Все още има родители, които държат детето си в скута на предната седалка

Алекси Стратиев, експерт по пътна безопасност: Контролът е безсмислен, ако пред камерите има знак

Яна Йорданова - вторник, 30-05-2017 - 20:00

За 6 години станахме с най-много загинали на пътя в ЕС, Нужни са ни поне 400 стационарни устройства, за да се намалят произшествията

- Г-н Стратиев, кабинетът ще предприема спешни мерки срещу войната по пътя. Кажете решение ли е това и към какво трябва да бъдат насочени усилията?

- Смятам, че това е разумно решение, защото промените в Закона за движение по пътищата, приети през януари тази година, показаха, че не са ефективни. Факт е, че през последните два месеца няма намаление на жертвите по пътя, напротив. Дори има увеличение на загиналите. Елементарният анализ показва, че тези мерки не са подходящи. Затова и министър-председателят постави въпроса на компетентните органи и на заседанието присъстваха всички институции, които имат отношение към проблема.

- От къде трябва да се започне обаче? Един от наболелите проблеми е този за дрогираните шофьори. Промените в наредбата ще помогнат ли за решението му и трудно ли е да бъде установено, че някой е употребявал наркотични вещества?

- Никак не е трудно, дори този проблем е много бързо решим. Наредба 30 регламентира начина на установяване на употреба на наркотични вещества и на алкохол от водачите и тя много лесно може да бъде променена. Пътна полиция е снабдена с технически средства, които установяват употребата на наркотични вещества, но какво е употребил водачът, може да се докаже най-точно чрез изследване на кръвта. Сега обаче има проблеми кой взема кръвната проба, имам предвид като компетентни лица, в какво се взема, как се съхранява, как се пренася от мястото до съответната лаборатория, където се изследва. Пътният полицай може да установи употреба на алкохол или упойващо вещество, но ако кръвната проба не го докаже, не може да уличиш някого. С промените в наредбата тези въпроси може много бързо да се изчистят, но това съвсем не е същественият проблем.

- А има ли достатъчно тест ленти, с които се вземат проби на пътя?

- Става дума за полеви тест, който е индивидуален и се взема слюнка от водача. Пробата се оцветява и това подсказва за употреба на някакво наркотично вещество. Друг апарат може да отдели шест от упойващите вещества. Но кръвната проба е достоверна. Не бих казал, че тест лентите не са достатъчни, но са доста скъпи - едната струва над 20 лева. Идеята е навсякъде да има такива тест ленти. Пътните полицаи са преминали специално обучение за това как да установяват употребата на такива вещества. Преди да използват този тест, те правят оглед на лицето - проверяват зениците, за да разберат, че има признаци, че водачът наистина е употребил наркотик. Едва тогава се пристъпва към използването на такива тестери.

- Казвате, че това е най-малкият проблем, към какво тогава трябва да бъдат насочени усилията?

- Жертвите заради употреба на алкохол са 3-4% от всички загинали на пътя. Много повече хора загиват заради превишена скорост, неспазване на предимство, както беше при последния случай на загинали в Ловешка област. Именно към това трябва да бъдат насочени усилията на всички ведомства, ангажирани със Закона за движение по пътищата.

- Според проучвания като че ли в нашата страна броят на жертвите по пътя намалява най-малко. Защо е така?

- Всъщност преди 6 години бяхме, общо взето, в златната среда, дори съседни страни имаха повече убити на глава от население. Сега при нас загиналите са най-много на глава от населението. Трябва да се предприемат мерки, за да се върнем поне на предишното положение. В някои страни има по 20-30 убити на милион, а при нас са по 95-100 на милион.

- Мислите ли обаче, че ако не се промени манталитетът ни, мерките ще имат ефект?

- Наистина, промяната в манталитета е от изключително значение и затова чрез медиите всички ние се опитваме да акцентираме върху тези проблеми. Законът обаче си е закон и би трябвало да се наложи по начин, по който трябва да се спазва. Българинът трябва да свикне да спазва правилата. Би трябвало да се вземат спешни мерки, защото те ще повлияят и върху манталитета на хората.

- Трябва ли обаче да се премахнат знаците пред мобилните камери?

- Какъв е смисълът от контрола, ако си предупредил преди това, че ще следиш за скоростта. Който нарушава правилата, се възползва от това, защото след подминаване на камерата, отново шофира с висока скорост.

- Ще намалим ли произшествията, ако разполагаме с повече камери и има ли възможност за това?

- Да. Има пари за камери, защото глобите постъпваха във фонд „Пътна безопасност“. Преди време чужди експерти заявиха, че са ни необходими минимум 400 стационарни камери, за да бъде повлияна пътната обстановка. В момента имаме 25, ако има повече, хората ще свикнат да спазват разрешената скорост, която е основната причина за загиналите.

- Какво трябва да се преразгледа в закона?

- Мисля, че по-скоро трябва да се преподреди, защото има такива неща, които не касаят участника в движението. В закона трябва да е ясно разписано какво трябва да се извършва на пътя, какво следва, когато нарушиш правилата, да се регламентира начин, по който нарушителят не може да избегне санкция. Тези неща трябва да се преразгледат, да се подредят и да следват своята логична връзка. Сега глобата за неправилно изпреварване е 20 лева, а с опасност за живота - 30 лева. Ежегодно заради неправилно изпреварване загиват по около 70 души, а глобата е минимална. Тези неща трябва да намерят своята логична връзка и степента на нарушенията да съответства на степента на наказанията.

- Трябва ли тогава да се увеличат санкциите при някои нарушения?

- За някои нарушения трябва, но за други пък трябва да се намалят.

- Дайте пример?

- Например заради неправилно изпреварване има изключително тежки инциденти. Същевременно неправилното паркиране също влияе на пътната безопасност, но пък там трябва да се ангажират и общините. Би трябвало да се подобри и самата пътна инфраструктура, която да осигури и безопасност на движението. Не случайно и премиерът коментира въпроса с мантинелите и кръговите кръстовища. Имайте предвид, че при 30% от загиналите на пътя причината е заради лоши пътни условия.

- Къде стои тук въпросът с нелегалните сервизи?

- Това е проблем, който хората за съжаление неглижират. Те търсят винаги по-евтиното, дори когато става дума за ремонт. А доколко е ремонтирано качествено, е друг въпрос. Всеки сервиз трябва да бъде оторизиран да върши само нещо конкретно, на определена част.

- Наближава 1 юни, кажете какви грешки допускат родителите, когато возят със себе си деца?

- Това е много сериозен проблем. Все още у нас няма разбиране, че трябва да опазим децата си. Ненапразно законът регламентира необходимостта да се поставят седалки или обезопасителни системи, за да се гарантира сигурността им. За съжаление все още има родители, които държат детето си в скута на предната седалка, или детето се разхожда свободно на задната седалка. Това е безотговорно.

 

Визитка:

 

Роден е през 1953 г. в София
През 1980 г. завършва Факултет “Полиция” в Академията на МВР и веднага започва работа в КАТ като автоконтрольор
През 1986 г. получава и дипломата си от Юридическия факултет на Софийския университет “Св. Климент Охридски”
През 2004 г. е назначен за шеф на отдел “Пътна полиция” в Националната полиция, а пет години по-късно и за зам.-директор на Главна дирекция “Охранителна полиция”


 

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.