11 400 от други страни учат в родните вузове

Всеки четвърти чужд студент идва от Гърция

Мила Мишева - четвъртък, 20-10-2016 - 18:29

Курсистите от Обединеното кралство на трето място по численост

11 400 са чуждите студенти, които са се записали да следват висше в българските университети по данни за учебната 2015 – 2016 учебна година. Това става ясно от Доклада за изпълнението през 2015 година на Националната стратегия за учене през целия живот за периода 2014 -2020 година.

От общия брой чуждестранни студенти най-голям е относителният дял на студентите от Гърция – 26,8% или приблизително всеки четвърти идва от южната ни съседка.

На второ място по численост пък са курсистите от Турция – 21%,

на трето от Обединеното кралство – 7,6%, а на четвърто от Германия – 6,1%.

„Наблюдава се постепенно нарастване на броя на студентите от Гърция - от 1,9 хил. през 2011/2012 година на 3 хил. през настоящата учебна година или 1,6 пъти. Същевременно намаляват студентите от Турция - с 800 (24,7%) в сравнение с предходната учебна година“, пише в доклада. Една от вероятните причини за спада на турски курсисти е скандалът през 2012 година, когато с

страната обяви, че няма да признава дипломи

от български университети.

Общо 248 300 студентите са се обучавали в университетите и специализираните висши училища през учебната 2015/2016. От тях 34 600 или 13,9% са записани в частни вузове, като броят им намалява с 2,6% в сравнение с предходната учебна година.

От доклада става ясно, че България не се движи с необходимия темп към набелязаната стратегическа цел за 2020 година - 5% участие на населението на възраст 25-64 години във формално или неформално образование или обучение. Според данни от документа през миналата година дори се отчита понижаване на дела на лицата, които влизат в тази група до 2%.

И все пак най-активни са младите от 25 години до 34 години, като делът на хората на тази възраст, участващи в „Учене през целия живот“ нараства непрекъснато, макар и незначително. Тревожно е обаче, че активността на лицата на 45 години е много ниска. Именно те имат най-голяма потребност от обучение, което да актуализира или повиши техните знания и умения в динамичната и развиваща се икономическа среда, в която навлизат все по-нови технологии с по-кратък цикъл на живот, сочи докладът.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.