За да избегнат свлачището край "Трифон Зарезан"

Възстановяват панорамния път край Варна

Добромир Радушев - понеделник, 17-10-2016 - 11:29

Панорамният път в района на „Трифон Зарезан“ край Варна може да бъде възстановен в цялата му ширина, без да се укрепват движещите се отдолу земни маси на свлачището. Това показват анализите от проучването на софийската фирма „Геотехника – АБС“ ООД, която се занимава укрепване на ерозирали терени. Този вариант вече e преминал през първи етап на местно одобрение, съобщи Дарик-Варна.

Проучването на „Геотехника – АБС“ в свлачищния район е направено в рамките на обществена поръчка, възложена от МРРБ на стойност 83 310 лева без ДДС. Тя има за цел да покаже как може да бъде възстановен прекъснатият Панорамен път между Варна и „Златни пясъци“.

„Идеята е пътят да бъде изграден наново с помощта на пилотно-анкерна конструкция. Колоните ще бъдат набити на 25-30 метра дълбочина на границата между пътя и свлачището. С анкери се стабилизира теренът, който е пред тази система. Отзад свлачището дори да се движи, не може да се развие през тази стена от пилоти“, обясни управителят на „Геотехника – АБС“, инж. Антонио Лаков. Става въпрос за стандартна практика за стабилизиране на пътища над свлачища, която може да се прилага, както за по-малки, така и за по-големи ерозирали терени.

В максималната си дълбочина свлачището „Трифон Зарезан“ достига до 15-20 метра дълбочина, но то е в ската между пътя и брега. Пилотите ще са извън обхвата на неговата приплъзваща повърхнина. Свлачището изглежда страховито, но не е от най-големите в страната, нито като дълбочина, нито като площ, смята инж. Лаков. Той посочва за сравнение свлачищата в Балчик, които достигат до 100 метра дълбочина и по думите му „нямат укрепване“. Резултатите от проучването на фирмата са били разгледани на последното заседание на Експертния съвет по устройство на територията (ЕСУТ) при Община Варна.

От протокола на заседанието става ясно, че са обсъдени 2 варианта за възстановяване на прекъснатия Панорамен път. Единият е за цялостното укрепване на свлачището и бреговата зона, а другият - само за укрепване на пътя. Цялостното укрепване е свързано със сложни и продължителни устройствени процедури по осигуряване на достъп, отчуждителни действия и др., без гарантиран положителен и бърз резултат, коментират специалистите. Докато самостоятелните укрепващи конструкции на пътя ще бъдат разположени в обхвата на неговия сервитут, с което ще се избегнат подобни проблеми.

Това е основният мотив експертният съвет да предложи да се изготви техническо задание и възлагане на идейно проектиране за самостоятелно укрепване на пътя в пропадналия участък. На следващ етап се предлага Общинският съвет във Варна да разреши ПУП-ПРЗ и съответните проучвания за укрепване на територията на свлачището и бреговата зона.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.