Бойко Кичуков
Най-често учители забелязват, че някое дете има белези по ръцете

Георги Апостолов, координатор на Център за безопасен интернет: „Син кит“ е легенда и машина за пари

Яна Йорданова - вторник, 28-02-2017 - 18:33

Случаите на самонараняване на подрастващи са отдавна и нямат нищо общо с играта, Движението Емо всъщност никога не е изчезвало

- Г-н Апостолов, има ли реална опасност за децата след информацията за играта „Син кит“, за която се твърди, че подтиква към агресия и дори самоубийства? От къде тръгна всичко това?

- Ако говорим за онлайн игра, през която някакви неизвестни зловещи хора се опитват да подбудят тийнейджъри към самоубийство, такова нещо няма. Става дума за сензация, която датира от около две години, с източник Русия. В края на 2015 и началото на 2016 година през различни руски уебсайтове се появи новината, че в руския Фейсбук има създадени групи, които са със специални кодирани хаштагове и в които се зарибяват непълнолетни, за да станат техни членове. Назначава им се гуру човек, който да ги води. Той им съобщава, че вече са в играта и че ще трябва да изпълнят 50 предизвикателства. Всеки ден предизвикателството е още по-страшно от предишното - рязане на ръце, рисуване на символи по кожата с бръснарско ножче, обикновено кит. Последният ден предизвикателството е самоубийство. Цялата история е изключително скалъпена. Обърнете внимание на символиката, която се използва. Защо точно 50 дни? Причината е в нашумелия преди време роман на Стейс Крамър, който се нарича „50 дни преди моето самоубийство“. Целта на книгата обаче не е да подбуди към самоубийство, а разкрива психическото състояние на мъж, който изпада в депресия. Дори има послание, че самоубийството не е никакъв изход, а че в живота има и лоши моменти и не бива да се отчайваме. Китовете пък се повяват от все още необяснените самоубийства на тези бозайници, които изкачат на бреговете на океана. Затова и китът се използва като символ на самоубийството. Общо взето, в това се състои историята. Подобни групи с такива хаштагове наистина се появяваха в руския Фейсбук. След сензациите по медиите руските власти започнаха да закриват тези страници. После обаче се оказа, че децата, които са били включени, са получили покана да се присъединят към следваща група. Истината е, че всичко това си има комерсиална цел. Събират се пари от продажбата на свалени реални кадри на самоубили се деца. У нас играта се разпространи в средата на февруари, защото руският вестник „Новая газета“ реши отново да разбуди сензацията, незнайно защо. Обяснението беше, че тази игра отново започва да действа. Започнаха да вадят статистики, според които през първата половина на 2016 година има 130 самоубили се тийнейджъри в Русия, от които 80 едва ли не били посещавали тези групи. Къде обаче са доказателствата? Самоубийствата в тийнейджърска възраст не са ново явление и това го доказва статистика на СЗО. Също така Русия винаги е на едно от първите места по самоубийства на непълнолетни. Това, че в рамките на 6 месеца там са регистрирани 130 самоубийства на непълнолетни, не е извън рамките на обичайния брой. Второ - това, че 80 от тези деца са посещавали споменатите групи, не доказва, че те са били подтиквани към самоубийство. По-скоро нека се замислим, че ако детето е в крайно депресивно състояние, ако се замисля повече за самоубийство, е очаквано да търси контакт с хора, които изповядват неговите виждания. По принцип в тийнейджърството има две важни теми - сексът и смъртта. Децата в тази възраст вече започват да осъзнават себе си като личности, но все още не могат да схванат идеята за смъртта. Някои и до края на живота си не вярват, че смъртта може да бъде край. Другото нещо, върху което трябва да се концентрираме, е да помислим дали е възможно руските правоохранителни органи досега да не са открили кой стои зад една такава игра, ако наистина съществува подобно нещо. Има един арестуван мъж - на 21 години, с психически отклонения, който е играл ролята на такъв гуру и по някакъв начин се е опитвал да манипулира другите деца през тези групи. Това е за 2 години и този мъж дори не е отишъл на съд, защото няма очевидни доказателства. Ние говорим за онлайн тормоз, който е до болка познат и който е реалният проблем. Непълнолетни използват интернет и криворазбраната анонимност в него, за да се опитват да манипулират, да заплашват и унизяват други хора, защото по този начин смятат, че имат някакво влияние. В края на 2016 година направихме едно представително прочуване и сравнявайки данните от преди шест години, виждаме, че има тревожно покачване на процента деца между 9-17 години, които са били обект на онлайн тормоз от свои връстници. Около 38% от тях споделят, че това е било през интернет. Тук има скок от 15% в сравнение с 2010 година. Затова трябва да насочим внимание към това явление. Изследването също показа, че 50% от децата и 40% от техните родители казват, че те не са в състояние да различат фалшива от вярна информация в интернет. Това е благодатната почва за възникване на всякакви сензации, както и възможността да припечелиш пари.

