Напълно реставрираният роудстър BMW 507 на Елвис Пресли се завръща под светлините на прожекторите.
Снимки BMW
Баварците върнаха легендарен модел в първоначалното му състояние

Втори живот за BMW 507 на Елвис Пресли

Денислав Стоянов - неделя, 14-08-2016 - 22:00

Напълно реставрираният роудстър на „Краля на рокендрола“ блясва в Пебъл Бийч

Едно от най-ефектните открития при ретро автомобилите в последно време се радва на бляскавото си завръщане. Легендарното BMW 507, карано от „Краля на рокендрола“ американски музикант Елвис Пресли по време на военната му служба в Германия, се завръща под светлините на прожекторите. Напълно реставрираният роудстър, който се смяташе за изчезнал близо 50 години, ще бъде представен за първи път пред обществеността в рамките на „Конкурса за елегантност” (Concours d’Elegance) в Пебъл Бийч, САЩ. Фирмената работилница за реставрация BMW Classic върна роудстъра в първоначалното му състояние след почти двегодишна интензивна работа. Посетителите на популярното шоу за класически автомобили ще могат да се насладят на легендарното BMW 507 с номер на шасито 70079 в точно онова състояние, в което то е получено от военнослужещия Елвис Пресли на 20 декември 1958 година – с бяло лаково покритие, алуминиев V8 двигател с мощност 150 к.с. под предния капак, джанти с централни гайки, черно-бял интериор и радио тип Becker Mexico.

Елвис често бил обграден от почитателки, които оставяли любовни послания с червилата си върху бялото BMW.

Още представянето на уникалната находка в музея на BMW през лятото на 2014 г. предизвика голямо въодушевление сред почитателите на ретро автомобилите, но състоянието на двуместният автомобил предизвика  и някои въпроси. Имаше съмнения дали това наистина е било BMW 507 на Елвис Пресли и ще е възможно ли роудстърът отново да се превърне в бижуто от 50-те години. Каросерията и детайлите са били налични в почти пълна степен, но липсвали двигателят и трансмисията. Задната ос е била с непознат произход, дъното на автомобила е било проядено от ръжда, седалките са били износени, липсвало и арматурното табло. Под ръководството на BMW Classic започнало ново изграждане на автомобила, като освен собствените експерти за съвет били привлечени и външни специалисти.

На снимките, направени при предаването на автомобила, се вижда, че той вече бил с временни табели.

Двуместният роудстър BMW 507 винаги е бил сред най-ексклузивните и търсени модели в историята на марката. Световната премиера на BMW 507 се състои на автомобилно изложение във Франкфурт през 1955 г., а между 1955 и 1959 г. от него са произведени само 254 екземпляра. За имиджа на модела като символ на статус допринасят известни личности като Ален Делон, Урсула Андрес и Джон Съртийс, но около никой друг екземпляр не витаят толкова митове, колкото около BMW 507 на Елвис Пресли. Близо 50 години автомобилът е смятан за изчезнал, междувременно дори не беше известно какъв е бил номерът на шасито на управлявания от „Краля на рокендрола” автомобил, дали след приключване на службата си в Германия той изобщо го е транспортирал до САЩ и чия собственост е в момента. Сега всички тези загадки са разрешени – благодарение на експертите от архива на BMW Classic и журналистката от американското списание Bimmer Джаки Журе. Още през 2006 г. тя проучила съобщенията от онова време за BMW 507 на Елвис, както и съответната литература за историята на модела и се натъкнала на съществен детайл.

Пилотът Ханс Щук спечелил много планински състезания с бяло BMW 507 с регистрационен номер M–JX 800.

