Спешна помощ за първи клас

Мила Мишева - неделя, 25-06-2017 - 18:52

Парадоксът, че в първи клас се влиза по-трудно, отколкото в университет, вече се превърна в клише. От години приемът в столицата на най-малките ученици е наситен с напрежение, среднощни опашки, „битка“ за най-желаните школа, че тази година чак и до прокуратурата се стигна. Въпросът къде ще учи детето дори задава посоката за това къде родителите да си купят апартамент... Става двигател на семейни планове и решения, съобразени с желаното училище. Така, като се замисли човек, добър бизнес може да се завърти около т.нар. елитни школа.

С въвеждането на единни критерии за прием в първи клас в София сякаш се очакваше някакво относително спокойствие и ред, както и справедливост при отсяване на децата. Може би някъде тези резултати са налице. Само че системата определено плаче за промяна... Макар да има някакви централизирани критерии, то това категорично не е достатъчно, при положение че учители и родители буквално са оставени „да се самоизяждат“. За да внесат справедливост и да отсеят по съвест коректните документи, учители от някои училища бяха тръгнали на проверки по домовете за това дали родителите са заявили истинския си адрес в документите.

Вероятно ситуацията налага и такива мерки, само че учители и директори принципно би трябвало да са изпълнители на спуснатите нормативни документи, а не да влизат в ролята на детективи. Но са принудени, ако искат да вземат решение по съвест. Защото е много трудно да обясниш на една майка защо нейното дете не е прието, а друго е прието. Дори и да имаш най-железните аргументи, пак е трудно. И ако не се вземат мерки, може би все по-трудно ще става. Чух дори, че родители ставали толкова агресивни около приема в училище за първи клас, че учителите в едно от желаните училища се чудели как да излязат от сградата след края на работния си ден.

Родителите, които пък често роптаят срещу несправедливостта в системата, сами предприемат нечестни ходове, за да вкарат децата си в желаното училище на принципа на „прецакай другарчето“. Но сами за себе си вероятно успокояват или успиват съвестта си, че те „просто искат да направят най-доброто за детето си“.

И на трето място, но не по важност. Проблемът се корени в голямата разлика между качеството на образованието и престижа на различните училища. Това е проблем, който категорично няма да се реши от днес за утре, но докато някои учебни заведения пустеят, при други има навалица от кандидати. И тази голяма ножица води след себе си вълна от напрежение, истерия, схеми, измами... Друг е въпросът доколко това разделение на елитни и неелитни училища е обективно, защото в някое затънтено училище може да преподава най-добрата учителка, макар името й да не е част от някое школо, което се е превърнало в марка. А както добре се знае, особено в началното образование най-важен е учителят.

И тук топката е в ръцете на Министерството на образованието и науката и Столична община, които трябва да създадат такива условия, че максимално да минимализират възможностите за измами и да успокоят системата, защото докато те пишат правилата, родители и учители влизат в остри схватки, които няма да доведат до нищо добро във и без това наситената ни с насилие и агресия образователна система.

Вече има градове в страната, в които приемът в първи клас е електронен, по подобие на този в детските градини. Говореше се, че това ще се случи и в София. Имаме добрия пример, нека просто го последваме, защото кодът за проблемите около приема в първи клас вече отива към червен и е нужна спешна помощ.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.