Директорът на Столичния инспекторат инж. Веска Георгиева:

2 хиляди лв. глоба за непочистена от снега спирка

Боян Димитров - четвъртък, 29-10-2015 - 18:13

Хората не спазват знаците, влизат в планината неподготвени. Машина ще следи кои са най-опасните булеварди през зимата.

Визитка:

Родена е на 3 януари 1953 г.

Образование – висше техническо ХТМУ, София; специализация по управление на околната среда във Франция; стратегически курс по национална сигурност във Военна академия, "Г. С. Раковски", София

Владее френски и руски език

Директор на Столичния инспекторат от март 2008 г.

 

- Г-жо Георгива, готови ли са фирмите, които ще почистват София от снега?

 

- В сряда извършихме заключителната проверка на фирмите, които ще поддържат урбанизираната територия на града. Те са готови, съгласно договора със Столична община. За разлика от други години, на базата на заповед, Столичният инспекторат вече е натоварен да проверява и готовността на Агенция „Пътна инфраструктура“ за зимно поддържане на пътищата, които са на територията на Столична община. Към този момент фирмите, които трябва да поддържат пътната мрежа, отговорност на АПИ, все още са в процес на подготовка, защото съгласно техните договори влизат в условия за зимно поддържане от 1 ноември.

 

- В какво се изразява неготовността им?

 

- Неготовността им се изразява в това, че все още времето е хубаво и техниката им работи по строежи на различни места в страната. Това е нормално, но от гледна точна на формалната проверка ние го отчитаме като неготовност. Те ще ги преоборудват и ще ги придвижат в базите си другата седмица. Имат предприети действия и проверките ще продължат и другата седмица. Това, което е важно да се знае за тези фирми обаче, е, че имат повече от изразходваното миналата година количество сол и пясък, имат GPS на техниката, имат и опорни пунктове.

 

- Какви ще са санкциите за фирмите, които не изпълняват задълженията си?

 

- Санкциите по отношение на фирмите, които ние контролираме, тази година ще са няколко пъти по-високи в сравнение с изминалия период. Предвидени са глоби за различни случаи. Акцентира се например на навременното обработване против заледяване на спирките. За всяка необработена спирка, съгласно техническите условия, ще глобяваме фирмата с 2 хил. лева. За натрупан сняг, не където трябва, глобата е 500 лева. За всеки 1000 квадратни метра непочистен път глобата също ще е 500 лева.

 

- Ще бъдат ли икономисани средства за снегопочистване така?

 

- Акцентът не е в икономията, а в качествената услуга. Имаме много случаи например, когато един снегорин минава веднъж в едната посока, а веднага след това бърза в другата. Тогава се преценява дали има необходимост и инспекторите могат да откажат обработка, защото точно в този момент няма нужда да се хвърля сол или пясък, а да се остави реагентът да работи, т.е. да не позволява замръзване. Вследствие на такива откази за миналата година сме спестили близо 2,5 млн. лева.

 

- На Витоша вече заваля, обработват ли се пътищата там?

 

- По отношение на двата пътя на Витоша ние вече сме в условия на реално зимно поддържане. В края на миналата седмица под Черни връх заваля сняг. Пътищата вече се обработват, когато е необходимо. Следим обстановката постоянно, получаваме и метеоданни от източници, предназначени само за нас. Целта е да се реагира веднага. Аз съм много доволна, че години наред се справяме без проблем с тези два много трудни за поддържане пътя. Лошото е единствено, че хората не спазват знаците и не влизат в планината добре подготвени. Никой не слага вериги, качват се автобуси с деца с износени гуми и неподготвени шофьори, паркират покрай пътя и снегорините не могат да минават.

Важно е да се знае, че пътят там не се поддържа до настилка, обработва се с пясък за сцепление с настилката. Пясъкът е в пъти по-евтин от солта и е екологично средство.

 

- Освен глобите, какво друго ще е различно тази зима?

 

- Глобите не са всичко. Превенцията при поддържането на пътищата играе много по-голяма роля. Миналата година общината закупи единствената мобилна апаратура в страната, която измерва сцеплението на пътя – дали е хлъзгав, мокър, дали е замръзнал. Тя е простичка за обслужване, но хубавото е, че данните постъпват автоматично в централата на фирмата, от която сме я закупили в Бирмингам. Всичко става в реално време. След това публикуваме данните и на сайта ни. Това го казвам, за да стане ясно, че данните не могат да се манипулират. През зимата винаги съществува една нагласа – каквото и да стане, да се казва, че пътят е замръзнал.

Имахме един случай на булевард „Брюксел“, когато апаратурата показа плюс седем градуса на настилката. Стана катастрофа, а след това обясняваха как пътят бил замръзнал и заради това се е стигнало до инцидента.