Множествени източници показват, че доставеното на Елвис Пресли в Германия BMW 507 не е било нов автомобил, а преди това е ползвано от състезателя Ханс Щук. Още през октомври 1957 г. Ханс Щук представил бялото BMW 507 с номер на шасито 70079 и регистрационен номер M–JX 800 на автомобилното изложение в Лондон и след това през Белгия, където презентирал автомобила на белгийския крал Бодуен, след което продължил към автомобилното изложение в Торино. През лятото на 1958 г. BMW 507 на Щук спечелило конкурса за красота във Висбаден и участвало във филм. Точно този автомобил, който след всяка своя мисия е старателно поддържан от BMW, а междувременно е проведен и основен ремонт на двигателя и смяна на трансмисията, попада през есента на 1958 г. при дилър във Франкфурт, който го предоставя за пробно шофиране на американския войник Елвис Пресли, който тогава е на 23 години. „Кралят“ е впечатлен спонтанно и решава да купи автомобила.

Докато все още бил в Германия, роудстърът бил пребоядисан в червен цвят и така бил намерен в склад.

На снимките, направени при предаването на автомобила, се вижда, че BMW 507 вече е бил с временни регистрационни табели. По-късно получил сменящи се всяка година регистрации на американската армия. Поради това идентифицирането на автомобила е било толкова трудно в продължение на десетилетия. Експертите на BMW Classic се убедили окончателно, когато открили застрахователна полица от декември 1958 г., на която освен собственика Елвис Аарон Пресли бил отбелязан и номерът на шасито 70079. Елвис използвал BMW 507 за пътуване между жилището си в Бад Наухайм и военната база на американската армия във Фридберг, винаги следен и често обграден от почитателки, които оставяли любовни послания с червилата си върху белия лак на роудстъра. За една рок-звезда тези знаци на любов не били необичайни, но за американския войник Пресли били неприятни. Проблемът бил решен с ново лаково покритие на роудстъра в червен цвят. През март 1960 г. военната служба на Елвис Пресли в Германия приключила. По родните магистрали радостта от шофирането на откритото BMW явно го напуснала. Само няколко месеца по-късно вече червеният роудстър с номер на шасито 70079 попаднал при дилър на Chrysler в Ню Йорк, който го продал на радио-водещия Томи Чарлс за 4500 долара.

 

„Свещеният граал” в склада за тикви

Инженер съхранявал уникалната находка в колекцията си

Инженерът по космически технологии Джак Кастор създал всеобхватно досие и за своето BMW 507.

Новият собственик на легендарното BMW 507 Томи Чарлс закарал автомобила в родния си град в Алабама, където започвал доста успешна спортна кариера. За подготовката за участие в състезания BMW 507 било оборудвано с двигател на Chevrolet, който изисквал толкова много място, че се наложило част от предната подрама да бъде отрязана. Заменени били и трансмисията и задната ос, както и уредите в кокпита. В състезанието „Дайтона Бийч” Чарлс спечели едно състезание с радикално модернизирания роудстър, след това стартирал и при множество други надпревари, преди да продаде автомобила през 1963 г. След още две смени на собствениците, BMW 507 в крайна сметка попаднало в Калифорния.

В склада на Джак Кастор заедно с други стари автомобили се съхранявало и червеното BMW 507.

Инженерът по космически технологии Джак Кастор закупил автомобила през 1968 г., шофирал го рядко във всекидневието и след това решил да го прибере за по-късна реставрация. В Халф Мун Бей, южно от Сан Франциско Кастор, страстният колекционер на ретро велосипеди създал и впечатляваща колекция от класически автомобили. Той се ангажирал в множество съюзи на собствениците на олдтаймери и интензивно се занимавал с историята на закупените от него автомобили. Кастор създал всеобхватно досие и за своето BMW 507. Така вече пенсионираният инженер открил статията в списание Bimmer. Кастор писал на авторката, като съобщил за своето BMW 507 с номер на шасито и я поканил да огледа автомобила. Той осъзнавал, че притежава бившия автомобил на „майстора на планинските пътища“ Ханс Щук, но до този момент можел само да предполага за връзката му с Елвис. Но за Джаки Журе нещата били ясни. Тя посетила Джак Кастор в неговия склад за тикви, където освен други стари автомобили се съхранявало и червеното BMW 507.

След много години разговори се стигнало до споразумение между Джак Кастор и експертите за реставрация.

