Изгубени в превода на етикета

Яна ЙОРДАНОВА - сряда, 11-01-2017 - 17:59

Спомням си как още преди няколко години моя позната казваше, че битката с топлофикацията е изгубена кауза. Тогава много се чудех като ми каза, че останала с пръст в устата, защото се оказало, че трябва да доплаща на дружеството. В същото време, като всеки здравомислещ човек, си откачила радиаторите, и то от десет години. Цялата схема ми беше необяснима. Показа ми необяснима сметка, в която буквално се изгубваш в превода. Сигурно не един клиент на монополиста се е оказал в това положение. На всичкото отгоре жената реши да си търси правата, но това се оказа истинско ходене по мъките - защото ти трябва не само много свободно време, но и железни нерви. И накрая се отказваш, защото смяташ, че това е борба с вятърни мелници. Сигурно много хора припознават себе си в тази история и неведнъж са се чувствали изгубени в превода - на сметките за вода и парно, на етикетите в магазина, където са ти необходими специализирани познания, за да разбереш какво се крие в пакета чипс или кутията с бонбони за детето. Това е трънливият път на потребителя. Всъщност се оказва, че и години след историята на моята позната проблемите с топлофикацията са си на дневен ред. Положителното в цялата работа е, че все повече хора се жалват и търсят правата си на потребители. Има и спечелени дела, което си е крачка напред и ни показва, че цялото занимание не е изгубена кауза. Затова е добре да се съветваме с експерти, а не сами да предприемаме мерки.

Жалбите срещу монополистите са си нещо обичайно през последните години. Може би всичко това ни научи да бъдем по-бдителни и да се стараем да сме по-информирани. Научихме се да четем между редовете на етикета, въпреки че ни е нужна помощ от речник за това. Научихме се да сигнализираме и при закупуването на некачествена стока, да се обаждаме веднага след провалена екскурзия. Спряхме да се примиряваме и с ол инклузива с наръфани кюфтета и мръсни чаршафи. В същото време спряхме да си мълчим, че хотелиерите ни толерират чуждите туристи и приемат нас за второ качество клиенти. И това е само малка част от наръчника с оплаквания на потребителя. Така че за да не се оказваме все изгубени в превода, е добре да се допитваме, информираме и да изискваме. Наше право е да получим качествени стоки и услуги. Защото е много лесно да попаднем в капана на монополиста или на обикновения търговец - зад примамливата лъскава витрина и изкушаващия Black Friday.


 


 


 


 


 


 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.