Проф. Божидар Димитров, специалист по психофизиология:

Липсата на магнезий може да е причина за него

Яна Йорданова - четвъртък, 21-07-2016 - 16:14

 

- Проф. Димитров, кажете кои са признаците, по които можем да разберем, че имаме проблеми със съня и че трябва да се допитаме до специалист?
- Първите симптоми са сутрешната неразположеност, отпадналост и чувство за недоспалост, въпреки че човек може да е прекарал 8-10 часа в леглото през нощта. Тези проблеми могат да се разделят на две групи. Първата е, когато човек се събужда често, а втората - когато спим само повърхностно, а не дълбоко. Причините са няколко.
- Кои са?
- Повечето хора си мислят, че това е от нерви, от психически проблеми и започват да лекуват това. Обикновено може да страдате от безсъние при проблеми в живота и тогава можем да си помогнем с някои медикаменти.
- Кога да отидем при специалист?
- Когато безсънието продължи повече от месец, защото всеки проблем може да отшуми от само себе си за седмици. Но лечението с медикаменти трябва да е краткотрайно и интензивно, защото хроничното вземане на лекарства за сън води до пристрастяване и след това не действат. Също така човек може да има някакво физическо заболяване - на вътрешни органи, на мускули, които да го будят от дискомфорт. Болестите на съня по американска квалификация са 90 вида. Един от големите проблеми напоследък е този с нарушеното дишане по време на сън. Това нарушава концентрацията на кислород в кръвта и води до разбуждане.
- Заседналият начин на живот може ли също да е причина за безсъние?
- Не би трябвало. По-скоро има друг проблем - когато някои хора обичат да спят доста през деня, това нарушава съня им вечер.  Добре е здравият човек да спи до час и половина следобед, не повече. И то към 14 часа, защото тогава се наблюдава пик на склонността към заспиване. Хората обаче не го знаят и по това време на деня стават най-големите катастрофи. В Япония дори фирми са въвели почивка за по 1 час и след това хората са бодри до към 9 вечерта. Тук не се практикува, но се препоръчва.
- Безсънието може ли да говори за недостиг на някои вещества в организма, да речем на магнезий?
- При липса на магнезий може да се получи такъв ефект, защото предизвиква мускулни потрепвания. Понякога са и болезнени. Затова е препоръчително да се пият таблетки, за да се набави в организма, но е добре всичко да става след консултация със специалист. Трябва да поясним и нещо друго. Много хора казват, че обичат да си пийват, за да заспят. Това е вярно, но до известна степен, защото алкохолът приспива бързо, но и събужда рано.
- Някои прибягват до прекомерна употреба на кофеин, това правилно ли е?
- Кофеинът действа така, че подтиска тези рецептори в мозъка, които предизвикват дремливост. Но добре е да се пият не повече от две кафета на ден. Но всичко е индивидуално. При някои тези рецептори са повече и затова имат нужда от повече кафета. Имайте предвид, че ефектът на кафето и кока-колата е след около 2 часа. Преди сън също така се препоръчва да не се правят упражнения, защото това нарушава съня. Добре е човек да спи по тъмно, защото тогава мелатонинът е по-висока концентрация. Дневният сън не може да концентрира липсата на нощния. Препоръчва се и да се ляга по едно и също време и да се става по едно и също време. Не бива през уикенда да се излежаваме прекалено много. Важно е да си създадем ритъм.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.