„Джак беше вързал предния капак с въжета“, спомня си журналистката за този момент. „Трябваше ми малко време, докато стигнем до моторния отсек и открием щампования номер на рамата 70079 - „Свещеният Граал” сред серийните номера на BMW”. Планираното възстановяване на роудстъра в първоначалното му състояние вече било подготвено от Джак Кастор с множество части, старателно прибрани в кашони. Липсвали само подходящ двигател и време за последователното стартиране на проекта. Джаки Журе задвижила нещата, свързвайки се с BMW Classic, където били събрани нови данни за идентичността на ползваното от Елвис Пресли в Германия BMW 507, които били потвърдени и от издирените в САЩ доказателства. Джак Кастор не бил заинтересован да превърне в „бързи пари“ неочакваната слава на своето BMW 507. Но контактите с BMW Classic се задълбочили.

Червеното BMW 507 и събраните от Джак Кастор резервни части били натоварени в контейнер за Германия.

След много години, разговори с експертите за реставрация на олдтаймери Клаус Кутчер и Аксел Клингер-Кьолайн се стигнало до споразумение. Освен закупуването на автомобила от BMW Classic, споразумението включвало и автентично възстановяване според представите на Кастор. Всичко стартирало през пролетта на 2014 година. BMW 507 и събраните от Джак Кастор резервни части били докарани в Германия в контейнер. Първата спирка бил музеят на BMW, където роудстърът бил представен пред удивената публика в рамките на специалното изложение „BMW 507 на Елвис – изгубено и намерено”. След това започнала реставрацията в сервиза на BMW Classic.

 

От развалина - в наследство за поколенията

Алуминиевата каросерия била отделена от стоманеното шаси, а остатъците от интериора били демонтирани.

Процесът на реставрация отнел много време на специалистите. Най-напред автомобилът бил разглобен напълно. Алуминиевата каросерия била отделена от стоманеното шаси, а окачването и всички остатъци от интериора били демонтирани. След това лаковото покритие от шасито било свалено във вана с киселина, а на каросерията – във вана с основа. И тъй като дори при BMW Classic наличието на оригинални части за BMW 507 е ограничено, се наложило много компоненти да бъдат изработени изцяло наново. При това традиционният ръчен труд в стила на 50-те години бил комбиниран с високотехнологичните модерни производствени процеси.

Нанасянето на грунда, боята и покривния лак е извършено по технология, ползвана преди около 60 години.

Арматурното табло било отлято отново по оригиналния модел. Дръжките за сваляне на прозорците и за отваряне на вратите били изработени по оригинални размери чрез модерната технология за 3D печат. 3,2-литровият V8 двигател за BMW 507 е бил изработен изцяло наново от отделни детайли. След лакирането BMW 507 отново блести в същия оригинален бял цвят. Нанасянето на грунда, боята и покривния лак не е извършено по обичайните днес методи, а по технология, която е била ползвана преди около 60 години. По този начин е избягнат желаният, но прекалено ярък за ретро автомобил блясък на лаковото покритие.

3,2-литровият V8 двигател за BMW 507 е бил изработен изцяло наново от отделни детайли.

Новото изграждане на двигателя и използването на оригинални части и методи за производство също като лакирането отговаря прецизно на желанията на Джак Кастор. Преди началото на реставрацията той си представял роудстъра в оригиналното състояние, в което е бил при излизане от завода през 1958 година. Но желанието му да погледне BMW 507 с очите на „Краля” не могло да се изпълни. През ноември 2015 година Джак Кастор починал на възраст 77 години. Поради това той също ще бъде почетен в Пебъл Бийч. Майсторски реставрираният от специалистите на BMW Classic роудстър BMW 507, който за пръв път ще бъде представен в Калифорния, е не само автомобилът на „Краля на рокендрола”, но и завещание на Джак Кастор за следващите поколения.

Майсторски реставрираният роудстър BMW 507 ще бъде представен за пръв път в Калифорния.

Тагове:  BMWЕлвисПресли

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.