Subaru Impreza STI, с което Валери спечели 1-во място в най-високия клас Expert.

Звук като оркестър в колата

Денислав Стоянов - неделя, 19-06-2016 - 12:00

Валери Радев превръща автомобила в концертна зала на колела

Bang & Olufsen, Bose или Harmon Kardon – всички автомобилни маниаци свързват тези имена с качествена музика в колата, но малцина от тях знаят, че колкото и да добра една фабрична аудиосистема, не е на нивото на специалните музикални уредби, които превръщат автомобила в концертна зала на колела. Българинът Валери Радев ми „отваря ушите” за това какво наистина означава звук като оркестър в колата и признавам си – все едно досега съм имал тапи в ушите. Младият и амбициозен специалист в областта на Car Audio тунинга и собственик на ателието Audio Vandal спечели първо място в най-високия клас Expert в категорията „Качество на звука” (Sound Quality) със саунда на Subaru Impreza STI и второ място в раздел „Сила на звука” (Sound Pressure Level) със звука във Volkswagen Golf 4 на провелото се състезание за „Кар Аудио“.

Валери Радев заслужено спечели първото място в клас Expert в категорията „Качество на звука”.

Спечеленото първо място му дава право да участва на европейското състезание, тъй като условията са да си станал първи в дадена категория в собствената си държава и през март следващата година Валери ще се бори за първото място вече на европейско ниво. Според него относно звук има аванс спрямо европейците от миналата година, а от инсталация има малко да наваксва, така че да достигне тяхното ниво. „И тази година на конкуренцията на Тунинг шоуто не беше за подценяване. Имаше няколко автомобила, които бяха на доста добро ниво, а в същото време знам и за коли, които са на много високо ниво, но не участваха в надпреварата, въпреки че собствениците им посетиха шоуто и минаха да видят експонатите”, споделя Валери.

Универсалната система в Subaru Impreza STI е доста скъпа и само вложената техника струва над 20 000 лева.

Освен че участва в шоуто и се състезава със своите Car Audio проекти, 31-годишният професионалист е и съдия в надпреварите от 2009 година. Като съдия той не може да участва в оценяването на собствените си проекти, но вижда грешките и постиженията в различните аудиосистема на другите участници. „Прави ми впечатление, че има коли, които са на едно и също ниво и нямат развитие, докато наблюдавам други, които постоянно се обновяват и стават все по-добри”, разказва експертът. Според него настройката на една кола изисква много време, спокойствие и слушане. „Когато става дума за Sound Quality говорим за пресъздаване на звукова сцена в автомобила, което означава да намираш всеки инструмент някъде в пространството и да го чуваш като оркестър от няколко музиканта пред теб, без никакви колони, абсолютно акустично и със затворени очи можеш да познаеш кой инструмент къде се намира”, разкрива възпитаникът на Техникума по слаботокова електротехника „А. С. Попов”.

При Subaru Impreza STI са направени дървени обеми в корите, като се запазва абсолютно заводската линия.

Последното творение на Валери Радев е музикалната система в Subaru Impreza STI. В тази кола сякаш се намираш в зала „България” и слушаш симфоничен оркестър, чуваш различните инструменти на различно място в пространството. Лесно може да се разграничи, че зад певеца има хор или че едната китара се намира в дясно, а другата в ляво, а певецът пее по средата и зад него има барабани. Няма как да се обясни това нещо без да се чуе, тъй като то се възприема със сетивата. Оказва се, че повечето хора чуват това, което виждат. Когато те не виждат инструмента, на тях им е трудно със затворени очи да преценят от къде го чуват. Повечето нормални хора се задоволяват със звука на фабричните аудиосистеми в автомобила си, защото не са слушали достатъчно аудиосистеми и не са ходили на концерти с жива музика, за да направят разликата.

В ателието си Валери има огромен набор от кабели, усилватели и говорители, които познава отлично.

Стандартните музикални уредби свирят относително тонално точно, но са далеч от звука на аудиосцената, която пресъздават изработените от Валери Радев системи. Според него на първо място всичко зависи от записа. Различните студия записват с различно качество. Има записи които струват стотици хиляди левове, има и такива у нас, които се правят за по 5000 лева и разликата е колосална. Много от аудиофилските дискове са повече инструментали, има хора които се занимават изцяло с това да правят такава музика, която дава информация за качеството на звука. Един говорител е доста информативен, когато много добре възпроизвежда всички елементи в даден музикален инструмент. Истинските инструменти, а не електронно модулираната музика, звучат с предимство в такава кола. Един саксофон или една цигулка, когато са записани, не звучат толкова добре, колкото на живо. Тук е моментът звукозаписното студио да го запише правилно, така че да се чуват деликатни звуци, като например приплъзването от пръстите по струните на китарата. Ако една кола е направена добре, започват да изпъкват такива детайли, което значи, че тази система е доста информативна и може да възпроизведе много повече звуци. На такива системи всяка музика звучи добре, от оперна до денс-хитове, всичко звучи коренно различно. Има огромна разлика дори ако слушате радио. Огромна разлика има обаче ако слушате радио и оригинален записан диск. За да се наслаждавате на звука на хубавата или любимата си музика, слушайте оригинални и добре записани и с високо качество CD-та. Ако си сваляте „парче” от Интернет, добре е то да бъде във формат WAV или MP3, но над 320 bitrate. В нормалните автомобили независимо колко добре е записан един качествен диск и каквато информация да носи, той не може да бъде възпроизведен повече от 30% от това, което носи, просто защото самите високоговорители, усилватели и плейърът не могат да възпроизведат това, което е записано в диска на 100%.

