Soul EV блести с LED дневни светлини, LED стопове и 16-цолови алуминиеви джанти с аеродинамична форма.
Монитор Архив

Гостенка от бъдещето

Денислав Стоянов - вторник, 21-07-2015 - 17:47

Електрическата KIA Soul EV изминава до 212 км с едно зареждане

Според мнозина автомобилни експерти колите на бъдещето ще се движат само на ток. Колко време ще мине обаче докато возилата с бензинови и дизелови двигатели ще отстъпят място на хибридите и електромобилите никой не смее да прогнозира. Едно е сигурно – колите, задвижвани с електрическа енергия стават все по-популярни, защото са едновременно екологични, икономични и модерни. Безспорно е, че все още струват твърде скъпо, особено за нашия стандарт на живот, но в Европа високата им цена е напълно обоснована с данъчните облекчения и правото на безплатно паркиране в централните зони на големите градове. В стремежа си да предложат алтернатива на колите с бензинови и дизелови двигатели, повечето автомобилни производители разработиха и обогатиха гамите си с модели, задвижвани частично или изцяло на ток.

Новият Soul EV е първият сериен автомобил на корейската марка KIA, който ще се продава в целия свят. Премиерата на модела се състоя на автосалона в Женева преди повече от година, а от пролетта на 2015-а стартираха продажбите на Soul EV и у нас. Колата вече намери и първия си собственик в България. Новата KIA Soul EV е компактен и икономичен градски автомобил, който при движението си не отделя вредни емисии. Изцяло електрическия автомобил се отличава с емблематичен дизайн, богато обзаведен интериор и предлага впечатляващо управление и оптимален автономен пробег. Новият Soul EV е оборудван със съвременен захранващ блок с литиево-йонна полимерна батерия. Инженерите от KIA са разработили захранващия блок със 192 литиево-йонни полимерни елементи от батерията в 8 модула с обща мощ от 27 кВтч с водеща в сегмента енергетична плътност от 200 Вч/кг. Блокът е изграден по най-съвременна термична технология, която поддържа отделните клетки на оптимална температура. Чрез използване на водещата в сегмента енергетична плътност на батерията, електрическият Soul EV изминава до 212 км с едно зареждане. Батерията

може да се зареди бързо за 33 минути

а за пълното зареждане в зависимост от захранващия източник отнема до 5 часа. Електролитната добавка в Soul EV предпазва батерията при ниски и високи температури, разширявайки нейния температурен диапазон. Тъй като студеното време оказва неприятно въздействие върху батерията, Soul EV е снабден с отоплителна система, която затопля батерията докато автомобилът е включен в електрическата мрежа. Предимствата на литиево-йонната полимерна батерия в сравнение с нормалните литиево-йонните батерии, включват по-голяма ефективност, благодарение на опростена клетъчна структура с по-малко части, по-ниски разходи, повишаване на сигурността и надеждността, благодарение на по-добра термична дифузия и вътрешен контрол на налягането, както и лекота на производство в различни мощности и форми. Новият Soul EV използва трето поколение регенеративна спирачна система, която запазва 12% от кинетичната енергия на автомобила и зарежда обратно батерията при спускане по инерция или спиране. Притежателите на модела могат да избират между режимите на регенерация Drive или Brakes при изключен и при включен екологичен режим.

За задвижването си KIA Soul EV използва електрически мотор с мощност 110 к.с. и въртящ момент от 285 Нм. Моторът предоставя мощността на предните колела посредством безстепенна автоматична скоростна кутия. Благодарение на това, че въртящият момент е наличен от самото потегляне чак до 2730 об/мин, електромоторът гарантира забавно управление с бързо ускорение от място до 100 км/ч за 11,2 секунди и максимална скорост от 145 км/ч. Ускорението

до 80 км/ч става за по-малко от
9 секунди

така че още с включването в потока на „Цариградско шосе” бързо ще достигнете пределната разрешена скорост. Градският електрически автомобил ускорява много по-бодро и на практика не намалява скоростта с увеличаване на натоварването. Това не е изненадващо - електрическият мотор произвежда внушителните за тази кола 285 Нм въртящ момент, които са на разположение още от първия оборот на електромотора.

На пътя електрическия Soul е доста приятен за шофиране и много комфортен, въпреки компактните си размери. Електрическият мотор е почти недоловим в салона. Акустичният комфорт е на много по-високо ниво в сравнение с конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене. Новият Soul EV позволява да описвате завоите сякаш управлявате състезателен картинг, тъй като центърът на тежестта на колата е много по-нисък най-вече заради ниско разположената под пода батерия. За отзивчивостта на кормилното управление има три режима на работа - Comfort, Normal и Sport. Новият Soul EV спира по два начина. В нормален режим на трансмисията „D” всичко се случва точно както в обикновен автомобил. Ето защо, нещо специално по този повод не мога да кажа. А ако преместите селектора на трансмисията в положение „В”, то основният спирачен момент ще настъпи за сметка на електромотора, който започва много активна работа като генератор на енергия. Колата спира много по-ефективно отколкото модел с двигател с вътрешно горене. Липсата на шум от мотора и специалните материали за шумоизолация доближават Soul EV до високия комфорт в премиум автомобилите. Поради безшумното функциониране на модела при ниски скорости, с цел безопасност на пешеходците, Soul EV е оборудван със система, която излъчва предупредителен звуков сигнал от виртуален двигател при движение на колата със скорост над 20 км/ч.

Стандартно KIA Soul EV се предлага стандартно с ABS, ESP и всички съвременни системи за по-безопасно пътуване. Моделът е оборудван с климатроник, система за безключов достъп, навигация, камера за движение на заден ход, парктроник, Bluetooth, електрически задвижвани стъкла, круйз-контрол и др. Благодарение на специалната версия UVO EV на информационно-развлекателната система, която използва вградена връзка, захранвана от интегрирано смартфон приложение, колата осигурява на собствениците мрежа с включена навигация и други удобства за информация. Системата показва статуса на батерията, разстоянието до изчерпване на заряда на батерията и дава възможност за търсене на най-близката станция за зареждане.

KIA Soul EV

Синхронен електромотор на променлив ток110 к.с. максимална мощност при 2730-8000 об./мин285 Нм въртящ момент в интервала 0-2730 об./мин11,2 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч145 км/ч максимална скорост147 Вч/км комбиниран разход на ел. енергия212 км максимален пробег със заредена батерия0 г/км емисии на СО2