Кабината, където е била спалнята на княз Кирил Преславски е останала без стъкла на прозореца
Христо Христов

София си прибира оцелял по чудо вагон от Царския влак

Христо Христов - петък, 06-10-2017 - 15:42

Вагон, произведен преди 104 години в заводите на някогашната Австроунгарска империя за нуждите на принц Кирил Сакскобурготски отпътува от Стара Загора за София по разпореждане на главния ревизор на държавната НК „Железопътна инфраструктура“. Неофциално стана ясно, че  е закупен на цена на „старо желязо“ от столичната община и сред реставрация ще украсява парка Врана.

Специален кран на възстановителния влак в Стара Загора вдигна във въздуха тежащата 18 т конструкция, която е оцеляла през последните почти три десетилетия благодарение на грижите, полагани за нея от колекционера Николай Гичев. Съобщението за преместването на вагона изненада неприятно областният управител Гергана Микова, която научи за случващото се на жп гарата от кореспондента на „Телеграф“.

„Поне от 5 години се води кореспонденция с ръководството на транспортното министерство този вагон да бъде оставен в Стара Загора. Той е използван през Първата и Втората световна войни, возел е както принц Кирил така и цар Борис Трети, в него има много история. Има дори идеен проект къде да бъде експониран след реставрацията му. От министерството последно писаха през август, в отговора нямаше нито „да“, нито „не“ на предложението за запазването му тук.“, коментира губернаторката.

Дългогодишни жп- служители припомнят, че вагонът е бил „закотвен“ на досегашното си място през далечната 1958-1959 година. Никой не знае къде са изчезнали мебелите , с които е бил обзаведен за коронованите особи. В салона, където се е поднасяла храната личат местата за няколко стенни часовника, отмерващи различното европейско време. Според запознати посудата е била изработена от злато и сребро. Запазени са няколко бронзови ръкохватки и табелки, указващи годината на построяването и мястото.

„Аз изпълнявам разпорежданията на преките си шефове, днес пристигна нарочна телеграма, която указва да закараме вагона първо в нашето депо. Там ще бъдат свалени колоосите, а в последствие ще го транспортираме до София в тамошния вагоноремонтен завод.“, лаконично съобщи началникът на възстановителния влак Илиян Илиев.

Дългогодишният „пазач“ на историческата ценност Николай Гичев отказа коментар с думите: „Вече съм вдигнал ръце. Поне четирима областни управители съм занимавал, с поне двама кмета на Стара Загора съм се чувал. Всички даваха обещания да го възстановим и превърнем в паметник, но само виждате какво стана!“.

В България има още един изоставен вагон от някогашната царска композиция, той е произведен през 1909 година и десетилетия бил използван от ловците на село край Шумен, твърдят познавачи на жп-историята ни.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.