Сашо Дончев: Лице назаем (VI глава от книгата "Газовия барон")

Агенция Монитор - сряда, 06-12-2017 - 19:00

В поредица от статии Агенция "Монитор" ще представи резюмета от шокиращите разкрития на в. "Телеграф" за задкулисието в страната, което фалира КТБ и ограби хората и държавата. Текстовете са от книги, които вече бяха публикувани или предстоят да бъдат публикувани от най-тиражния вестник в страната - "Българския Мадоф", "Хищникът от "Капитал", "Газовия барон"  и "Капиталистите на ДС". Заради огромния читателски интерес, публикуваме най-любопитните части от книгите, в случая от книгата за повелителя на синьото гориво Сашо Дончев и мръсните му схеми, с които жили държавата и гражданите.

Газов романтик – така нарича бившия си шеф Сашо Дончев дългогодишната му пиарка Нери Терзиева. Газов романтик или газов барон – Дончев уцели десетката, когато взе на работа популярната и обичана телевизионна говорителка. Трябваше му лице назаем и го получи.

Преди да започне да лъска публичния образ на новия си работодател, в продължение на пет години Нери Терзиева беше прессекретар на експрезидента Петър Стоянов. „Той се провали, защото излезе от образа, който тя му беше създала”, смята конкурентът му за втория мандат Богомил Бонев, но допълва: „Всъщност силно се съмнявам, че тя не е знаела какво се кани да прави любимото й PR творение”. По същия начин стоят нещата и с Дончев, заради който в някакъв етап на Нери Терзиева й се наложи да поеме и критиките срещу него, докато той се цупеше и тропаше с краче като сърдито дете, че държавата е лоша мащеха и не го обича. А през цялото време ставаше въпрос единствено за пресечени далавери. Но Нери Терзиева трябваше да заеме страната на работодателя си и се справи мъжки с тази задача, изправяйки се като щит пред него. Тя беше и тази, която държеше връзката с журналистите – в затворени фейсбук групи и открито – лице в лице, докато той избирателно се явяваше пред медии, които не могат да го изненадат с неудобни въпроси.

Набрала опит с Петър Стоянов, Нери Терзиева се раздаде и за Сашо Дончев, който се превърна в още по-любимо нейно творение. Но когато Дончев тръгна на открита война с президента през 2009 г. в отчаян опит да запази келепира, който смучеше от тръбата с гад, нищо вече не бе в състояние да му помогне. Въпреки това Терзиева изкара 13 (фатални или не) години край Дончев. Напусна го, за да се захване с нов проект – телевизия BIT. Формално телевизията се водеше независима, но съвсем видимо обслужваше интересите на олигархичната задруга - Василев, Прокопиев и Дончев и партийното им отроче „Да(й), България“

Родена във Велинград, Терзиева не е живяла никога там. Семейството се премества в Асеновград. Баща й Хюсеин е от Ардино, има шестима братя и една сестра. Майка й Сафие е работила на конвейра в шивашко предприятие.

Когато я приели да следва журналистика, била на седмото небе от щастие. Баща й я виждал в мечтите си като лекарка, но тя от малка искала да се занимава с журналистика. После идва телевизията – другата й голяма любов.

Започва кариерата си в Телевизионен център - Пловдив и после се издига в йерархията до поста директор на Ефир 2. Година след това е уволнена. Днес някогашната топновинарка и създателка на новинарската емисия "Днес" признава, че самият Хачо Бояджиев я уволнил, защото поканила много външни журналисти в телевизията и ги толерирала с по-високи хонорари от тези на щатните служители на "Сан Стефано". "В деня, в който ме уволниха, навършвах 20 години трудов стаж - припомня си тв легендата. - Бях се приготвила да черпя. Когато ми съобщиха, че съм уволнена, автоматично оставих бонбоните и напитките и си тръгнах. И до ден-днешен колегите ми вероятно не са разбрали за какво ги черпя."