 

- С какво помага тази апаратура?

 

- Апаратурата е елемент от една цялостна система, която има в северните държави. Тази система е за предвиждане – как и кога да бъдат обработени пътищата. Това е свързано и с пестенето на човешки и финансов ресурс. Знае се, че ако след един час там не се обработи пътят със сол, ще замръзне и се реагира, а другаде може да почака. В София направихме подготовка за такава система, а именно термично картиране.

 

- Кои пътища отчита като рискови апаратурата по това картиране?

 

- Булевард „Брюксел“, част от Околовръстен път, мостът на „Захарна фабрика“, „Копенхаген“, както и „Цариградско шосе“. Опасни снегонавявания пък има при Владая и Нови Искър, както и на пътя Бухово – Сеславци. Много често там се случва снегоринът да мине, а след него веднага да се натрупа нов сняг. Освен че се харчат много пари, няма и резултат. От няколко години по време на пролетното почистване се опитваме да създадем организация, за да се залесява снегозащитно. Проблемът се оказа не лек, защото можем да залесяваме само на общинска територия, а в много от посочените пътища всичко е частно. Даже до разделителната линия.

 

- Предизборната кампания в София все още продължава и все още виждаме плакати, залепени по всевъзможни места. Ще следват ли санкции за партиите, които не си ги почистят?

 

- Ние сме им напомнили в началото на кампанията, че има законоустановени места за разлепване на агитационни материали. Те се определят от кметовете на райони. Тези места трябва да се спазват и да не се замърсява градската среда с агитационни материали. Както при всяка кампания и тази година има близо 6000 установени от колегите афиши и други агитационни материали, разлепени не където трябва.

 

- Къде например?

 

- На всякакви места – огради, мостове, по фасади на сгради, по дървета и улични телефони, по кофите даже. Много е „приятно“ да гледаш лика на някой кандидат да стои на кофата, но това извън шегата е забранено. Тук е моментът да кажа, че вече три години обработваме около 300 стълба в центъра на града с антиплакатна боя. Останалите обаче ги облепват, и то не само с агитационни материали. Това допринася за замърсяването в градската среда.

- Глобата в такива случаи стига до 5000 лева, нали?

 

- Санкциите са актове с различен размер, в зависимост от броя на плакатите, но минималният размер е 1000 лева и може да достигне до 5000 лева. Молбата ми е партиите и коалициите сами да почистят своите агитационни материали не толкова заради санкциите, а за да спазват създадените от самите тях правила. Иначе не ни е лесно. Всяко нещо трябва да се констатира, пък Столичният инспекторат е овластен с много широка гама от правомощия – 10 наредби и 50 договора. Получаваме над 120 хил. сигнала и по време на следизборния период тези сигнали се увеличават и точно заради това, че партиите и коалициите не правят нужното, за да свалят своите агитационни материали. Едни и същи хора работят по всички наредби и договори и понякога не стига и физически ресурс да се справим с проблемите, които сами си създаваме като общество.

 

- Малките или големите партии са по-дисциплинирани?

 

- Няма особена класация. Всички са недисциплинирани. Надявам се тази година да има отличници.

 

- Имате ли проблеми с ваши служители във връзка с широката гама от отговорности, които имат?

 

- Случва се, защото тази натовареност с много отговорности на Столичния инспекторат изисква добър професионализъм и висока отговорност. Всичко трябва да се организира по правила, така че да няма двусмислия, да се реагира бързо. Има и второ ниво на контрол, има и арбитраж на място. Това значи бърза реакция, отговорност. Някои служители поради липса на отговорност не могат да бъдат инспектори. Защото когато се работи например през зимата, ако инспекторът се бави или гледа в другата посока, се рискува нерегистриране на нарушение по изпълнение на договорите. При нас не могат да работят безотговорни хора. А такива има. За това по правилата, които ни позволява Кодексът на труда и вътрешните правила на Столичния инспекторат, се освобождаваме от тях. За обучението на новите хора, които идват, се изисква време. Правили сме и обучения по два европейски проекта.

 

- Какви антикорупционни мерки се прилагат?

 

- Една от мерките е инспекторите никога да не са сами по време на проверка. Друг начин е разместването на инспектори в различни сектори и райони, както и други разписани мерки. Имаме например един случай в район „Слатина“. Наш служител, който е в отпуск, отишъл сам и проверил сервиз. В писмените си обяснения по-късно казва, че е ходил да вземе документи. Ако е видял някакъв проблем, има процедури, по които може да го докладва - ще викне колегата си и ще влязат двамата да направят снимка и да напишат констативен протокол.

 

- А той какво прави?

 

- Отива сам, и то по време на отпуск. Каквито и обяснения да дава по-късно, вече ще ги дава пред прокурор.