Николай Нанков
СНИМКА МОНИТОР
Големите автобуси с облекчения

Избират изпълнител за тол-системата през октомври

Агенция Монитор - понеделник, 11-09-2017 - 12:59

Изграждането на АМ „Струма“ с 800 млн. лв. по-скъпо

Очакваме през месец октомври да имаме избран изпълнител и през 2018 г. да довършим процедурата по въвеждане на тол-системата, каза днес в студиото на Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Не сме се отказали и да заведем иск срещу жалбоподателите, заради които България търпеше загуби в продължение на година и половина от невъвеждането на тол-таксите, добави той.

Превозните средства с тегло до 3,5 т ще останат на винетен режим, като електронни винетки ще заменят досегашните хартиени стикери, напомни министърът. Превозните средства, които са с тегло над 3.5 т. ще попаднат в обхвата на тол-системата. В тази категория попадат и големите автобуси, но за тях се предвиждат облекчения, тъй като те предоставят специален вид услуга, обясни Николай Нанков. След въвеждането на тол-системата основната тежест ще бъде поета от големите тирове, подчерта министърът.

Във връзка с общественото обсъждане на трасето на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле министърът изтъкна, че изнасяне на едното платно източно от дефилето е най-сигурният и безопасен вариант от гледна точка на пътната безопасност за гражданите. Съществуващото трасе ще бъде разширено и рехабилитирано. Предвижда се да бъдат изправени виражите и тежките завои и ще бъдат поставени мантинели. Така трафикът ще се редуцира минимум с 40 до 50%, подчерта Нанков. Предвиждат се 5 пътни възела, които ще свързват двете платна на автомагистрала „Струма“ в района на Кресна и Симитли, съобщи още министърът и допълни, че са проектирани зони за отдих и търговия в рамките на общините, през които ще преминава трасето на т.нар. „Източен вариант“ на магистралата.

„Като всеки нов проект, и този поражда освен големи очаквания, и големи притеснения. Опитваме се да разсеем тяхната несъщественост, защото за всичко сме се погрижили, включително за местния бизнес и икономика“, подчерта Николай Нанков.

Той обясни, че вариантът за построяване на двете платна извън дефилето ще оскъпи построяването на магистралата с над 800 млн. лв. Построяването на две нови трасета ще изисква повече време, а това би могло и да навреди на местния бизнес и икономиката. „Забавянето с всеки ден на строителството на магистралата ни коства жертви“, изтъкна министърът.

Николай Нанков обърна внимание и че районът на Кресна е най-сеизмично тежкият и сложен участък, като се характеризира с висока честота на земетресения. Ако се върнем 100 години назад във времето – през 1904 г. е регистрирано земетресение от 7,8 степен по Рихтер, напомни той. Трябва да гарантираме, да имаме алтернатива в две отделни различни точки с подобни габарити трасе, затова отхвърлихме и тунела, обясни регионалният министър.

Имаме поет ангажимент към обществото АМ „Хемус“ да бъде изцяло завършена до 2025 г., подчерта министър Нанков. Това са нови 250 км, допълни той и уточни, че се очаква в рамките на този мандат да бъдат построени 100 км от тях. Останалите участъци в известна степен ще бъдат в проектна готовност, като ще бъдат в процес на проектиране или на изпълнение, каза още той.

Министърът напомни, че вече се работи по отсечката от Ябланица до Тетевен, която е с дължина 9 км. До края на тази година се очаква да бъдат завършени проектите за още 50 км от магистралата до разклона Ловеч - Плевен, като изграждането им ще бъде стартирано на три етапа до 2018 г. Има избран изпълнител за отсечката от Варна в посока Шумен и Търговище. Изборът се обжалва, но в рамките на няколко месеца ще стартираме строежа и на тези 16 км, допълни той.

Необходим е трети мост, който да свързва България с Румъния. Имаме насрочена среща на 3 октомври между двете правителства. Тогава ще обсъдим и детайлите на бъдещия проект. Логично е този мост да бъде над Русе, тъй като това е връзката между Европа, Санкт Петербург с Близкия Изток и с Югоизточна Европа, коментира още Николай Нанков.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.