"Откривателят на сухите гащи"

Вдъхновяващият хиперреализъм на Бойко Колев

Иван Тропанкев - вторник, 13-12-2016 - 16:10

Първоначално Бойко Колев се появява като копист. Бързо се утвърждава като най-добрия у нас. Смята се, че копието му на Мона Лиза е едно от най-добрите в света. Новобогаташи си поръчват дубликати на световноизвестни майстори, които да красят къщите им. Името му се забърква в скандални опити за замяна на оригинали с ментета. Колев гледа с насмешка на това и казва, че правенето на копия за него е учебен процес. Сякаш иска с намигване да напомни, че е самоук, не е завършил академия. Смайва културтрегерите с картина, изобразяваща бременната Мона Лиза в профил. Техниките, които използва, са същите, с които е рисувал Леонардо.

Един ден, на пръв поглед неочаквано, но съвсем логично, копистът се превръща в хиперреалист. Както правилно отбелязва Анди Уорхол, разликата не е голяма – тя е само в присъствието на въображението. Последната изложба на Бойко Колев в галерия „Нюанс“ в София е от платна, на които фотографите могат да завидят за точността, а философите – да размишляват върху неслучайните детайли. Всяка една от картините му е провокативна – лъжички за кафе, моливче, изгоряла кибритена клечка, скилидки чесън, люта чушка, нарязан хляб, книги... Илюзията с реалността е пълна. Но като се вгледаме в детайлите, например в подредените една върху друга книги, ще видим, че култовите заглавия – „1984“, „Сто години самота“, „Парфюмът“, „Полет над кукувиче гнездо“, „Спасителят в ръжта“, „Афоризми“ на Оскар Уайлд са символи на живота на няколко поколения. Повечето и днес са актуални.

Само преди няколко дни художникът отново ни провокира с добре опакована и скрита картина със заглавие „Скандален портрет“. Тя е изложена на търг, организиран от Игор Марковски, който също не знае какво е нарисувал авторът. Интересът към картината на Колев затъмнява този към известни имена като Борис Денев, Дечко Узунов, Едмонд Демерджиян и др. След покупката художникът съобщава истинското заглавие – „Откривателят на сухите гащи“: „снимка“ на ухилено мъниче, доволно седящо на гърне.


 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.