В „Барут“ Кит Харингтън отново скача смело в боя, но този път с религиозна кауза.
HBO
СЕРИАЛИ

„Барут“ без искра, но с къдриците на Джон Сноу

НАДЕЖДА ПОПОВА - неделя, 07-01-2018 - 13:44

Кит Харингтън води бунта на английските католици в добре облечената драма на HBO

Инфарктно кратка историческа драма без абсолютно никакви лирични отклонения за плътност като връзкaта между отчуждените баща и син или забранената любов на благородничка и укривания от нея свещеник – това е „Барут“, първото продуцентско отроче на Кит Харингтън. В минисериала, чиито сцени с екзекуции смутиха храносмилането на британците от ефира на BBC още през октомври, звездата от „Игра на тронове“ изпълнява и главната роля. Къдриците, които изтръгваха въздишки у женската част от човечеството с метаморфозите на Джон Сноу в първите пет сезона на фентъзи епоса, тук се свиват под шапката на Робърт Кейтсби. Идеологът на прословутият Барутен заговор в началото на XVII век се оказва далечен роднина на секссимвола, чиито първи две имена са Кристофър Кейтсби. Както и Захари Бахаров подсказа по време на работата си за „Троновете“ в Северна Ирландия, Кит не е „случаен агент“ – след солидното търкаляне в калта при минус 10 и под обстрела на машините за сняг на снимачен сет групичката на „диваците“ отивала да хапне задружно и нямало ресторант в Белфаст, в който името Харингтън да не отвори половин ВИП-салон само с телефонно позвъняване. Кит е благородник със сериозен корен в шотландския и английския политически елит, баща му Дейвид е 15-и барон в рода и сред прадядовците му е крал Чарлс II. Днес е сред най-добре платените актьори в телевизията с 2 милиона паунда за епизод на „Троновете“, но „Барут“ изглежда като интелектуален опит на HBO да навие фитила на интереса към осмия сезон на сагата за Вестерос, чиято премиера ще е чак догодина. Поредицата е достъпна за преглед на HBO GO.

Какво се случва

Годината е 1605-а, Англия е ръководена от протестанта Джеймс I, а католиците са третирани като ходещи мишени за властта. Шайките на краля срещу „еретиците“ обръщат с хастара навън имения и съдби, за да извадят на светло последователите на папата и да осигурят на народа зрелище с превъзпитателен ефект от типа на разчекване, разчленяване или изгаряне на клада. Жертва на подобен „обиск“ става и братът на Кейтсби, млад свещеник, който така и не успява да стигне до Испания, за да завърши обучението си. За подхранването на предателската кауза главорезите на Джеймс I отвеждат и лелята на Робърт, чиито гръден кош е смазан с тежести на площада в Уоруикшър. Младият благородник остава само с братовчедка си Ан, под чиято целомъдрена яка се сгушва Лив Тайлър. В рамките на трите епизода тя го измъква веднъж от затвора, помага му да се укрие и да крои конспиративни планове с отец Грант (лидера на католиците, с който Ан в един друг сериал със сигурност щеше да има много повече от духовна връзка) – общо взето Тайлър не прави нищо извън играта с очи и излъчването на достойнство.

Наливайки основите на своя Барутен заговор, Кит Харингтън за пореден път показва потенциал, с който те кара да се огледаш моментално за билет за театър – харизмата и погледът, който с еднаква сила буди революция и гъдел в низините за женската част от аудиторията, надскачат в пъти ръста на талантливия британец. Извън това обаче „Барут“ стои като добре изпипан трейлър към по-епичен проект, историята е разказана пунктуално и без грам съспенс, а това, което наистина провокира коментар след финалните надписи, са сцените на насилие, не играта на Харингтън.

Барутният заговор от 1605 г. вдига мерника на Джеймс I, като целта е на 5-и ноември Парламента в Лондон да бъде сринат до основи. Съучастник на Кейтсби в цялата случка е Гай Фокс, другата голяма историческа фигура в сценария, чието име и до днес се свързва с анархичната идеология. След сигнал от анонимно писмо хората на краля го хващат в подземието на Парламента, охраняващ 36 бурета с експлозиви, приседнал кротичко върху сандъче с меч в ръка. Кейтсби умира заедно с най-близките си сподвижници при обсада на дома му, която носи малко от духа на „Опълченците на Шипка“.

Бекстейдж
 

Разглезен от мащаба на „Игра на тронове“, Харингтън отива на среща с екипа на „Барут“ и първият въпрос, който задава, е „Как така нямате 200 души статисти?“. Като продуцент той за първи път се изправя пред далеч по-„скучни“ занимания като калкулиране на бюджети за костюми и изграждане на внушителни улици за декор. Екранизирайки семейната си история като страничен проект, Кит прави и неизбежния паралел между Кейтсби и иконичния си герой от другата поредица на HBO - Джон Сноу от „Игра на тронове“. „И двамата са по своему интровертни и много отдадени на това, в което вярват. Моралният им компас е изключително строг. Но като крайна цел двамата са изключително различни – Джон иска да спаси колкото се може повече животи и се старае да избегне насилието по всевъзможни начини, докато Робърт гони само смърт и разруха“, обяснява актьорът и добавя с усмивка, че и двамата имат сходен маниер на перчене, базиран на „глупавата им мъжка природа и излишъка на тестостерон“. 

 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.