Снимка - Авторът

Западните Балкани търсят 43 млрд. евро за жп линии

Венцислав Генков - петък, 13-04-2018 - 11:59

За модернизиране на железопътните мрежи в държавите от Западните Балкани са необходими 43 млрд. евро. Планираните инвестиции до 2030 г. за изграждане на жп линиите за свързване на страните от региона е приблизително 8 млрд. евро, обяви зам. министърът на транспорта Велик Занчев по време среща на високо равнище в София.

В периода февруари-март 2018 г. транспортното министерство е проучвало необходимите инвестиции по видове транспорт, за подобряване на свързаността с държавите от Западните Балкани и за изграждане на коридорите от трансевропейските мрежи (TENT-T), преминаващи през териториите на тези страни – Ориент/Източно-Средиземноморски, Средиземноморски и Рейнско-Дунавски.

До 2030 г.

над 6 млрд. евро са необходими на България

само за Ориент/Източно-Средиземноморското направление. По думите на Занчев предизвикателствата пред страната и не само за изпълнение на трансграничните проекти, изграждане на липсващите връзки със съседните ни държави, премахване на „тесните места“, както и постигане на оперативна съвместимост. Затова те трябва да останат и сред основните приоритети на Европейския съюз и в следващия програмен период.

Свързаността ще остане основна цел в политическия дневен ред на Европейския съюз и в следващия програмен период, заяви Витория Алиата ди Вилафранка – директор на дирекция „Изграждане на административен капацитет“ в ГД „Регионална и градска политика“ на Европейската комисия. В момента държавите от Европейския съюз разполагат с 31,1 млрд. евро за транспорт, осигурени от кохезионната политика на Общността. В България европейските средства до 2020 г. се използват основно за участъци от единствения коридор, свързващ Европа с Азия, и разширяване на метрото в София, припомни ди Вилафранка. По думите й в следващия програмен период бюджетът за инфраструктурни проекти в България ще бъдат намален с малко.

По думите на европейския координатор за коридор Ориент/Източно-средиземноморски Матю Грош за развитието му до 2030 г. са необходими близо 70 млрд. евро. В момента един от основните проблеми за придвижващите се с жп по коридора е

ниската средна скорост от 16 км в час

при средна скорост при другите осем еврокоридори от 40 км в час. За да стигне от Хамбург до Атина на Грош е трябвало да се прикачи 6 пъти и да чака 10 часа по границите, сподели той. „Изчакването на границите може да бъде намалено на 2 часа с отпадането на някои процедури без да бъде похарчено нито едно евро, ако държавите работят заедно“, допълни Грош.

България е изолирана от страните от Западните Балкани заради липсващите връзки със Сърбия (бивш коридор 10) и Македония (бивш коридор 8). Затова в следващия програмен период трябва да настояваме за финансирането на изграждането им, което ще струва около 1 млрд. евро, коментира Галина Василева, ръководител на Управляващия орган на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“.

Само

за София-Гюешево са необходими 840 млн. евро,

а между столицата ни до Драгоман още 125 млн. евро. За довършване на коридор Ориент/Източно-средиземноморски ни трябват малко над 4 млрд. евро, показват сметките на Василева. За модернизация на Видин-София ни трябват 2,3 млрд. евро, а за Радомир – Кулата – 800 млн. евро. Сумата, обявена от шефът на европейските средства за транспорт у нас, се различава от обявената по-рано от зам. министърът Велик Занчев.

По думите й част от жп проектите продължават да се изпълняват по-бавно от предвиденото и няма да бъдат завършени до края на програмния период. Едно от решенията е Европейската комисия да ни позволи да ги довършим след 2020 г.

Събитието днес е част от календара на Българското председателство на Съвета на ЕС и се организира от транспортното министерство, в сътрудничество с Асоциацията на Европейската железопътна транспортна индустрия UNIFE.

 
 
 
Тагове:  жп

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.