Овесени ядки и канела регулират кръвната захар

Яна Йорданова - четвъртък, 22-06-2017 - 09:00

Диабетиците да избягват бял хляб, шарени меса и газирани напитки

Колкото и на някои да им звучи странно, има храни, които по естествен начин могат да регулират кръвната захар. Така че режимът и продуктите, които подбираме в менюто си, са от първостепенно значение, за да се чувстваме добре. Това важи в пълна сила за диабетиците.

През последните няколко години учените са установили, че пектин съдържащите фибри намаляват нивата на кръвната захар по две причини. Първата е, че абсорбират захарите, които приемаме. Втората - защото тези храни са с нисък гликемичен индекс.

„Това означава, че богатите на влакнини храни не натоварват инсуларния апарат. Това са зърнените продукти, като овесени ядки, ленено и сусамово семе, всички плодове, съдържащи пектин - ябълки, цитрусите. Изключително полезен е грейпфрутът. С него обаче трябва да се внимава заради някои от съставките му, които могат да си взаимодействат с лекарствата за сърце“, обясни специалистът по хранене и диететика проф. Донка Байкова. Затова тя препоръчва употребата на цитруса да се консултира с лекаря, който наблюдава пациента.

 

 

Диабетиците трябва да избягват и храните с висок гликемичен индекс. Това са белите брашна, белият ориз, сладките картофи. Техният индекс е близо 100. Затова те не бива да консумират бял хляб, тестени изделия на база бяло брашно, спагети, нишесте, сладкиши.

„Добре е в менюто на такива пациенти да присъстват храни, богати на фибри от двете групи - водноразтворими и воднонеразтворими, които пък са от групата на целулозата. И в двата случая влакнините помагат за намаляване на холестерола. Много е важно диабетиците да внимават с консумацията на мазнини, особено от животински произход. Причината е, че се натоварва мастната обмяна“, коментира проф. Байкова.

 

Пържените храни също трябва да се избягват, защото увеличават до три пъти своята калорийна стойност. Например, 100 г варени картофи имат около 80 kcal. А в същото количество пържени картофи има 270 kcal.

През последните години учените изучават и благоприятното действие на канелата. Затова специалистите препоръчват диабетиците да консумират всеки ден поне по 1 чаена лъжичка канела с различни храни.

 

Може да я добавяме към кафето или пък киселото мляко

 

„Все още обаче не се знае на какво ниво е нейното биологично активно действие. Така че проучванията продължават и в тази посока. По принцип диабетиците използват качествени храни. Трябва да консумират ниско маслени млека и сирена, защото проблемите при тях идват от запушени съдове“, обясни проф. Байкова.

Препоръчително е от менюто да се изключат трансмасните киселини. Това са имитиращи млечни продукти, кулинарни изделия, приготвени с имитиращи млечни продукти, банички, пици. Затова е добре на трапезата да присъстват само качествени натурални храни. В никакъв случай диабетиците не бива да консумират шарени меса, готова кайма, както и шарени колбаси. Така че храните не бива да са технологично обработени. Кристалната захар трябва да се намали до минимум. Подслаждането е добре да става с дозирано количество пчелен мед, тъй като почти половината от захарите са на база фруктоза, която не натоварва инсуларния апарат

Вредни за прием са изкуствените подсладители, тъй като организмът усеща сладостта им, за да ги обработи, инсулинът много бързо трябва да се отдели от панкреаса и се затруднява. Поради това изкуствените подсладители може да изтощят инсуларния апарат и да се премине към инсулинови инжекции. Добре е да се консумират много зеленчуци, да не приемат газирани напитки, които обикновено са с много Е-та и оцветители.

„Подходяща безалкохолна напитка за диабетици е домашна цитронада, приготвена от трапезна вода и парченце лимон, мента и джинджифил. Много е важно тези хора да контролират теглото си, защото уголемените мастни клетки произвеждат хормони, които дисбалансират допълнително функцията на панкреаса - отделянето на инсулин“, допълни специалистът.

Нека не забравяме и че серумните нива на глюкозата се повлияват от двигателна активност, съобразена със статуса. Затова експертите препоръчват много движение. Добър вариант е аеробиката в къщи, на отворен прозорец, или разходки в парка.

 

 

 
 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.