4,2 млн. обаждания регистрирани на спешната линия за година

Коледа на тел. 112: НЛО, овце и сигнали за пиратки

Боян Димитров - петък, 29-12-2017 - 09:00

Възрастни жени звънят с молба за незабавно въздушно подкрепление

„Ало, над блока ни лети НЛО. Всеки момент ще ни нападне. Моля ви, пратете въздушно подкрепление“, казва възрастна жена с притеснен тон часове след Коледа. Тя се представя като Мария и звъни на тел. 112 от София. Локацията се потвърждава и от системата на спешния телефон. Мария продължава напоително с информацията за себе си. Живеела на седмия етаж на блок в „Овча купел“. Била самотна и си позволила само чаша червено вино, пратено й от зет й, който живеел в Пазарджик. Не била пияна. А и редовно си пиела хапчетата. Имала лека деменция, но се лекувала. Освен това редовно гледала телевизия и

не била от простите жени

С целия разказ за житието и битието си тя иска да убеди дежурния оператор на 112, с който се е свързала, че всичко е наред с главата й и че наистина вижда НЛО. Светлината му била бледа, но се носело над блока й. И някой я гледал отвътре. Екип обаче не се отзовава на обаждането. Баба Мария е притеснена и 15 минути след първото й позвъняване, следва второ.

 

„Моля ви, НЛО-то напусна периметъра над блока ни и вече не се вижда, пратете някой“, казва баба Мария притеснена. Все пак обаче кварталният е информиран и хвърля един поглед към съответния блок. Може да се касае за пожар или за някой дрон, който притеснява възрастните хора. Оказва се обаче летящ

китайски фенер,

пуснат от съседното заведение

където младежи празнуват рожден ден.

„Бъди здрава и лети с птиците“, написали празнуващите и изплашили баба Мария, като пуснали фенера. А тя подлудила операторите на тел. 112, които в същото време отговаряли на сигнали за паднали пияни хора, за грабежи, за катастрофи и за препили и преяли празнуващи.

Общият брой на регистрираните обаждания, завършили с разговор на спешния телефон, за година са близо 4,2 млн. От тях обаче половината се водят като „нерегламентирани“. Това са случайни набирания, докато телефона е в джоба, известни като „Pocket call”. „Грешна преценка“, също попада в графата нерегламентирани. Това е когато подаващият сигнал преценява, че случаят е спешен, но за службите ситуацията не е такава. Например – счупен пръст на ръката. Има и обаждания за искане на административна информация, както и такива от лица с психически отклонения. Не липсват агресивни позвънявания или такива, които само кликват, въпреки че телефонът е безплатен.

Служителите, които държат да останат анонимни, получават безброй абсурдни позвънявания, които отнемат от времето им за реакция при сериозните и истински спешни случаи. По-опитните си спомнят за сигнал за раждаща котка, подаден минути преди Нова година. Подателката настоявала да се изпрати линейки или ветеринар, за да помогне на животинчето. Така правели в „белите страни“, тя дори го гледала по телевизията. Обажданията й били няколко, докато накрая не разбрала, че това не попада в отговорностите на спешния телефон. Оттам я препратили към горещата линия на Столичния инспекторат. Загрижената природозащитничка обаче не срещнала подкрепа и там. Бил поредният сигнал след „опасно блееща овца

която най-вероятно била изнасилвана

За това се обадила обратно на тел. 112, за да се оплаче от безхаберието.

„Много от сигналите, които получаваме, са неистински или такива, на които няма как да се реагира. Това хаби човешки ресурс, които е необходим, за да се реагира при наистина важни ситуации. След това хората се оплакват, че бавно се свързват“, обясниха от Дирекция „Национална система 112“ за „Монитор“. Служителите са позиционирани в шест центъра и за тях няма почивен ден. Намират се в София, Русе, Монтана, Бургас, Кърджали и Варна. Когато всички оператори в един център са заети, обажданията се прехвърлят към друг. Така се наложило за кратко служители от Русе да разговарят с пиян чужденец в София, който

изгубил парите си в казино навръх празника

Мъжът обяснявал на развален български, че иска помощ. Били го обрали. Пропуснал обаче да спомене, че обирът станал на рулетката в залата за залози. Така се наложило екипи да го издирват из половин София, за да го „спасят“. Той дори заплашил, че ще се самоубие, тъй като вече нямало за какво да живее.

 

Пияните нападат от 18 часа преди Нова година

Пияните граждани, които смятат, че с нещо трябва да им се помогне, започват да звънят още от 18 часа в навечерието на Нова година, разказаха за „Монитор“ служители от тел. 112.

„Имало припаднал в компанията, изпил литър водка или преял приятел се гъне от болки под масата. Веднъж дори звъняха за човек, задавил се с месо. Той беше полужив, когато от компанията му се обадиха, за да ни молят за помощ. Хората не знаеха какво да правят. Веднага изпратихме екип, който все пак успя да го спаси. Той изкара празника в болница, но оцеля“, разказаха пред "Монитор" служителите. Те си спомнят и за далеч по-страшни случаи от задавяне с месо. Преди две години например 14-годишно момче успяло да изпие почти цяла бутилка водка. Само бързата намеса на специалистите и токсиколозите го спасила от сигурна смърт. Имало обаче и по-леки, които обаче служителите отказват да определят като „забавни“. Такива например били множеството сигнали за припаднали дами и господа в тоалетните на заведенията.

„Тези обаждания започват минути след полунощ, когато вече хората се връщат по масите след изиграното хоро и наздравицата с шампанското. Тогава забелязват, че някой липсва и решават да го потърсят. И къде да го намерят - припаднал в тоалетната, докато повръща или докато си почива“, обясняват още операторите. Тяхната работа в подобни ситуации е да поискат пълна информация за състоянието на „жертвата“ и да се опитат да запазят спокойствието на останалите до пристигането на медицинските екипи.

На миналата Нова година не е имало фатални инциденти с препилите купонджии. Повечето от тях се свестявали бързо след пристигането на екипите. За по-буйните обаче се налагало да бъде викана и полиция.

 

Пожарникари тичат заради фойерверк в хола

Невниманието на празнуващите се отразявало и на работата на пожарната. Огнеборците били заливани с двойно повече сигнали за пожари в новогодишната нощ. Те били основно за неправилно боравене с фойерверки, пиратки, че дори и бенгалски огън.

„Не е наша работа да даваме оценка на хората, а само да предадем сигнала към съответната служба. Не ми е ясно обаче как може да държиш бенгалския огън до пердето, да го хвърлиш на килима или пък да пускаш ракети в апартамента си и да очакваш, че няма да има последствия. Миналата година един мъж се обади, за да каже, че станала „малка беля“. Както си седял в хола и си палел кашончето с фойерверки, изведнъж му пламнал половината апартамент“, разказаха още дамите, дежурели на предишните празници. Според тях хората трябва да са по-умерени в забавленията си и да са по-внимателни за тях и за околните, тъй като това разваля не само техния празник, но и на останалите. Само за справка от 18 часа на 31 декември до следващия ден системата регистрира 4200 инцидента. Това са 4200 развалени празника.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.