ХЕ привлича с атлетичните си пропорции - дълъг преден капак, изтеглена назад кабина, „хищни” фарове и масивна решетка.
Монитор Архив
Изкушението надделява над разума

Jaguar XE най-доброто, което британските майстори са правили досега

Денислав Стоянов - вторник, 07-07-2015 - 18:52

Какъв красив автомобил! Безспорно това е първото нещо, което ще си помислите, когато видите новия Jaguar XE. Основната заслуга е на дизайнерите, които са запазили стила на аристократичната британска марка и в най-новия модел. Но вижте снимките и ще се убедите сами. Новият Jaguar наистина изглежда привлекателно благодарение на атлетичните си пропорции с дълъг и нисък преден капак и изтеглена назад кабина, агресивни фарове и масивна радиаторна решетка в стила на флагманския модел XJ, а формата на задните светлинни тела повтарят контурите на светлините на спортния Jaguar F-Type. Особено впечатляваща е спортната версия S на червения Jaguar XE, допълнена с аеродинамични елементи и големи колела, достигащи до 20 инча. Седанът е най-обтекаемият съвременен Jaguar с коефициент на челно съпротивление от 0.26.

Влизайки в новия Jaguar XE със задоволство виждам отличните материали, прецизната сглобка и кожата, зашита с равномерни шевове. Седалката на водача е удобна за хора с всякакво телосложение, а благодарение на големите интервали на регулиране зад волана могат да седнат удобно от миньончета до едри мъже. Мултимедийната система InControl е с 8-инчов сензорен екран с приятен интерфейс и симпатична графика. Можете да изберете един от 10-те цвята за фоново осветление на салона. Всеки Jaguar XE има функции InControl Remote, които дават възможност на собственика да свърже своя смартфон с операционна програма iOS или Android и чрез фирменото приложение да изведе на екрана регистър на последните пътувания с данни за пробег, разход на гориво. Освен това може дистанционно да отваря и затваря автомобила, а като опция се предлага дори дистанционно управление за автоматичния климатик. Като опция може да се осигури постоянен достъп на Wi-Fi. Обемът на багажника е цели 450 литра.

Най-напред се качвам зад волана на най-мощния Jaguar XE S, задвижван от 3,0-литров 6-цилиндров V-образен бензинов двигател с механичен компресор. Моторът под капака развива мощност 340 к.с. и максимален въртящ момент от 450 Нм, благодарение на които XE S

ускорява от място до 100 км/ч за едва 5,1 секунди.

Но цифрите не предоставят всички емоции зад волана. Двигателят ръмжи като разярен хищник, а когато се развихри компресорът, от двата ауспуха сякаш се изстрелват куршуми. Зад волана на седана сякаш сте в ракета, иска ви се да отворите прозореца в тунелите, да сменяте скоростите от планките зад волана и да атакувате завоите на серпентините. По-малките бензинови двигатели са 2,0-литрови с турбокомпресор и директно впръскване и развиват мощност от 200 к.с. и тяга 280 Нм, и 240 к.с. и 340 Нм. Всички бензинови двигатели се комбинират само с 8-степенната автоматична скоростна кутия на ZF. Ако обаче искате икономичен Jaguar XE, също има чудесен турбодизелов агрегат, който не е динамичен колкото бензиновия флагман, но също ще ви радва когато шофирате. Още с потеглянето натискам газта на Jaguar XE 2.0d и седанът дръпва бодро напред със своите 180 коня и 430 Нм въртящ момент, налични от 1750 до 2500 об/мин. Затова при активно шофиране стрелката на оборотомера не трябва да пада под 2000. Ускорението от 0 до 100 км/ч е отнема 7,8 секунди. Новият двигател от гамата Ingenium включва и версия на 2,0-литровия турбодизел със 163 к.с. и 380 Нм, която може да се съчетае и с 6-степенна механична скоростна кутия, като в този модел отделя само 99 г/км СО2, а

средният разход на дизел е едва 3,8 л/100 км.
Въпреки по-ниската си мощност, дизелите са еластични, ускоряват бързо, енергично и звучат добре при високи скорости.

На пътя новият Jaguar XE вози забележително комфортно, особено с активните амортисьори. Седанът не забелязва пукнатините и малките неравности по настилката и леко се носи по вълните на пътя. На каросерията се предават единствено големите неравности. Новият спортен седан уверено влиза в бързите завои, прецизно завива в редуващите се десни и леви завои и изглежда е в състояние да изпълни всяко желание на водача. Кормилното управление е настроено така, че да бъде прозрачно и информативно, като това е първият Jaguar с електрически сервоусилвател на волана.

Най-добре спортните възможности на новия Jaguar изпъкват на пистата, затова ако искате да разкриете целия потенциал на XE, дайте го в ръцете на един автомобилен състезател, в случая рали-легендата Владимир Илиев, и се пригответе за нечовешка доза адреналин. В ръцете на пилота дивата „котка” беше опитомена за секунди. Който знае как да управлява този расов хищник няма да свали усмивката от лицето си. Изключете системата за стабилизация и пуснете „котката” да потанцува. Но не оставяйте тя да ви води – контролирайте всяка нейна стъпка. Хубавите гуми, настройките на окачването и електронните системи, включващи управление на векторната тяга, дават възможност на всеки да се почувства като пилот зад волана на Jaguar XE, дори да няма много опит с коли със задно предаване. За тези, които искат повече сигурност през зимата, ще трябва да изчакат модела с двойно задвижване 4х4, който ще се появи до година.

Безспорно британците са направили най-добрия Jaguar, който съм управлявал и наистина трябва да бъдат горди със своя XE. Новият модел с 4 врати е един от най-пилотските седани в класа си. ХЕ ще се превърне в неустоимо изкушение за хората, които могат да си го позволят и ще надделее над разума, правейки ги собственици на Jaguar за първи път.

Jaguar XE S 3.0 V6

3,0-литров 6-цил. турбобензинов мотор340 к.с. макс. мощност при 6500 об/мин450 Нм въртящ момент при 4500 об/мин5,1 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч250 км/ч максимална скорост8,1 л/100 км среден разход на бензин194 г/км емисии на СО265 280 лева базова цена на модела98 920 лева цена на тествания модел