Renault ZOE върви в комплект със заряден кабел, който се включва в автомобила в контакт, разположен под логото отпред.
Снимки Renault

Колата на бъдещето се зарежда в контакта

Денислав Стоянов - събота, 21-11-2015 - 18:00

Renault ZOE е компактен електромобил, забавен за шофиране и идеален за ежедневието

Електрическата гама на Renault постоянно се обогатява. През 2013 г. френската марка представи у нас електрическите модели Twizy и Kangoo Z.E., а сега дойде ред и на Renault ZOE с новия електрически мотор R 240, който допринася за удължаването на пробега на автомобила. Моделът ZOE се продава в България от октомври 2015 година.

Изцяло новото Renault ZOE известява началото на нова ера, в която електрическата мобилност става достъпна за по-голям брой хора. Моделът прави много важна стъпка напред за автомобилната индустрия, а също и за Renault. През своята 115-годишна история марката е показала своята способност да създава нови технологии и да ги прави достъпни за всички. ZOE е острието в гамата на Renault Z.E. (Нулеви емисии) и комбинира целия опит на Renault с електромобилите в компактен и атрактивен дизайн. Новото Renault е първият електрически автомобил, идеален за ежедневна употреба.

От самото начало Renault ZOE е проектиран като напълно електрически автомобил с чисти и плавни линии. В предната част се откроява новата идентичност на марката със своя приятелски и привлекателен вид. Синият ефект на логото на Renault, фаровете и затъмнените стъкла идентифицират ZOE като електромобил. Задните светлини са прозрачни със син концентриран край. Те стават червени само по време на спиране и когато се включат през нощта. По този начин общият цвят на купето изглежда еднакъв.

На централната конзола се отличава 7-инчовият екран на системата Renault R-Link, а на контролния панел има TFT-екран.

Интериорът на Renault ZOE създава релаксиращо усещане за чистота с материали, които са меки на допир. Арматурното табло е изработено от един блок с изчистени и плавни линии. Релаксиращата атмосфера е подчертана чрез използването на пастелни цветови комбинации в купето и от новите технологии. На централната конзола се отличава 7-инчовият екран на системата Renault R-Link, а на контролния панел пред водача е поставен високотехнологичен TFT-екран. Седалките с вградени подглавници са облечени с бледа текстилна тапицерия, третирана с тефлонова защита срещу петна за по-лесно почистване. Върху скоростния лост и на подглавника на шофьорската седалка има инициали Z.E. На тавана и на арматурното табло се показва кръгла пиктограма.

Новото Renault ZOE е способно да измине между 115 и 170 км в зависимост от стила на шофиране и климатичните условия, което осигурява на електромобила най-дългия пробег в класа. Пробегът на ZOE по време на тестове за хомологация е удължен до 240 км. Това се дължи на нов електромотор, наречен R 240, комбиниран с батерия, подпомагана от система за оптимизация и контрол на енергията. Моторът R 240 е производство на Renault и благодарение на него сега ZOE се радва на 30 км по-дълъг пробег.

ZOE има нова зарядна система, която позволява по-бързо зареждане у дома с напрежение 3 кВт.

Новият мотор на ZOE разчита на нова зарядна система, която позволява по-бързо зареждане у дома с напрежение 3 кВт, като времето за нормално зареждане е намалено с 10% и отнема поне 8 часа. Зареждането с 11 кВт става за около 2 часа, а за 1 час може да се направи бързо зареждане на 80% от батерията с 22 кВт. ZOE върви в комплект със заряден кабел за всички нива на заряд. В автомобила той се включва в контакт, разположен под логото отпред. То се отключва или чрез картата Renault, или чрез бутон от лявата страна на волана. Когато кабелът се включи, сигналът Z.E. светва. Мига синя светлина, която показва, че зареждането е в ход, а когато то завърши, светлината свети постоянно. Червена светлина сигнализира проблем в процеса на зареждане.

Под предния капак се намира синхронен електромотор, който се зарежда с кабел в контакт под логото.

