Безпилотни плавателни съдове са бъдещето на мореплаването

Кораби-призраци ще кръстосват моретата

Агенция Монитор - понеделник, 12-06-2017 - 14:52

В Япония и в други страни по света усилено работят над създаването на нещо, което до преди няколко години бе свързано с истински ужас за мореплавателите – кораби-призраци, съобщи Би Би Си. В случая обаче съвсем не става дума за, както твърди легендата, пълния с мъртъвци и кокали по палубата „Летящ холандец“, кръстосващ моретата с изпокъсани платна, по волята на вятъра и теченията, а за плавателни съдове без екипаж, движещи се по точно определен курс от едно пристанище в друго благодарение на прогреса или по-точно казано – изкуствения интелект.

Дигиталният „екипаж“ ще бъде в състояние да избере най-краткия, безопасен и икономичен маршрут, ще предсказва потенциални трудности в пътуването до най-малки подробности, включително възможни повреди в оборудването и по този начин драстично да намалят броя на авариите от всякакъв вид. Плановете са това нововъведение да бъде пуснато на вода до 2025 г. И тук е мястото да се каже, че все става дума за „ужас“ за моряците като такива, но покрай суеверието, че могат да срещнат кораб-призрак, а защото, ако експериментът се окаже успешен, тогава те ще станат ненужни за корабоплаването.

Японските компании планират да построят около 250 безпилотни кораба. Създаването на подобна технология ще струва стотици милиони долари.

Все пак в началото първите кораби от този тип ще разполагат с малък екипаж, но идеята е в бъдеще да се появят напълно автономни плавателни съдове.

Една от фирмите, разработващи корабите от ново поколение е Nippon Yusen, която в миналото вече е работила над технологията, позволяваща на корабите да оценяват риска от сблъсък с помощта на анализ на данни. Компанията работи в сътрудничество с норвежците от DNV GL, като събира и анализира данни за състоянието на кораба и неговите характеристики.

Корабостроителната компания Japan Marine United, която сега работи над създаването на „умни“ кораби, също е разработвала подобен проект – система за анализ на данни, с помощта на която се предсказва възникването на технически неизправности, преди да се случат.

Британската компания Rolls-Royce също съобщи за амбициите си в създаването на товарни плавателни съдове, които не се нуждаят от хора. Първите модели ще бъдат с дистанционно управление и въвеждането им в експлоатация е предвидено за 2020 г. Основните функции ще бъдат автоматизирани, но кораб от този вид все пак ще има капитан, който обаче ще следи плаването от сушата, а не от капитанския мостик и ще поема управлението само в критически ситуации. В разработката на безпилотните кораби ще бъдат използвани всички познати и вече внедрени технологии от самолетостроенето и космическата сфера.

Първоначално високотехнологичните плавателни съдове ще плават под флага на определени държави, чието законодателство позволява използването им.

Над безпилотни кораби всъщност работят доста компании, като причината за подобен интерес е простичка – те ще бъдат по-безопасни, ефективни и по-евтини за експлоатация. Според статистиката на застрахователите през 2012 г. от 75 до 96 на сто от авариите на вода са били в резултат на човешка грешка, които най-често са били предизвикани от умора.

Особено дистанционно управляемите или автономните кораби ще понижат рисковете от подобни грешки. Освен това съществено ще се намалят и рисковете от пиратство, защото корабите на бъдещето могат да се строят така, че да не могат да бъдат взети на абордаж. А дори пиратите да успеят да си озоват на борда, те няма да имат достъп до системите за управление. В такива случаи електрониката може просто да остави кораба да обикаля в кръг, докато пристигнат съответните служби, които да обяснят на пиратите, че „така не бива да правят.

Липсата на хора на борда съществено ще промени и конструкцията на плавателните съдове – те ще бъдат с по-голяма вместимост и по-добра аеродинамика. Без екипаж например на борда може да няма рубка на палубата, каюти, основната част от системите за вентилация, отопление и канализация. Това от своя страна ще понижи разхода на гориво. И не на последно място корабите без екипаж ще решат постоянния проблем с недостига на квалифициран персонал – все по-малко хора са готови да прекарват седмици и месеци далеч от семейството и дома. Образованието ще бъде насочено към овладяването на пристанищните системи.

Технологичните елементи за създаването на роботизирани кораби вече съществуват. Много по-сложен е проблемът с легалността на използването му. В настоящия момент международните правила за корабоплавене не споменават нищо за това дами е разрешено използването на такива съдове, могат ли да се застраховат и как се действа в случай на авария.

В Япония усилено работят не само над безпилотните превози по море, но и влага огромни средства в развитието на „умни“ автомобили, които ще се движат без намеса на водач. Неотдавна бе съобщено, че най-големите японски автомобилопроизводители за текущата финансова година, която завършва в края на март 2018 г., планират да изхарчат 2,85 трлн. йени (25,5 млрд. долара) за развитие технологията на безпилотното управление и създаването на ново поколение екологични автомобили. Сумата е най-голямата за последните няколко години. Toyota ще инвестира в новите технологии 1,5 трлн.йени (13,4 млрд. долара). Honda се готви да изхарчи за целта 750 млрд. йени (6,7 млрд. долара) или с 9,4% повече от миналата финансова година. Най-голям ръст на парите за иновации планират в Subaru, където ще инвестират 134 млрд. йени (1,2 млрд. долара), което е със 17,3% повече на годишна база.

Правителството на Япония насърчава инвестициите в технологията на безпилотното управление. Властите разчитат към 2030 г. всяка пета кола по пътищата на страната поне частично да се движи без намесата на водача. През 2020 г. се очаква безпилотните автомобили да бъдат разрешени за използване в някои райони на страната, а 5 години по-късно да има пълноценен вътрешен пазар за продажбата на подобни возила и употребата им.

 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.