В кръчмите по морето дерат и с такси „празна чиния” и „тирбушон”

Иван Първанов - петък, 11-08-2017 - 15:11

След скандала „празен стол”, разразил се през последните дни, курортисти се оплакаха в социалните мрежи и от други странни такси в заведения по морето. В един от постовете във Фейсбук потребителка разказва, че тя и компанията и били изненадани с нерегламентирана и нефигурираща никъде в менюто такса „празна чиния”, която персоналът на заведение в Созопол си удържал от празнуваща компания.

11 възрастни и 3 деца празнували рожден ден в заведението и направили сметка за над 400 лв. когато дошло време да плащат обаче, сервитьорката ги поляла с леден душ като им казала, че дължат и по 2 лв. на човек заради използваните за поставяне на парчетата торта чинии. Така за секунди заведението спечелило 28 лв. ей така, от въздуха. Друг потребител на Фейсбук с име Иван Маринов пък разказва случай отново от морето, но от Варна, където в заведение в центъра на града празнували сватба. управителят на заведението предварително ги успокоил, че няма проблем и че могат да си внесат отвън виното и ракията, след като яденето и другите питиета ще се поръчат и купят от заведението. В разгара на веселието, когато сватбарите решили да отворят бутилките с вино и помолили за тирбушон, барманът с щастлива усмивка им заявил, че ще трябва да платят 8 лв. за да получат пособието за отваряне на бутилките. На възмутения опит на свекъра на обясни, че имат разрешението на управителя да си внесат виното и ракията отвън, барманът арогантно отговорил: „Да, разрешихме ви да си ги внесете и вие го направихте. Но за да имаме и ние някакъв кяр все пак, управителят каза да ви начислим такса за тирбушоните. Хайде сега не се стискайте, че да не вземем да ви сложим такси и за чашите, които ще ползвате за виното.”

Оказва се, че в България има и други подобни случаи. В постовете под разказите за таксите „празна чиния” и „тирбушона” възмутени споделяха как да били принудени да плащат и за други внесени отвън храни и напитки в заведения. Не всички хора обаче, реагираха по подобен гневен начин. Някои заявяваха, че е напълно нормална след като се опиташ да „прекараш” заведението като му ползваш интериора и посудата, а си внасяш евтино или домашно пиене отвън, персоналът на свой ред да се опита да те „прекара”. Хора, прекарали повечко време зад граница пък обясняваха, че в повечето заведения в Европа това си е напълно нормална практика и дори имало име „corkage”, или казано по нашенски такса „сервиз”, за ползване именно посудата на заведението. Единствената разлика била, че в Европа, когто клиентите искали информация дали могат да си внесат отвън храна и питиета, персоналът ги уведомявал предварително за тази такса, а не ги поставял пред свършен факт в края с поднасянето на сметката.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.