Професия: Спортен посланик

Калин Караиванов - вторник, 07-11-2017 - 14:20

75 хиляди индийци разграбиха билетите за дебюта на Бербатов седмица преди самия мач, а стотици будуваха до зори, за да го посрещнат на летището. Да, някои ще неглижират тези факти, защото все пак става въпрос за страна с над милиардно население, в която футболът не е от най-популярните спортове. Но всъщност точно това е ценното в случая.

Дори и гонещ 37 години, Димитър Бербатов е от малкото, но ярки спортни посланици на България. Все пак говорим за двукратен шампион на Англия и голмайстор на Висшата лига, телевизионните права за която се оценяват на малко над 3 милиарда паунда на сезон. Терминът „Залез на Изток“, с който се окачествяват воаяжите на приключващите славната си кариера звезди, може и да се отнася с пълна сила за бившия капитан на националния ни отбор, но не за това иде дума. Бербатов е от малкото ни наистина завършени спортни звезди, които глобалният свят създаде. Маркетингови продукти, чийто потенциал не признава граници и възраст. Име, което продава и води до директна асоциация с България.

Замислете се – за колко наши спортисти може да се каже, че са световноизвестни. Великият Стоичков, сегашният феномен Григор Димитров, може би Кубрат Пулев, в регионален план – Калоян Махлянов-Котоошу, все още ненадскочената Стефка Костадинова. Някои биха се опитали да добавят легендата в борбата Валентин Йорданов, непримиримият гимнастик Йордан Йовчев и... дотам. Просто днешният свръхкомерсиализиран свят изисква създаването на герои, които да въртят гигантското колело на фенския интерес. Затова футболният ПСЖ взе Неймар за 222 милиона и месец по-късно бе избил една четвърт само от продажба на екипи. Затова Кристиано Роналдо и Лео Меси рекламират от шампоан против пърхот през парфюми и кремове до часовници и автомобили. Затова и никому неизвестният довчера „Керала Бластърс“ влезе в световния информационен поток, когато си уреди подпис от Бербатов. Сега тепърва ще се говори за този екзотичен тим, ще валят харесвания на страницата във „Фейсбук“, ще се въртят клипчета в нета, а запалянковците ще извият опашки, за да се сдобият с екип на голямата си звезда. Димитър пък ще пуска снимки как опитва местната кухня, ще дава интервюта за културния шок или просто ще бележи голове, радвайки толкова фенове на стадиона, колкото идват за цял кръг в българската елитна Първа група.

Защото Бербатов е звезда и неслучайно беше посрещнат като крал. Марката се цени. И е хубаво, че от време на време си го припомняме, улисани във всекидневното дребнотемие. Пък дори и подсещането да идва от далечна Индия.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.