Тепърва новият вариант за трасето ще трябва да бъде одобряван от Брюксел.
МОНИТОР
Първо ще правят новата част далеч от дефилето

Половината от „Струма” през Кресна върху стария път

ВАСИЛ НАНЧЕВ - сряда, 08-06-2016 - 11:00

Вариантът ще позволи аутобанът към Кулата да е готов до 2-3 години

Половината от автомагистрала „Струма” в най-тежкия участък през Кресненското дефиле между Крупник и Кресна ще бъде изградена върху стария първокласен път Е-79, научи „Монитор”.

Идеята е да се спестят пари и време

Новият вариант на трасето ще позволи при изграждането да се мине без периодични затваряния на сега използвания път. Първо ще се построи новото платно с 2 ленти и по него ще се пусне движението двупосочно. След това старото първокласно шосе през дефилето ще се реконструира основно. На места, където е възможно ще се изгради и допълнителна трета аварийна лента и ще се разширят тунелите.

От разположението на трасето, което ще бъде избрано за изцяло новото платно ще зависи дали по основно обновения стар път ще върви трафикът от или за Солун, обясняват експерти. Според тях този вариант, предвиждащ физическо разделяне на по-голямо разстояние на двете платна в най-тежкия участък през дефилето ще позволи цялата автомагистрала „Струма” да бъде готова най-късно до 2020 г. По този начин

ще се намалят рисковете от загуба на евросредства

Пътните експерти смятат, че от природозащитните неправителствени организации ще подкрепят новия вариант, защото трасето засяга минимално защитени територии и местообитания. До края на годината обаче със сигурност търгът за лот 3.2 на „Струма” през Кресна няма да може да мине. Тепърва ще трябва да се подготвя технически проект за него. Предполага се, че процедурата ще може да тръгне най-рано през 2017 г., защото трябва да се прави и ОВОС на новите трасета и да се подготвят апликационните форми..

От средата на миналия месец всички подробности, засягащи лот на аутобана към Кулата се гледат детайлно от всички експерти на пътното ведомство. Привлекли сме и външни проектанти и вече сме намерили много възможности за оптимизация на трасето, уточниха неофициално от АПИ. Подобно физическо разделяне на платната на скоростните шосета или автомагистралите

се прилага в района на Алпите

и е подходящо за зоната по протежение на Кресненското дефиле, казват пътни експерти.

Един от първите идейни проекти за най-тежката част на лот 3 на аутобана предвиждаше изграждането на дълъг 15 км тунел. Заради високата сеизмичност на района и големите разходи за изграждане и поддръжка на съоръжението държавата се отказа от този вариант. Последва предложение за изграждане на 4-лентовия път върху сегашния Е-79, но това щеше да доведе до големи затруднения в трафика по време на строителството. Новият по-бърз и икономичен вариант, който сега се обсъжда тепърва ще трябва да получи одобрение от ЕК. Спестените пари ще бъдат насочени за изграждането на автомагистрала между София и Калотина и дострояването на част от „Хемус”.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.