Доц. Маргарита Бакрачева, психолог, Институт за изследване на населението и човека към БАН:

Следете настроението на детето, когато тръгне на градина

Яна Йорданова - събота, 09-09-2017 - 15:22

Научете го да споделя как се чувства, избягвайте свръхпротекцията

- Доц. Бакрачева, какво могат да направят родителите, за да се адаптират по-лесно децата при постъпване в градина?

- Родителите трябва да са наясно, че всяка една промяна изисква определен период за адаптация. Това е напълно естествено. Децата до голяма степен отразяват и напрежението, което виждат у родителите си. В народопсихологията ни се е запазила тази безгранична любов към децата и родителите смятат, че трябва да бдят непрекъснато над тях. Често обаче детето усеща тревогите на майките и бащите, защото те рефлектират върху него. Но трябва да приемем нормално, че това е нов етап за детето ни. Затова е разбираемо, ако един ден то ни каже, че се чувства добре и че е срещнало най-добрия си приятел, а на следващия ситуацията да се промени. Така че децата преживяват емоционално всичко, което ги заобикаля. Затова е добре да ги научим да ни разказват какво им се случва, да ги мотивираме да правят това. Това важи особено когато малчуганите са интровертни, защото по-трудно разбираме техните усещания. Родителите трябва да общуват с децата си, да ги научат да споделят. В същото време нека сме наясно, че те възприемат по различен начин случващото се и затова не бива да се тревожим за всяко нещо. Важно е да следим настроението на детето, когато се прибира от градина, за да усетим, ако има някакъв проблем. По този начин се избягва една свръхпротекция от страна на родителя. Добре е и да споделяме личен опит. Нека родителят обясни, че няма как всеки ден в градината да е най-прекрасният, но пък си струва. Може дори да разкаже истории от детството си. По този начин демонстрира заинтересованост.

- Има ли значение възрастта, на която детето тръгва на градина?

- Всичко е индивидуално. Това е личен избор, съобразен с възможностите на родителите. Има привърженици и на двете теории - и за по-ранното включване в детската градина, както и за по-късното. Важно е какви са взаимоотношенията с другите деца в групата. Това поставя основите и за в бъдеще, когато детето посещава училище. Процесът на адаптация се определя от това дали обстановката е спокойна. Важно е и самите разговори между родителите и детето да са съществени. Няма значение продължителността, а качеството на общуването.

- Как да научим детето да споделя с нас?

- Най вече като избягваме да поставяме оценки и квалификации. Не бива да го назидаваме и да му забраняваме определени неща. Това е погрешен подход. Разбира се, това не означава, че не бива да поставяме граници и да даваме съвети. По-скоро е добре да му дадем предложение. Нека не поставяме крайни негативни оценки. Не е добре да казваме на детето, че то не се справя с нещо.

- Какви трикове можем да използваме все пак, за да подготвим детето за градината, да знае, че трябва да е по-дисциплинирано?

- Важно е да формираме у него положителна нагласа, да му обясним, че трябва да спазва определени правила, но все пак това е в негова полза. То трябва да разбере, че това ще са едни от най-хубавите му преживявания и че ще срещне приятели. Добре е да започваме репликите си с негативното, но да завършваме с положителния ефект от нещата. Например: „Може би в началото ще ти е малко трудно да ставаш рано, но...“ и след това да кажем положителния резултат от това.

 
 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.