12-месечно дете трябва да може бързо да се предвижва чрез пълзене, да се изправя на крака и да ходи, водено за ръце.
Монитор
Обхващат периода от раждането до 3-годишна възраст

Въвеждат стандарт за развитието на бебетата

МОНИТОР - сряда, 08-03-2017 - 18:42

Ако основите се положат рано, обучението на по-късен етап е по-ефективно, категорични са експертите

Наредба за стандартите за ранно детско развитие ще въвежда служебното правителство, става ясно от публикувания вчера документ.

В стандартите е заложена идеята за относителната универсалност в закономерностите на детското развитие. Едновременно с това се отчитат индивидуалните различия между децата, става ясно от мотивите към Наредбата. Върху нея са работили екип от експерти, провели редица проучвания и съдържа показатели за развитие, възпитание и образование на децата в ранна детска възраст. Експертите разделят в четири области стандартите които всяко бебе – от раждането си до достигането на 3-годишна възраст трябва да покрива. Така например в област “Здраве, физическо и двигателно развитие” – 12-месечно дете трябва да може бързо да се предвижва чрез пълзене, да се изправя на крака и да ходи, водено за ръце. На две години детето трябва да може да се качва по стълби и да слиза като се придържа, а на три години вече свободно трябва да може да се качва и слиза по стълби, да тича, а с помощ да се подрежда в редица, колона и кръг. Според стандартите в област “Познавателно развитие” – дете на една година трябва да може да разпознава различията между познати и непознати лица, на две години детето трябва да може да имитира и повтаря действия и думи на възрастни, а на три години - да прави разлика между неодушевени и одушевени обекти от един вид, например играчка насекомо и истинско насекомо.

При стандартите в област “Личностно-емоционално и социално развитие” нормално за едногодишно дете е да опознава различни предмети чрез поставяне в устата. Също така разбира, че името му се отнася само до него и по погледа на родителя може да схване дали е постъпило правилно. На две години детето трябва да знае името си, да играе с друго дете, да развива по-осъзнати отношения на доверие и сътрудничество с възрастните. На три години детето трябва да може да назовава възрастта си и името си, да изразява с думи и жестове привързаност и обич към родителите, да се съобразява с приети правила на общуване и поведение. Стандартите за “Езиково и комуникативно развитие” предвиждат едногодишните да могат да дават целувка и да прави здрасти, както и да прави опити да повтаря прости срички, когато възрастния ги произнася бавно и разчленено и да започва да артикулира различни срички като “ма-ма”, “та-та”. На две години детето трябва да има активен речник, който да съдържа няколко десетки думи – съществителни, прилагателни, глаголи, някои местоимения, наречия и частици. На три години детето вече трябва да може да използва прости изречение.

Ако в ранна възраст се положат здрави основи, обучението на по-късен етап е по-ефективно и е по-вероятно то да продължи през целия живот.

Всичко това става ясно от мотивите, с които се предлага на правителството да приеме въвеждането на държавен стандарт за бебетата.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.