Арките на калниците са леко раздути, а предното стъкло е изместено назад със 70 мм, като ъгълът му е увеличен.
Монитор Архив

Машина за ендорфин

Денислав Стоянов - вторник, 11-08-2015 - 21:25

Mazda MX-5 произвежда хормона на щастието в червената зона

Винаги съм харесвал емблематичния роудстър Mazda MX-5 от първото поколение с вдигащи се фарове до третото, което изглежда най-привлекателно, но никога не съм предполагал, че тази кола ще промени толкова много представите ми за автомобилите. Преди 5 години за първи път седнах зад волана на MX-5 и малко след като потеглих разбрах, че това е уникална кола. Усмивката не слизаше от лицето ми през цялото време и тогава осъзнах, че MX-5 е машина за щастие. Динамичните характеристики на MX-5 никога не са били впечатляващи на хартия, но се усещат съвсем различно зад волана и превръщат автомобила в синоним на удоволствието от шофирането. Не случайно колата е записана в Книгата на рекордите на Гинес като най-популярния роудстър в света.

Преди премиерата на четвъртото поколение на Mazda MX-5 много от автомобилните издания спекулираха с външния вид на бъдещия модел. За щастие повечето рисунки и компютърни изображения се оказаха далеч от истината. Когато през септември миналата година покривалото беше вдигнато – едновременно в Япония, САЩ и Испания, с радост видях, че японците са успели да направят MX-5 още по-емоционална кола. Новата Mazda MX-5 с индекс ND се оказа най-късата за повече от 25-годишната история на роудстъра с дължина едва 3915 мм, което е със 105 мм по-малко от предшественика. Междуосието е съкратено с 15 мм и сега е 2315 мм, а височината е намалена с 10 мм в сравнение с предходната MX-5 - ако сравняваме версията с мек покрив, и е 1235 мм. Новият модел е пораснал единствено на широчина - с 10 мм до 1730 мм. Капакът е свален с 28 мм за по-добър обзор, а предните и задните надвеси са намалени с 45 мм.

Съществени промени е претърпял и дизайнът. Външността на новата Mazda MX-5 се отличава с дълъг, но нисък преден капак с релефни линии, къси надвеси на каросерията и изместен назад пътнически салон. Широката „уста” на радиаторната решетка е комбинирана с тесни стреловидни фарове. Стандартно джантите са лети, 16-цолови. Зад облегалките на седалките има защитни дъги за безопасност, спасяващи при преобръщане. Подвижен защитен щит спасява от силен вятър. Аеродинамиката е направена така, че при сгънат покрив въздушните потоци да преминават отстрани на колата, а до водача и пътника да

достига тънка разхлаждаща струя вятър.

Спортният дух е пренесен и в салона на роудстъра. Интериорът е разведрен с ярки шевове. Компактният волан е обшит с кожа във всички версии, а в областите за захващане има издутини. Централно място на приборния панел заема голям оборотомер. На върха на централния панел е закрепен 7-инчов дисплей на мултимедийната система във вид на таблет. Управлението на менюто се осъществява с помощта на кръгъл джойстик. Бутоните за аудиосистемата и електронния климатик са големи и удобни за употреба. Интересното е, че в MX-5 няма жабка, но има кутия в подлакътника и нишата зад седалките. Кормилната колона се регулира само по височина. Седалките с интегрирани подглавници предлагат добра странична опора и са удобни за хора с едро телосложение, за разлика от повечето спортни автомобили. В облегалките са поставени допълнителни говорители на аудиосистемата. Позицията на седене е с 20 мм по-ниско. Водачът и пътникът са разделени от високия тунел на трансмисията, а мястото за педалите е разширено. Обемът на багажника е 130 литра.

Най-напред скачам зад волана на Mazda MX-5 с 1,5-литров 4-цилиндров бензинов двигател с директно впръскване. Трудно ми е да повярвам, че това е мотор с работен обем литър и половина. Двигателят развива мощност 131 к.с. при 7000 об/мин, но се отличава с високата степен на компресия за бензинов двигател от 14:1. Агрегатът бързо се развърта и с лекота стрелката на оборотомера достига червената зона. Пикът на въртящия момент от 150 Нм се достига при 4800 об/мин, а 90% от него е наличен още от 2000 об/мин. Благодарение на това двигателят тегли мощно лекия роудстър. При плавно подаване на газ моторът работи тихо, а при рязко ускорение издава приятен басов тембър. Роудстърът спринтира от място до 100 км/ч за 8,3 секунди и развива максимална скорост от 204 км/ч, а в смесен цикъл харчи не повече от 6 л/100 км. Субективно динамиката не отстъпва на предишната Mazda MX-5 с 2,0-литровия двигател. Ако все пак искате повече мощност, Mazda предлага нов 2,0-литров бензинов двигател с мощност 160 к.с. Максималният въртящ момент от 200 Нм се достига при 4600 об/мин, но и от по-ниските обороти двигателят тегли отлично. Ускорението от 0 до 100 км/ч е по-бързо със секунда (7,3 сек.). Работата с новата 6-степенна механична скоростна кутия е истинско удоволствие, тъй като тя дава възможност на водача да превключва предавките с образцова точност, защото ходът на лоста е изключително кратък, а педалът на съединителя е много информативен. Дори и по-скромната версия с 1,5-литров двигател върви много динамично, особено ако превключвате навреме скоростите. Двигателят тегли отлично колата, ако не пада под 4000 об/мин. Стрелката на оборотомера лесно се приближава към червената зона и новата Mazda MX-5 се превръща в машина за ендорфин, а широката усмивка не слиза от лицето на шофьора.