Именно бившата тв водеща е свръзката между различните медии и НПО-та, обслужващи и градящи фабриката за фалшиви новини, манипулираща общественото мнение в полза на „Да(й), България“ и олигарсите, стоящи зад партията. Освен че от 2015 г. е в ръководството на телевизия BIT, подслонила де-що има журналисти, обслужващи интересите на играчите на задкулисието, като се започне с любимите интервюиращи на банкера беглец Цветан Василев – Сашо Диков и Люба Кулезич,

Терзиева е и във фондация „Сорос център за културни политики“. Там си прави компания с преподавателката по медийно право в СУ Нели Огнянова, която е част от екипа на проекта на соросоида от първи ранг Иван Кръстев и Иво Прокопиев „КТБ файлс”.

В „КТБ файлс” е и Красен Станчев, който впрочем е отколешен авер и на Прокопиев, и на Дончев, като заедно с втория е и сред създателите на инициативата „Глобална България“. Фондация „Сорос център за културни политики“ всъщност не е единственото финансирано от милиардера спекулант сдружение у нас, с което Терзиева има досег. Известно време тя пребивава и в настоятелството на фондация „Отворено общество“.

Активна роля Терзиева играе и при пускането в обращение на най-новия медиен продукт на съпътстващата „Да(й), България“ фабрика за фалшиви новини – карикатурния орган „Прас прес“. Целият лъжлив сценарий по превръщането на „Прас прес“ в активен борец уж за свобода всъщност е спуснат през газовите тръби на Сашо-Дончевото „Овергаз“ и е превърнат в медийна кампания от гласа на дружеството, жилещо вече две десетилетия българите с надути сметки за синьо гориво – Нери Терзиева. Самата Терзиева е в продължение на 13 години говорител на „Овергаз“, където акостира след петгодишен престой на „Дондуков“ 2 като пресаташе на тогавашния син президент Петър Стоянов, сред спонсорите на чиято кампания за държавен глава е и Дончев. Бившата тв говорителка напуска формално „Овергаз“ през 2015 г., за да оглави друг проект, също представящ се за независим, но откровено обслужващ интересите на олигарсите Василев, Прокопиев и Дончев и партийното им отроче „Да(й), България“ - телевизия BIT.

Друго лице назаем, което Газовия барон използва в сценария „ЦУМ-гейт“ бе това на ултрадесния комсомолец Калин Манолов.

Източникът на въпросния видеоклип, който се използва в последната компроматна атака на Сашо Дончев и ОПГ-то му, е крайно любопитен. Видеото е публикувано в Ютуб канала „Икономиката накратко“ на Калин Манолов, който е известен като ултрадесен защитник на либерализма, журналист в конкурентна на „Капитал“ медийна група. Манолов е шеф на Институт за свободен капитализъм „Атлас“, а също и на издателство „МаК” ООД, финансирано, както може да се предпологи, от Сашо Дончев.

По примера на друг ултрадесен анализатор – Иван Кръстев, и Калин Манолов, преди да се осъзнае като горещ поклонник на идеите на Айн Ранд, е бил комсомолец. Не само това, ами и във Факултета по журналистика на СУ е бил комсомолски секретар, където най-важната му задача е била да оценява партийната закалка на бъдещите журналисти и съответно да дава оценка кои от тях са годни за сътрудничество с Държавна сигурност и на кои не може да се има доверие. Характеристики с неговия подпис се пазят в Комисията по досиетата.

Сред журналистическия антураж на Газовия барон е и Люба Кулезич – журналистката, ангажирана да прави медиен лифтинг на Българския Мадоф – Цветан Василев. Със същата всеотдайност преди време тя направи интервю на Сашо Дончев, което би могло да послужи за образец в жанра, наречен „дръжка на микрофон“. В него на интервюирания се задават само и единствено удобни въпроси.

“Правя се на Мунчо, за да казвам истината“ - това признание е на бъбривия журналист Сашо Диков. От спортната журналистика той скокна в анализите и коментарите, а заедно с колежката си Люба Кулезич са на състезателната писта в едно непрекъснато съревнование кой от двамата повече интервюта ще направи с банкера беглец Цветан Василев.

Диков, който иначе е много устат, е абсолютно безкритичен към олигарси те от задругата. Нещо повече – той фамилиарно нарича Газовия барон „моя приятел“. Стара народна мъдрост гласи: „Покажи ми приятелите си, за да ти кажа какъв си“. 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.