Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи:

Ранените край Ихтиман да си пазят всички фактури за лечението

Боян Димитров - четвъртък, 06-07-2017 - 18:12

Във вътрешността на страната цари безхаберие за претоварените камиони

- Г-н Тодоров, вие сте един от най-изявените експерти по пътна безопасност. Каква според вас е причината за катастрофата край Ихтиман, където пострадаха над 30 човека?

- Гледах видеозаписи, слушах и коментари. Според мен има някакво наслагване на лоши обстоятелства – дим, мъгла, превишена скорост.

- Нормално ли е в близост до магистрала да има горящо депо за отпадъци?

- Смятам, че е недопустимо да има запалени депа като това край Ихтиман. И ако това се докаже, тогава при всички случаи ще се носи отговорност, отговорност на собственика на депото, че не го е загасил.
- Има ли други такива случаи, когато димът става причина за катастрофа?

- В нашата практика имаме няколко случая, когато в резултат на запалени стърнища има тежки катастрофи, включително и със смъртни случаи. Преди няколко години в Плевен един автобус с военни в резултат на такива горящи стърнища се удари челно с камион и загинаха двама души. Пожарите, които предизвикват тези стърнища, са опасни за пътя, за катастрофите.

- Могат ли пострадалите при катастрофата край Ихтиман да си получат обезщетенията? Каква е процедурата?

- Във вторник направихме срещи в две болници, видяхме се с част от пострадалите и по техните думи е било одимяване. Всички пострадали в пътния инцидент имат право на обезщетение по задължителните застраховки „Гражданска отговорност”. Тази застраховка покрива три неща – претърпените болки и страдания, медицинските разноски, както и пропуснатите ползи.

- Какво ще посъветвате пострадалите?

- Моят съвет към всички пострадали е да събират фактури за разходи, които правят, да ги осчетоводяват; да си събират всички медицински документи и да се въоръжат с търпение, защото такава сложна и тежка катастрофа ще отнеме месеци за разкриването на виновника и причините за инцидента.

- Дали ли са показания вече пострадалите?
- Много от тях са разговаряли с полицията. Тепърва обаче ще се разпитват техните близки. Представете си за над 30 пострадали колко разпита трябва да се проведат. При оформянето на иска е необходимо и близките да изразят становище за това какви вреди е претърпял пострадалият и какви ползи е пропуснал. Това са много хора, което ще отнеме и много време.
- Съдействате ли на пострадалите?

- За всички въпроси по отношение правата на пострадалите, срокове, документи и т.н., имаме горещ телефон, на който се провеждат безплатни консултации – 070017112. Всеки може да се обажда и да получи такава информация.

- Кой според вас носи вината за тежкия инцидент и дали той трябва да бъде открит, за да могат пострадалите да си получат обезщетенията?

- Трябва да се търси първоизточникът на катастрофата. Някой първоначално е спрял и в него са се ударили. Неговата застраховка ще покрие тежестите. А ако застрахователят прецени, че той е спрял примерно защото той се е ударил, тогава застрахователят може да търси регрес към собственика на сметището. Такава е процедурата.

- Една от споменатите причини беше превишената скорост. Това се случва малко след като Народното събрание постанови знаците за приближаващи камери за скоростта да бъдат премахнати. Има ли логика знаците за радари да се демонтират от пътя?

- Европа е разделена на две. В половината европейски държави камери няма, в другата половина знаци пред камери има. Има и такива със знаци пред камерите, но това не пречи полицейска кола в Германия да засича скоростта. Правилата по пътищата важат 365 дни, независимо имало ли е знак, не е ли имало. Те трябва да се спазват, без значение дали има знак или не. Не случайно на всеки участък определената допустима скорост е различна.

- Очаквате ли да има още тежки инциденти? Все пак лятото е в самото си начало, а то е свързано и с много пътувания.

- Друг актуален проблем, който констатираме в момента, е претоварването на камионите. То е свързано с прибирането на реколтата. Нормата на тежките тирове, които се товарят със зърно, е 40 тона. С оглед да икономисат средства, много често те ги претоварват до 45-50 т. Този камион става неуправляем и много трудно може да спре. Второ – разваля асфалта и той става на вълни, което също е предпоставка за инциденти.

- Трябва ли само МВР да отговаря за контрола по пътищата и да следи да не се случват инциденти? Все пак има още много ангажирани институции.

- За съжаление, трябва да кажа, че почти липсва контрол, различен от този на Пътна полиция. Особено за тежките камиони. Такъв има основно по границите. Вътре в страната цари абсолютно безхаберие по отношение на този контрол. Чудим се защо новите магистрали са на вълни. Защото те са претоварени.

- Повиши ли се застрахователната култура на българина вследствие на поредицата природни бедствия и инциденти?

- Не сме си научили урока. У нас масово продължава първо да се застрахова колата, после кредита, и то по задължение на банката, и едва след това имуществото и живота. До голяма степен вина за това носят и некоректните застрахователи през годините, които си позволяват да искат ненужни документи, да не признават щети, да избягват плащания и т.н. Именно заради това българите имат лош опит и нямат доверие в застраховането. Това трябва да се промени. Друг проблем е, че у нас няма т.нар. катастрофичен пул, за какъвто се говори от близо 20 години и какъвто отдавна има в другите страни. Става дума за задължителна застраховка срещу катастрофични събития с минимално ниска премия, от която обаче се натрупва внушителен фонд през годините, така че при бедствия хората да получават реалната сума за възстановяване и да не се налага държавата да помага.

 

Визитка:

 

Роден е на 26 октомври 1972 година

Завършил е английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет „Св. Климент Охридски” и застраховане във ВУЗФ

Носител е на голямата награда „Достоен българин” за 2009 година и на голямата награда „Златен ритон”

Присъствал е на молитвената закуска с американския президент Барак Обама

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.