Доц. Мария Трифонова, Институт за изследване на населението и човека към БАН:

Тестът за тригодишните ще покаже и силните страни на децата

Мила Мишева - четвъртък, 24-08-2017 - 20:00

Целта е да се видят индивидуалните им потребности* Такива скринингови изследвания се използват в САЩ и други европейски страни

Доц. Трифонова, какви рискове, свързани със здравето на детето и развитието му могат да се установят със скрининг тестовете?

  • - Професионалното прилагане на скрининг теста не допуска формален подход, в който се надценяват неговите възможности и интерпретацията на резултатите надхвърля целите, за които е създаден. Именно - да установи риск от проблеми в развитието, който може впоследствие да се прояви в трудности в адаптацията и общуването с другите, в регулацията на емоционалните реакции, в овладяването на езика и познанието за света и др. Тази оценка ориентира специалистите в необходимостта от последващи действия за наблюдение на определени поведенчески прояви на детето, като се фокусират върху качествата и спецификата на неговите индивидуални особености. Тестът е допълнително средство, което може да даде ценна информация не само за това в кои области има риск от проблеми, но и кои са силните страни на детето, над които може да се надгражда, като се компенсира известното забавяне в други области. Крайната цел е тези деца, които имат известни затруднения, да бъдат подпомогнати в преодоляването им, за да се чувстват добре в групата, сред децата на тяхната възраст, като играят и взаимодействат пълноценно с тях, с учителя и другите.

  • - Задължителен ли е тестът за всички деца и откога започвате да го практикувате?

  • - Предложението за скрининг изследване е в контекста на приобщаващото образование и целта е да се постигне по-високо качество на средата, да се следват индивидуалните потребности на децата, в частност на тези от тях, които имат нужда от подкрепа в развитието. Детските градини предлагат тази възможност, но родителите ще решат дали да се възползват от нея. За някои от тях това е търсена възможност, когато имат своите опасения, че детето има някакъв проблем. Колкото по-рано започне целенасочената работа за преодоляване на някои проблеми в развитието, толкова по-резултатни и ефективни ще са усилията на специалистите и родителите. Съществува разбирането, че с възрастта детето ще “надрасне“ проблемите, но в много случаи те се задълбочават и се губи ценно време. Ранното детство е критичен период в развитието на мозъка и възможността за изграждане на системи, които могат да компенсират определени нарушения. Засега прилагането на теста е в 34 градини, работещи по проект „Подкрепа за равен достъп и личностно развитие“ на МОН, и в още 30 градини, разработващи система от дейности за пълноценното включване на деца със специфични потребности в масовата детска градина по проект на УНИЦЕФ „Заедно от детската градина“. Целта е този опит да се разпространи и в другите градини в страната.

  • - Г-жа Янка Такева имаше критики, че тестът щял да стресира децата, ако той се извършва от психолози, а не от учители. Има ли такъв риск и защо всъщност е задължително психолози да тестват децата?

  • - Психолозите отдавна са доказали своето място в образователната ни система. Навярно тя е имала предвид случаите, в които те са непознати за детето. В градините, в които се провежда тестът понастоящем, психолозите са част от екипа и в предварителните обучения, които са преминали, са подготвени да прилагат теста в максимално благоприятна среда за детето, да следват индивидуалния му темп, да поддържат интереса му. Освен това самото изследване наподобява игрова ситуация, която повечето деца приемат с интерес, в която рисуват, изпълняват определени движения, в която правят избор дали да дадат своята играчка на друго дете, дали да помогнат на дете, което плаче, дали да предприемат самостоятелно действие, или да потърсят помощта на възрастен и др.

  • - Чуха се и критики, свързани с неточности в теста и ръководството към него. Има ли такива в действителност и отстранихте ли ги?

  • - Отправените критики, че има повече от един верен отговор на тестовите задачи от субскàлата за познавателно развитие всъщност са достойнство на теста - децата могат да сравняват обекти по различни признаци, но в зависимост от това кой признак избират (например, цвят или форма), отговорът им получава различен бал. Ние създадохме теста, съобразен с българската езикова и културна специфика и след предварително апробиране на две паралелни форми, което е стандартна практика при създаване на такъв тип инструменти, избрахме най-добрите тестови задачи, съответстващи на възрастовите особености на децата. Проведохме мащабно изследване с приблизително 6000 деца, въз основа на което се изведоха норми за българските деца по седмици във възрастовия диапазон 3 г. – 3, 6 г., като се отчита и степента им на владеене на български език. Освен това има обективни параметри за качеството на теста и те са много добри, което ни дава увереност, че той може да се прилага успешно за целите, за които е създаден.

  • - Вече сте правили изследвания с този тест. Какви са впечатленията ви? Какви рискове, свързани с развитието на децата, сте установили и какви мерки сте приложили?

  • - Опитът в прилагането на теста, в подбора на децата за обща подкрепа с програми за психомоторно, познавателно и езиково развитие, вече дава своите положителни резултати в градините, в които се разработват добри практики на приобщаващо образование. Бих искала да отбележа професионалната работа на експертите от Държавния логопедичен център, които създадоха тези програми, както и огромната организация, осъществена от експертите от МОН за обученията на психолозите и логопедите, за тяхната супервизия и методическа подкрепа и др.

  • - Прилагат ли се подобни тестове в други държави и какъв е техният опит?

  • - Скрининговите изследвания, както общи, така и специализирани (например, за езикови нарушения, за ранни прояви в аутистичния спектър и др.) са широко разпространена практика и в другите европейски страни и в САЩ, като са първа стъпка в процеса на последващата диагностична и корекционна работа на специалистите с децата.

  • - Работите ли по други проекти, свързани с образованието и децата?

- Да, по един от проектите, с членове от екипа на секция „Психология на развитието и здравето“ към Института за изследване на населението и човека и с колеги от Софийския университет изследваме ефекта на различни дейности в рамките на инициативата „Заедно от детската градина“ върху нагласите на учителите, върху подхода им, като се очаква да се установи позитивна и устойчива промяна на средата, в която децата се възпитават, социализират и опознават действителността. По друг проект разработваме норми за задачи за екзекутивните функции, които най-често се прилагат в световната практика при изследване на децата с хиперактивност и дефицит на внимание.


 

Визитка:

Доц. д-р Мария Атанасова-Трифонова е ръководител на секция „Психология на развитието и здравето“ в Института за изследване на населението и човека, БАН, и е хоноруван преподавател в Нов български университет

Под нейното методическо ръководство са осъществени няколко проекта на УНИЦЕФ И МОН - „Стандарти за развитие и учене (от раждането до три години)“, „Създаване на скрининг тест за тригодишни деца“, „Проучване на нагласите на учителите от детските градини относно приобщаващото образование“ и др.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.