Има случаи, в които музиката е много по-скъпа от колата, като например Golf 4.

Музика за всеки джоб и вкус

Често сме чували да се казва, че музиката струва повече от колата. И това в повечето случаи е вярно, тъй като скъп и качествен аудио тунинг за около 10-20 хиляди лева и повече се прави и на автомобили, които реално струват 4000 лева, като Volkswagen Golf 4 например. Оборудването на автомобила с качествена аудиосистема може да се направи в два варианта. Единият е да бъдат монтирани говорители по фабричните места, които ще променят начина на звучене в автомобила, но оставяйки ги по заводските места няма да се получи звукова сцена в колата. За да се получи звукова сцена е необходимо да се преместят говорителите на такива места, че да се получи добра акустика. Заводски те са поставени на места, които са удобни за инсталиране и дизайн. Промяната на местата не прави колата грозна, но настъпват промени, които са неизбежни за да се постигне желания ефект. Това е свързано понякога с изрязване, а друг път с изработка на същия детайл, но с различна форма, т.е. детайл, който да пасва на гредичката до стъклото, но може да се направи и изцяло нова, за да не се реже фабричната и да се запази оригиналната. Всичко това се прави за да се създаде добра работна атмосфера за говорителя. Чудесен пример за един истински силен аудио тунинг е автомобилът Volkswagen Golf 4, с който Валери Радев завоюва второ място в клас Expert в категорията „Сила на звука”.

Багажникът на Mercedes ML 63 AMG е пожертван напълно за сметка на уникалните колони.

За хората, които искат да имат по-качествен звук в колата си, Валери предлага различни варианти. От определящо значение е какъв бюджет е приготвил клиента, тъй като колкото са по-добри компонентите и системите, толкова са и по-скъпи. Майсторът предлага най-доброто спрямо бюджета на клиента, но винаги всичко, което е скъпо, означава че свири добре. Валери насочва хората към неща, които ще им харесат, като преди това ги разпитва каква музика слушат и какви стилове харесват, тъй като има огромно значение при подбора на техника. Ако трябва да се направи универсална система, каквато е в Subaru Impreza, тя е доста скъпа и само вложената техника струва над 20 000 лева, а времето за изработка на това ниво е не по-малко от месец. За стандартни автомобили, в които не се гони да има чак такава звукова сцена, а музиката да звучи значително по-добре от фабричната, могат да се постигнат доста добри резултати с инвестиция между 2000 и 3000 лева, дори понякога и по-малко. Напълно постижимо е това да стане за около седмица до 10 дена. Хубава система може да бъде направена и за по-малко пари, с компоненти втора употреба. От опита си Валери цитира думите на главния съдия на журито за България преди години, който казва така: „Никога не гледай какво е монтирано в една кола, каква марка е, колко е старо, защото не знаеш как свири”. Дори само настройката на една аудиосистема може да направи и най-лошите компоненти да свирят добре. Затова този бюджет е базов, защото трябва да се купят кабели, усилватели, нови говорители, но ако все вземат компоненти втора употреба могат да се направят чудеса с малко пари.

Валери е направил музиката на най-разнообразни коли, сред които има скъпи като Mercedes ML 63 AMG.

Работи по един и същ начин, независимо от возилото

До момента Валери Радев има много завършени коли, като всяка година има по два сериозни проекта на много високо технологично ниво. Той е затворил целия цикъл – от изработка на обеми, окабеляване, тапициране, монтиране на колони, до пиано лак и карбонови детайли. Прави така, че да не разкарва клиентите, а да предложи цялостна преработка на интериора на автомобила. Умее да прави много неща, което си личи от атрактивните му проекти, които могат да се видят в сайта му audio-vandal.com. Правил е музиката на най-разнообразни коли, сред които има скъпи като например Mercedes-Benz ML 63 AMG. Независимо каква е колата – дали за 2000 лева или за 200 000 лева, важно е какво иска клиентът.

Volkswagen Golf 4 няма да може повече да превозва товари, но силата му на звука стига до съседния квартал.

Валери работи по един и същ начин както в евтината кола, така и в скъпата. Категорично потвърждава, че има много случаи, в които музиката в колата е много по-скъпа от самата нея и въпросният Volkswagen Golf 4 е точно такъв пример. Интересното е, че когато клиентът иска да промени нещо в автомобила, той става много индивидуален и идеята се обсъжда по начин, по който да му харесва на него. Валери е много доволен, когато клиентът му нахвърли идеи какво горе-долу иска и го остави сам да се развихри, за да придаде индивидуален характер на колата. Тогава той влага целия си талант и прави наистина уникални аудиосистеми.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.