- Тоест „Син кит“ е машина за печелене на пари?

  • - За някои да, а за голяма част от случаите е игра на тийнейджъри с техни връстници. Това е игра на онлайн тормоз.

- Но няма случаи у нас на пострадали деца от тази игра?

- На пострадали не, но се обаждат при нас за открити снимки с фиктивно изрязани китове на ръцете. Това са снимки, които обаче се разпространяват още от 2016 година през интернет. Имаме сигнали от учители, че някои от децата са наплашени от това, което се говори в публичното пространство. И така някои хора започват да манипулират други. Движението Емо, което сега не е в такъв възход, както беше преди години, всъщност никога не е изчезвало. Става дума за уязвими деца, които имат проблеми в семейството или училището. Това е техният вик за помощ. И сега те имат удобното обяснение, че едва ли не го правят заради „Синия кит“. Така стопират по-нататъшни въпроси от страна на възрастните. И по този начин родителите не си правят труда да разберат какви проблеми има детето. Ние продължаваме да имаме сигнали и да спираме сайтове, които пропагандират самонараняване на деца. Случаите със самонараняване са отдавна и те нямат нищо общо с играта „Син кит“. Нищо ново няма, с изключение на това, че се създаде една митология. В Русия дори придоби и политически привкус, защото беше създадена специална работна група към президента и беше възложено на правителството да разработи мерки за превенция на самоубийствата на подрастващите.

  • - Имате ли обаче информация за „Син гълъб“?

  • - Не, изобщо до нас не е стигала такава информация. Не знаем да има такава игра.

- Колко случая на самонаранявания на деца има през миналата година?

- Всъщност няма такава статистика и никой не може да каже колко такива случая има у нас. При нас са постъпили само 7 сигнала миналата година, за щастие. Най-често обаче учителите забелязват, че някое дете има белези по ръцете. И това е обичайно през пролетта, когато свалят дрехите с дълъг ръкав. Така че няма тенденция за увеличаване на случаите. Дори в световен мащаб има лек спад на броя на самоубийствата сред тийнейджъри. Така че ние трябва да насочим внимание върху повишаване на дигитално-медийната грамотност на децата. Имаме три години изместване на пиковата възраст, в която децата започват активно да ползват интернет. През 2010 година беше 10 години, а сега е 7. А 10% от 6-годишните ползват интернет. Затова трябва да има по-силен родителски контрол. Но тук не става дума за шпиониране, а за разговор. Повечето родители не се интересуват, когато децата им са в мрежата, а в същото време изпадат в паника, когато се появи една такава легенда като „Син кит“.

  • - Често и психолозите изтъкват, че проблемът е точно в нарушената комуникация родители-деца. И като че ли погрешно изповядваме схващането, че децата ни са защитени, когато са пред компютъра, а не навън.

- Всъщност вече много повече родители осъзнават опасностите, които крие интернет, само че това не минава през практически действия. Причината е, че днешните технологии са много лесни за ползване и децата се ориентират за минути. А на възрастния ще му трябва много повече време да осъзнае на какъв принцип работи, да речем даден сайт. Но родителите трябва да разберат, че техническите умения не са безопасността в интернет.

  • - А има ли нови игри?

  • - Проблемът с видеоигрите е един и същ. Той е, че поне от три години всички популярни сред децата игри са мрежови и имат опция за разговор в реално време. Това е рискът. Като че ли няма нови игри, които са в реално време освен Pokemon Go. Затова децата трябва да знаят, че чатът не бива да се използва за лична информация, че трябва да се докладва, когато някой се държи грубо. Игрите станаха открит свят като социалните мрежи.

- От какво най-често се оплакват родителите?

- Нас ни безпокоят най-много сайтовете, които пропагандират самоубийства, самонаранявания, булимия и анорексия. Периодично има и такива сигнали за нови страници с илюстрации, които убеждават, че анорексията е здравословният начин за живот. От лекарите разбираме, че нараства броят и на момчетата, страдащи от хранителни разстройства. Това отново идва от липсата на информираност.

- Какво правите, когато има такъв сигнал?

- Веднага предприемаме мерки и такива страници и сайтове са спирани.

- А у нас има ли случаи на сайтове, които пропагандират анорексия?

- Редки са. Става дума за единични случаи, като за миналата година у нас няма нито един.

 

Визитка:

 

Роден е през 1955 г. в Попово

 

Координатор е на програмата „Безопасен интернет“, член на УС на асоциация „Родители“ – главен партньор в Центъра за безопасен интернет

Член е на УС на Национална мрежа за децата и на Националния съвет за закрила на детето, член на управителния борд на европейската мрежа за рейтинг на компютърни програми за родителски контрол SIP BENCH

Завършва японски език и литература в Санкт Петербург

18 г. работи като журналист


 

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.