Зафир Зарков
Зафир Зарков, зам.-председател на комисията по транспорт в СОС:

Камери ще следят за гратисчии

Цветелина Стефанова - четвъртък, 04-08-2016 - 18:38

- Г-н Зарков, през миналата седмица СОС гласува споразумение с частния превозвач „МТК Гроуп”, с което изчистихте стар спор за 16 автобусни линии. Част от опозицията обаче нарече доклада „обир” и „постановка”. Как ще отговорите?

- Комуникацията по този въпрос не протече добре. Въпросът е спорен след заявеното ни намерение да не се продължава практиката за външни и частни оператори в градския транспорт. Основното обаче е, че има решение на ВАС, с което се потвърждава, че конкурсът за тези 16 линии е спечелен от „МТК Гроуп”.От друга страна, има и заведено дело за неустойка, което допълнително усложни цялата ситуация. Но основното е, че това споразумение има и положителни страни, една от които е финансова. В момента общинският оператор вози на 3,05 лева на км, докато МТК ще извършва тази услуга за 3 лв./км. Тази на пръв поглед незначителна разлика, пресметната през милионите километри пробег, означава милиони спестени пари за софиянци. От друга страна, северните територии се обслужват от по-стари автобуси, а и разписанието им не е достатъчно добро. С програмата за 300 нови автобуса обновяването ще е факт до две-три години, докато с договора до месеци северните територии вече ще се обслужват с нови превозни средства, а пътуването ще е по-удобно и комфортно за пътниците.

 

- Заради скандала с т.нар. депутатски спирки изгоряха зам.-кметът по транспорт и шефовете на Центъра за градска мобилност. В момента Сметната палата и Държавната финансова инспекция проверяват дружеството. Как ще върнете доверието на софиянци в ЦГМ?

 

- Новото ръководство на ЦГМ има няколко много важни задачи. Те трябва да подобрят комуникацията с неправителствените организации и гражданите и да бъдат по-открити. Много често ЦГМ попада под критиките на различни организации, защото липсва достатъчно информация за иначе важни и верни решения. Друг път нападките към дружеството са чисто спекулативни. Не трябва да забравяме, че ЦГМ прилага рестриктивни мерки спрямо гражданите и няма как да очакваме, че то може да бъде обичано. Все пак отговарят за реда в паркирането, което е свързано с поставянето на скоби и репатриране, а, от друга страна, там са и контрольорите в градския транспорт.

 

- Избрахте ново ръководство на ЦГМ. Какви са първите задачи, които ще им възложите?

 

- Най-важната е процедурата за въвеждането на електронната система за тарифиране. Тя ще даде по-гъвкави методи за плащане по време или разстояние. Изграждането й ще включва валидатори и бордови устройства в автобусите, тролейбусите, трамваите, пунктовете за издаване на превозни документи и свързване със системата на метрото. Предвидено е да се изгради и видеонаблюдение за по-голяма сигурност в превозните средства. Във всяко превозно средство ще се изгради и автомат за продажба на документи. Системата ще позволява на пътниците да си ги купуват през телефона или да си зареждат картите през уебплатформа и автомати.

Системата ще даде ясна картина кои са най-натоварените линии и докъде се пътува най-много. Така ще получим и необходимите аналитични данни, за да може, когато пуснем третия лъч на метрото през 2019 г., надземният транспорт да претърпи цялостна реорганизация, за да бъде много по-удобен и ефективен за гражданите. На новото ръководство възлагаме да изработи и анализира дали и къде е необходимо въвеждането на нови платени зони за паркиране. В момента имаме много жалби и желания от гражданите за въвеждането им, защото ефектът им се доказа през годините. Те трябва да работят и за изграждането на още паркинги и да довършат тези при метростанциите „Централна гара” и „Стадион „Васил Левски”. Този при метростанция „Сливница” е много важен, защото там има сериозен натиск от автомобили от населените места в западна посока на София - Сливница, Божурище. Всеки ден там паркират около 200- 300 автомобила.

 

- Като споменахте платените зони, в 6 района имаше допитвания да се разшири ли зелената зона. Какво показаха резултатите и ще се реши ли така проблемът с паркирането?