Renault ZOE е пъргав автомобил, лесен за управление и забавен за шофиране, с шаси, настроено спрямо специфичните характеристики на електромобилите и специално кормилно управление, гуми и амортисьори. ZOE се държи добре по време на всякакъв вид пътувания, независимо дали бързате в града или сте на магистралата. Той е тих и спокоен за управление, без никакъв шум или вибрации от двигателя. Renault ZOE е базирано на платформата, използвана вече в последния модел Clio. Синхронизираният електромотор с възбудителна намотка осигурява висока енергийна ефективност във всички фази на употреба. С мощност от 88 к.с. той генерира максимален въртящ момент от 220 Нм почти мигновено, за по-малко от една стотна от секундата, за мощно ускорение и поемане от най-ниските обороти. Най-често използваното за градско шофиране ускорение от 0 до 50 км/ч отнема само 4 секунди.

Обемът на багажника нараства от 338 до 1225 литра при сгъване на задните облегалки.

Позицията на батерията под пода помага за баланса на теглото между предната и задната ос и за по-добро сцепление. Управлението е точно и леко. Ниското предавателно число на волана с 2,7 завъртания от край до край в комбинация със сервоусилвател подобряват управлението и удоволствието от шофирането. Ускорението е плавно и линейно, без насичане, благодарение на редуктор, който предава скоростта на въртене на мотора към колелата, без съединител или конвертор. За движението ефектът е подобен на това да имаш най-добрата автоматична скоростна кутия на пазара. Автомобилът е особено тих при скорост до 40 км/ч. Над тази скоростна граница основните звуци, които се чуват, идват от търкалянето на колелата по пътя и въздушния поток над купето. Нивото на шум в салона на ZOE между 40 и 75 км/ч е между 60 и 65 дБ, което е между два до три пъти по-малко в сравнение с автомобил с ДВГ. В жилищни райони при скорост между 1 и 30 км/ч, ZOE издава звук за предупреждаване на пешеходците, че се приближава.

Благодарение на новата регенеративна система, която позволява на мотора да работи като генератор, батерията се презарежда по време на забавяне и спиране. Когато водачът освободи педала на газта, моторът възстановява кинетична енергия и я превръща в електричество, което презарежда батерията. Renault ZOE е първият автомобил, който стандартно е „обут” с високо енергийно ефективните гуми Michelin Energy E-V. Те намаляват високите енергийни загуби от съпротивлението при търкаляне, поемайки едновременно с това острото ускорение на електромобилите. Огромно значение за увеличаване на пробега имат и водачите на ZOE. Ако шофират икономично и използват двигателната спирачка, те могат да подобрят пробега средно с 16%. В режим ECO, който се активира от бутон на централната конзола, пробегът се увеличава с до 10%. Ако водачът се нуждае от по-мощно ускорение, когато изпреварва например, функцията може да се изключи чрез силно натискане на педала на газта.

Пред водача е TFT-екрана на контролния панел.

На TFT-екрана пред водача се изписва цялата необходима информация за параметрите на стила шофиране и пробега на автомобила. Електрическият мотор не се нуждае от сервизно обслужване, той е водоустойчив и не изисква смазване. Сервизните разходи на електромобил са до 20% по-ниски спрямо тези на автомобил с двигател с вътрешно горене. Няма ангренажен ремък, въздушен филтър или горивен филтър, които да се сменят, и не се изисква периодична смяна на маслото. Новото Renault ZOE е с гаранция от 3 години или 100 000 км, а гаранцията на електромотора и на батерията е 5 години или 100 000 км. Цената на Renault ZOE у нас е минимум 57 990 лева. В Западна Европа е около 22 000 евро, като разликата се дължи на това, че у нас няма държавна субсидия за модела. Единственото предимство е възможността да се паркира безплатно в синята и зелена зона на София, както и в районите за платено паркиране в другите градове.

 

Renault ZOE

3-фазен синхронен електромотор

1-степенна автоматична трансмисия

88 к.с. максимална мощност

220 Нм въртящ момент

13,5 секунди ускорение от 0-100 км/ч

135 км/ч максимална скорост

133 Вч/км комбиниран разход на енергия

240 км максимален пробег със заредена батерия

0 г/км емисии на СО2

 
 
 
Тагове:  Renault