Заснетият през 70-те години на миналия ХХ век кадър „Две минути престой“ /вдясно е юбилярът о.р. полк. Константин Кафтанджиев/

И на 90 години о.р. полковник Кафтанджиев продължава да снима

Христо Христов - понеделник, 22-01-2018 - 16:05

 

 

30 черно-бели кадъра, заснети назад във времето ще подреди за 90-годишния си юбилей може би най-възрастният фотограф- любител у нас, о.р. полковник инж. Константин Кафтанджиев. Изложбата ще бъде в уникалния казанлъшки музей на фотографията на 24 януари, сред подбраните кадри е любимият на ветерана „2 минути престой“, на който двама локомотивни машинисти са „хванати“ на малка гара по жп линията от София за Варна.

Наследникът на бежанци от Егейска Македония Константин Кафтанджиев хваща за пръв път в ръка фотоапарат /безименна немска машинка с размери 4х5 см/ през далечната 1943 година. Тогава прави и първите си снимки – група приятели пред бомбоубежищата край някогашния стадион „Юнак“. Заради съюзническите бомбардировки в продължителна ваканция е разпуснат строителният техникум в София, където младежът е ученик и той започва работа в прословутото фото „Техника“ на Жоро Георгиев и Доро Доневски, намирало се на  улица „Раковски“ №135 . За кратко време е бил уличен снимач, където се пристрастява към репортажното заснемане. По ирония на съдбата през лятото на 1944 година е командирован в град Бяла Слатина, там на 9 септември успява да запечати влизането на партизанския отряд „Гавраил Генов“ с командир Цоло Кръстев и превърналия се в легенда след време враг на Тодор Живков Иван Тодоров – Горуня.

За съжаление тези негативи са изчезнали във времето наред с много други, които бъдещият офицер от ГУСВ ще направи по десетки обекти из цялата страна.Съжалява че така и не стигнал до връх Бузлуджа през 70-те години на миналия век, когато там приятелят му генерал Делчо Делчев ръководи уникалното строителство на монумента Чинията.

През десетилетията Кафтанджиев /дядо му е имал работилница за изработка на тази дреха/ е снимал с различни апарати: през ръцете му са минали всичките модификации на легендарната „Смена“, за да стигне в годините на модерната цифрова фотография до „Олимпус“ и „Панасоник“.

В личния си архив е запазил над 3 000 негатива, основно черно-бели, като е запазил вкуса си към пейзажите, прихванати по време на излетите в планините, от които и до ден днешен не се отказва.Покрай планинарството е станал съавтор на над 10 маршрута , които е илюстрирал богато.От далечната 1960-а е сред членовете на основания през 1920 година Български Фото клуб, основан от  Георги Ст. Георгиев – летец-наблюдател и преподавател по аерофотография и фотограметрия към аеропланното училище в Божурище.

Цели две десетилетия е бил председател на тази организация, удостоен е и със званието „почетен член на БФК“, носител е на над 20 награди от конкурси, пленери, биеналета и фестивали, подреждал е 31 самостоятелни изложби.

И до днес, тръгвайки нанякъде Кафтанджиев не забравя да вземе чантата с апаратите и обективите с мисълта, че там някъде във времето и пространството го очаква най-интересната снимка.Въпреки модернизацията продължава да смята, че „черно-бялата снимка, направена с класически лентов апарат  изисква целия ти интелектуален потенциал“.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.