 

- Този процес започна преди три месеца, като се провеждат регулярни срещи с шестимата кметове. На тях изкристализираха няколко места, където гражданите имат желание за въвеждането на зони за паркиране. Надявам се в следващите два месеца вече да е ясно къде трябва да се въведат и дали това ще е решение на проблема с паркирането. В момента кметът на район „Студентски” Димитър Дилчев иска да се въведе съвсем различна платена зона. Кметът на „Лозенец” пък смята, че е изключително важно и наложително „зелената” да се въведе поне в долната част, защото тя е близо до центъра и там автомобилният натиск е много голям. Всички тези предложения предстои да бъдат обсъдени и обобщени от ЦГМ, а Столичният общински съвет ще има последната дума.

 

- Как ще се справите с гратисчиите?

 

- Новата система за тарифиране ще е един надежден инструмент и срещу гратисчиите. Заедно с нея ще изградим система за видеонаблюдение, която освен за сигурност на пътниците ще може да брои и пътниците. Това иновативно решение в реално време ще дава информация за валидациите в превозното средство и действителния брой пътуващи. Информацията директно ще отива при проверяващите и те ще могат да взимат решения на момента. Давам следния пример: ако в автобус 280 има трима човека без валидиран билет, но в следващия, който идва, те са 13 човека, контрольорите ще могат да изберат в кой да се качат. Така ще има и пряк контрол и на проверяващите. В момента ЦГМ подготвя доклад, в който ще се разпишат мерки за т.нар. рискови линии. Към тях винаги е имало особено внимание, а сега отново засилихме контрола в тях.

 

- Докъде стигна процедурата с изграждането на 33-те велостанции с колела под наем?

 

- Отворихме заявленията, комисията разгледа и допусна до участие и четиримата участници. Но един от тях за съжаление обжалва процедурата пред КЗК и Административния съд. Магистратите вече се произнесоха, че това е от компетенцията на КЗК, така че очакваме решението им, с което незабавно ще пристъпим и към втората част – отварянето на офертите. Ако няма повече обжалвания, се надяваме, че през следващата година ще можем да реализираме идеята за обществени велосипеди. Стартираме с 33 стоянки, 400 велосипеда в централната градска част и в широкия център. Условието, което поставихме, е първият половин час да е безплатен, това означава и без пари, защото половин час е напълно достатъчен за предвижването например от Лъвов мост до НДК. На следващ етап ще могат да се изградят още 15 велостанции към периферията. Тогава вече те ще имат и довеждаща роля към централната градска част.

 

- А какво става с велоалеите, от години чакаме трасетата да бъдат свързани, а не разпръснати хаотично из града?

 

- От години се занимавам с темата за велосипедната инфраструктура. Трябва обаче да си дадем ясна сметка, че обществените пространства в столицата са ограничени. Това е причината да се срещат трудно преодолими препятствия за изграждането на велотрасета, особено в центъра. Искам дебело да подчертая, че Законът за движение по пътищата не забранява велосипедистите да са участници в движението, но това не отменя задачата ни за изграждането на алеите. Още през 2012 г. беше създадена първата работна група за изграждането на велосипедна инфраструктура, а в момента със заповед на кмета Йорданка Фандъкова е сформирана нова, която ще трябва да направи нова програма. Основната цел е изграждането на допълнително довеждащи трасета и обвързването им в единна мрежа, която да позволи преминаване на големи разстояния. Надявам се до края на годината тя да е факт.

 

- Кога ще стартира отдаването на концесия на спирките в София?

 

- Повече от година разглеждаме доклада в комисиите на СОС, за да може новите ни колеги от този мандат да се запознаят достатъчно с условията на концесията. С времето се очертаха много добри предложения. Така вече около 60% от спирките ще имат спирконавеси. Освен това всички знаци ще бъдат еднакви. С документацията се възлага на главния арх. Здравко Здравков, като визионер на града, да одобри типовите проекти за спирките. Искаме те да са удобни за гражданите и да сложим край на мръсотията и грозните картинки по спирките, защото концесионерът ще трябва да ги почиства и да ги поддържа в добър вид.

 

ВИЗИТКА

Роден е през 1975 г. Завършил е "Икономика на търговията" в Стопанска академия "Д. Цанков" – Свищов, и магистратура "Финансов мениджмънт". Общински съветник в София от листата на ГЕРБ

Член е на комисиите по инженерна инфраструктура и по транспорт към Столичния общински съвет

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.