56% от децата се страхуват от провал в ученето

Всеки втори шестокласник – готов да избяга от час

Агенция Монитор - вторник, 12-09-2017 - 15:10

45% или почти половината шестокласници са готови да избягат от час при първа възможност. Това показва проучване на Центъра за приобщаващо образование. Според експертите, изготвили изследването това показвало, че училището не е адекватно спрямо изискванията на съвременните деца. Положителното все пак е, че 95% от попитаните шестокласници смятали, че е важно да се ходи в клас, както и това, че 79% харесват учителите си. За болшинството от учениците – 76% физическото възпитание е любимият предмет. Рисуването е най-предпочитано за 57% от тях, а музиката от 56%, показва още проучването.

Притеснителното, обаче е, че най-важните предмети за тяхното развитие са най-недолюбвани от децата. Така например за 43% от шестокласниците историята е най-нехаресваният предмет. При математиката този дял е 40%, при географията – 35%, а при английския език – 31%. Почти половината шестокласници ги обявяват за безинтересни. Според изводите от изследването това означавало, че класно-урочната форма, в която те все още масово се преподават не вдъхновявала децата да учат.

„В България има около 57 000 шестокласника на година. И те са най-малко изследваната група ученици, която, обаче, се намира в най-критична възраст. Обикновено се вълнуваме силно от 5-ти клас, когато децата започват да учат с много учители, и от 7-ми, когато има матури и кандидатстване. Но шести клас е критичен за самите деца – защото тогава те формират основни възгледи за живота и рискът да загубят интерес към ученето и дори да отпаднат, е най-голям,“ обясни програмният директор на Центъра за приобщаващо образование Димитър Лазаров. Именно заради това битката за интереса на децата към учене се водила в шести клас, добави още той. Според експертите от центъра, обаче тя е на път да бъде загубена. Причината е, че изследването показва, че 30% от шестокласниците у нас са в риск да загубят интерес към ученето и дори да отпаднат от клас.

Оказва се, че основните страхове на децата са свързани с училище. Противно на очакванията, най – много шестокласници – 56% се страхуват не от агресията в клас, а от неуспех или сериозен провел в ученето. Едва 18% от децата посочват, че се боят най-много от агресията. Притеснително е, че почти всеки четвърти шестокласник живее в крайна бедност, а на 14% от тях им се налага да работят, за да изкарват пари. Изследването показва още, че 12% от шестокласниците пътуват до училище в друго населено място, а 10% не живеят с родителите си – все фактори, които поставят децата в допълнителен риск от отпадане. Също така почти всеки пети шестокласник има проблеми с българския език.

Според експертите от центъра, за да се преодолеят тези проблеми, трябва да се въведат повече практически знания и уроци, както и да се преподава извън класната стая.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.