Китайци телепортираха фотони в космоса

Агенция Монитор - понеделник, 17-07-2017 - 13:46

Телепортацията все още от сферата на научната фантастика, но хората не спират да правят експерименти, за да я превърнат в реалност. Последният пробив е на китайските учени.

Те обявиха, че са осъществили телепортация, като са изпратили фотон от база в пустинята Гоби (Северен Китай) до сателит в земната орбита.

Фотонът е телепортиран на 1400 км от земната повърхност. Това е станало чрез т.нар. квантово заплитане - процес, в който две частици реагират по идентичен начин без помежду им да има физическа връзка, съобщава Би Би Си.

Учените са създали 4000 двойки квантово преплетени фотони в секунда в лабораторията в Тибет. При експеримента те изпращат по един фотон от всяка двойка на сателита, наречен Mo Дзъ (Micius) по името на древния китайски философ.

Сателитът има приемател, който може да засече квантово състояние на всеки изпратен от Земята фотон. Според изследването на китайците, публикувано онлайн, става дума за първото сигурно телепортиране на супер дълго разстояние.

Квантовата заплитане е известно през последните години. Редица учени имат успешни експерименти. Преди три години екипът на Никълъс Гисин от Женевския университет успешно телепортира фотон на 25 километра. Целта на тези изследвания не е след време да телепортираме себе си, а информация – квантови компютри, които изчисляват всичко със скоростта на светлината и прехвърлят информация през половината земно кълбо по-бързо, отколкото бихме си помислили че е възможно.

Необходимо е да се обясни, че при квантова телепортация не протича преместването на обект от едно място в пространството в друго – както при телепортацията в обичайното разбиране на тази дума, свързано с научно-фантастичните филми. С помощта на квантовата телепортация се телепортира, не самият обект, а състоянието на този обект.

Фотоните са елементарни частици, преносители на квантенергия на електромагнитното излъчване. Отличават се от другите елементарни частици по това, че имат нулева маса, когато са в покой. Затова във вакуум се движат със скоростта на светлината.

Учени приветстваха успеха на експеримента, като посочиха, че той е важна стъпка в посока изобретяването на недостъпен за хакери квантов интернет. "Телепортацията в космоса може да се реализира и се очаква да играе ключова роля в бъдещия разпространяван по квантов път интернет", пишат авторите, ръководени от професор Чао Ян Лу от Университета за наука и технологии на Китай.

Професорът по експериментална физика от Оксфорд Иън Уолмсли също признава, че става въпрос за научен пробив, който би позволил по-висока защита на информацията при комуникация. Ако технологията бъде развита, тя ще позволи информация от компютър до компютър да се предава по много по-защитен начин, без нежелана от потребителя външна намеса.

Призрачно действие от разстояние

Научният експеримент поднови дискусиите около квантовата механика и откритието на Айнщайн за т.нар. "призрачно действие от разстояние" (spooky action at a distance ). Когато две квантови частици са свързани, те остават свързани, така че всяко действие, което се извършва върху едната, засяга и другата, независимо колко далече са двете. Физиците наричат частиците "корелирани", защото ако една частица - например фотон - е в състояние "нагоре", нейният заплетен партньор ще бъде в състояние "надолу" - в огледален образ.

Странната част обаче е, че щом се измерва състоянието на първата частица, втората по някакъв начин "знае" какво е състоянието, в което трябва да бъде. Информацията изглежда да пътува мигновено, без ограничение на скоростта на светлината.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.