За съжаление у нас още можеш да си купиш месо от сергия на тротоара

Богомил Николов, Асоциация „Активни потребители“: Хотелиери ни цакат с допълнителни услуги на място

Яна Йорданова - сряда, 05-04-2017 - 20:00

Да продаваш сварени яйца седмица преди Великден, си е автогол за търговеца

- Г-н Николов, производители предупредиха, че в търговската мрежа вече се предлага замразено агнешко от Нова Зеландия и Австралия за прясно. За какво да внимаваме и как можем да познаем кое месо е прясно?

- Всъщност проверката за стари меса и рискови продукти е в правомощията на БАБХ. За съжаление като потребители няма как да преценим в магазина дали едно месо е старо. Трябва обаче да сме много внимателни извън тези магазини, защото за съжаление у нас все още може да си купите месо от сергия на тротоара. Има такива пазари и тържища по страната, където се продават месни продукти, както в миналото. Това обаче е рисково. Все пак в магазина имаме някаква гаранция, че месото е минало някакъв контрол.

- Как да разпознаем замразеното от свежото агнешко?

- Много трудно. На практика няма външни белези, по които може да се ориентира човек. Единствено трябва да проверим информацията, която ни предоставя търговецът и която е упомената на етикета. Също така трябва да гледаме за печат. За съжаление много малко хора могат да разпознаят дали едно месо е качествено.

- Цената определяща ли е?

- Да, когато е прекалено ниска, е знак за възможен риск. Обратното пък, ако е висока, не е гаранция.

- А нормално ли е цената на агнешкото месо да е завишена три пъти за празника?

- В крайна сметка става дума за пазар. Ако няма търсене, няма да има и предлагане. Но си мисля, че за такова завишаване тип спекула, което наблюдавахме преди десетина година, вече не може да се говори. Но ще видим това след около седмица. Лошото е, че агнешкото е един от продуктите, за който се сещаме само по празници. Почти не го консумираме в ежедневието. Снабдяването не обича пазари, в които има търсене само една седмица в годината. Затова и се получава тази по-висока цена. Агнешкото си остава в категорията на по-луксозните продукти.

- Имате ли вече някакви сигнали за нередности?

- Допреди няколко години непрекъснато имаше оплаквания за такива спекулативни цени по празници, но тази практика започна да отшумява. Ще се радвам, ако има повече сигнали в агенцията по храните, защото когато говорим за месо и хранителни продукти, тя е органът, който може веднага да действа.

- Миналата година например видяхме, че в различните градове месото се предлага с по 4-5 лева разлика. Сега можем ли да очакваме същата тенденция?

- Все още е рано да се каже. В седмицата преди Великден вече ще имаме някакви наблюдения. Но е нормално да има разлика.

- Казвате, че е рано, но как тогава да си обясним, че в магазини на големи хранителни вериги вече се предлагат сварени и боядисани великденски немски яйца? Срокът им изтича преди празника.

- Това ми се струва направо невероятно. Бих казал, че си е автогол за търговеца. За това трябва да се говори и пише, защото грамотният и информиран потребител не би трябвало да си купи такива яйца.

- Но от агенцията казват, че няма проблем, защото са в срок на годност. Лично аз видях такива, годни обаче до 5 април.

- Може да са в срок, но аз имам нужда от тези яйца от Великден нататък. Ако ги купя сега, ще си ги ползвам тази седмица, а не другата. Това е като да продаваш коледни елхи през юни. Неадекватно е. Затова ние смятаме, че хората трябва да бъдат първият инспектор на пазара. Ако се интересуваме и четем, ние ще подаваме сигнали до съответните органи. Затова трябва да си отваряме очите.

- Стана като че ли традиция на пазара преди Великден да се предлагат полски яйца на по-ниска цена. Какви рискове крие това?

- Особено в рамките на ЕС не би трябвало да делим яйцата на български, полски или румънски. Те трябва да отговарят на едни и същи изисквания, за тях важат едни и същи правила. Всеки един продукт, който отговаря на условията, може да се предлага на пазара. При нас обаче от около пет години има тенденция хората все по-малко да сигнализират за храни, защото има денонощен телефон на агенцията по храните. Така че досега не сме срещали проблеми с предлагането на яйца.

- Две седмици преди празника се предлагат и козунаци на много по-ниска цена. Доколко са качествени?

- Това е друг важен въпрос. При положение че българите консумират козунаци изключително рядко - предимно по празници, аз не бих си купил такъв продукт със срок на годност повече от месец. Това се дължи на всички вложени добавки в него. Не би трябвало да си позволяваме „лукса“ да имаме такъв продукт на трапезата си. Всеки си преценява, вярно е, че някои предпочитат удобството да си купят рано козунак, но това не може да се сравнява с един традиционен и свеж продукт.

- Много българи ще пътуват и ще изберат курортите ни. Кажете доколко са добри празничните оферти и за какво да внимаваме при промоциите?

- Трябва да внимават за допълнителните услуги, които не са включени в промоциите. Може да видите една много добра оферта за настаняване, но да не е упоменато, че паркингът се плаща по 10 лева на ден, да речем. Така че на пръв поглед много атрактивни оферти може да се окажат по-скъпи. Проучвайте добре. Трябва да отделите време, за да видите дали няма нещо скрито в тази наглед изгодна оферта. Иначе сме имали много оплаквания за лошо качество в обслужването, недобро състояние на обектите. Особено през зимния период пък имаше много сигнали за студени хотели, тъй като собствениците отварят само за няколко дни по празниците. В такива случаи няма как да отоплиш добре цялата сграда. Преди две години пък имаше случай със спиране на водата в един хотел в провинцията. Беше изключително неприятно. На всичкото отгоре хотелът беше пред фалит и тогава в 90% от случаите клиентите не получават обезщетения.

- Какви рискове обаче крият офертите за пътуване в чужбина по време на празници?

- Когато пътуванията са организирани от туроператор, най-честата грешка на туристите е, че не звънят веднага на фирмата при даден проблем. В повечето случаи посещават офиса след около десет дни, когато вече нищо не може да се направи и няма как да получат обезщетения.

 

Визитка:

Богомил Николов е доктор по икономика от УНСС и магистър по политология и стопанско управление от СУ „Св. Климент Охридски“ и университета „Еразмус“ в Ротердам

Изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Активни потребители“ от 1999 година насам

Член е на Икономическия и социален съвет и Европейския икономически и социален комитет

 

снимка личен архив

 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.