Ниската цена изкушава хората, но нямаме полза от това

Богомил Николов, председател на асоциация „Активни потребители“: Освен при храните има двоен стандарт и при козметиката

Яна Йорданова - четвъртък, 09-03-2017 - 17:51

Качествените продукти имат най-прости рецепти

- Г-н Николов, проучване показа, че едни и същи продукти се предлагат с по-лошо качество в страните от Източна Европа. Заговори се дори за въвеждането на квоти. Имаме ли наистина основание за притеснения и на какво се дължи проблемът според вас?

- За мен проблемът с качеството на храните не би трябвало да се дели на вносни и родни. Причината е, че в наши изследвания сме установявали проблеми при всякакви продукти, независимо дали са произведени от наши или чужди компании. По-скоро става дума за това, че храни от една и съща марка, извоювала доверие от години, продава различни по-качеството си продукти на отделни пазари. На първо място трябва да се установи механизъм за по-регулярно провеждане на такива изследвания, защото те все пак бяха инициирани от Словакия. В България такива все още не са правени и е крайно време това да стане факт.

- Откога всъщност се появи този проблем и как си го обяснявате?

- Ако попитаме хората, сигурно ще кажат, че проблемът е от много години. Всеки е пътувал навън и е консумирал храна в страни от Западна Европа, да речем. Така че можем да направим разлика. Въпросът е, че досега нямаше конкретни действия, с които това да се докаже. Първото подобно изследване се проведе още през 2011 година, отново в Словакия. Тогава обаче не предизвика такава дискусия в публичното пространство. Явно сега претенцията и очакванията на потребителите в страните от Източна Европа са нараснали и трябва да се отговори по някакъв начин на изискванията им.

- Кои са причините за разликата в качеството, ниската платежоспособност сред тях ли е?

- Това е единият фактор. Другото обяснение е свързано с много по-занижения контрол у нас. Понеже познавам практиката в Западна Европа, мога да кажа, че подобни тестове се провеждат още през 50-те и 60-те години на миналия век. Това е регулярна практика и тя до голяма степен респектира производителите, за да не прилагат такива практики. Това трябва да се наложи и у нас. Производителите трябва да знаят, че рано или късно някой ще провери тяхната продукция.

- Какво можем да направим самите ние като потребители, как да проверяваме качеството или е невъзможно?

- Почти е невъзможно в повечето случаи. С наши колеги сравнихме съставките на продукти, които се предлагат у нас и във Франция. Ще видите, че съставките на етикетите са различни. Особено когато видите, че безалкохолната напитка съдържа аспартам, можем да не я купуваме. Най-очевидните неща са свързани с простотата на рецептата. Обикновено качествените храни имат най-прости рецепти. Имат малко и добре познати на хората съставки. Ясно е, че хората лесно се изкушават от ниската цена, но срещу нея не купуват качествен продукт. Мога да дам вечния пример със сиренето и палмовото масло в него. Няма келепир в това, че сме спестили малко пари.

- А високата цена гарант ли е за качество?

- Невинаги, но в повечето случаи трябва да бъде гаранция. По-скоро важи обратното - че ниската цена е гарант за ниско качество. Там вече можем да сме сигурни, че не купуваме качествена храна.

- Къде са най-честите сигнали - от качеството на млечните или на месните продукти?

- Ако се върнем на проблема с двойните стандарти, най-много хора през годините са изказвали съмнения за качеството на перилни препарати, козметика, шампоани. Не толкова за храните. Може би при този тип продукти разликата е по-осезаема. Причината е, че добавките правят храната по-вкусна и това още повече заблуждава потребителите.

- А какъв е съставът на тези перилни препарати, за ментета ли говорим?

- Не става дума за ментета. По-скоро се отнемат активни съставки и по този начин качеството на прането не е добро. Много ми се иска и ние да имаме възможност като словашките ни колеги и да направим подобни тестове. Ще припомня, че там те бяха направени от гражданска организация, но финансирани от държавата. Трябва да имате предвид, че подобна инициатива е много скъпа.

- За да сме сигурни в качеството на перилните препарати, отново ли цената е определяща?

- По-скоро тук важи принципът „проба-грешка“. Добре е да гледаме в баркода страната производител, защото има препарати от една и съща марка, но произведени от заводи в различни държави, които са с различно качество.

- От какво още се жалват потребителите?

- Най вече от качеството на услугите. Ние дори възнамеряваме да направим сравнение на общите условия на мобилните услуги на операторите, защото не съм сигурен, че предлагат същите обезщетения навсякъде. Тук отново според мен има двойни стандарти.

- Какви нови тенденции забелязвате при поведението на потребителите?

- Всъщност новата тенденция е добре забравена стара и тя е, че потребителите търсят съдействие много късно, след като е възникнал казусът. По този начин проблеми, които са могли да бъдат решени, остават. Това трябва да се промени. В момента има актуален проблем заради една нова телевизионна програма на мобилен оператор. Потребителите са били задължавани изрично да изпратят съобщение, с което да упоменат, че се отказват от нея. В противен случай от 1 април тази програма ще се таксува. Ще предприемем действия в тази посока. КЗП също трябва да се произнесе. Лошото е, че административната процедура е бавна. Представям си какво ще стане след месец, когато хората започнат да получават фактурите си.

 

Визитка:

 

Роден е през 1971 г.

Завършил е музикалното училище в Пловдив

Има магистърска степен по политология от Софийския университет „Св. Климент Охридски”

Председател е на асоциация „Активни потребители” от 1999 г.


 

 

 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.