Черните лакирани брони и светлосините вложки се открояват на фона на каросерията.
Монитор Архив

Бърз, красив и екологичен

Денислав Стоянов - петък, 14-08-2015 - 18:28

BMW i8 е електромобил в града и вълнуващ спортист на пътя

Екологичните автомобили стават все по-популярни и отдавна не са просто мода. Най-успешни в момента са хибридите, задвижвани от двигател с вътрешно горене и електромотор. Тези возила са най-ефективни в града, където хибридното задвижване има дава голямо предимство. Но това не значи, че не трябва да се използва в спортните модели. Доказателството е новото купе BMW i8 – екологичен хибриден спортист, който е не само красив, но и много бърз. Виждайки новото баварско спортно купе ще е трудно да повярвате, че не е прототип. И докато скептиците гледат недоверчиво и се присмиват, BMW i8 привлича възхитителните погледи на всички участници в движението и сякаш им се усмихва с хитрите си лазерни фарове. За първи път прототипът BMW Vision EfficicentDynamics беше представен през септември 2009 г. Две години по-късно спортното купе BMW i8 Concept дебютира в киното, като колата на агент Итън Хънт (Том Круз) в шпионския екшън „Мисията невъзможна: Режим Фантом”. Ето че дойде момента серийните автомобили BMW i8 да се появят и по пътищата, а в това отношение България от години не изостава.

Колата изглежда много оригинално и почти не се различава от прототипа. Радиаторната решетка е характерна за BMW и състои от две симетрични части. Продълговатите фарове са изцяло светодиодни, а в бронята е изрязан широк въздухозаборник.

Вратите на i8 се вдигат нагоре.

Изразителният профил се подчертава огромните 20-цолови колела. В конструкцията на шасито са използвани алуминиеви и магнезиеви сплави, а носещата част и панелите на каросерията са карбонови. Благодарение на това теглото е под 1,5 тона, което е чудесно за хибриден автомобил с дължина 4,63 м, широчина 1,94 м и височина 1,30 м.

Позицията на сядане в купето е усложнена от широкия праг, особено за по-едрите хора. Слабите и гъвкави натури влизат като по учебник. В салона са съчетани кожа и полиран алуминий. Предният панел е оформен като самолетно крило. Воланът с три спици е малък и удобен за спортно шофиране. Близо до селектора на скоростната кутия е бутонът за стартиране на двигателя. Показанията на приборите са изведени на екран, покрит с оригинална извита козирка. Осветлението се променя в зависимост от режима на шофиране и може да бъде синьо или червено. Срещу доплащане на разположение е технологията за проектиране на данните върху предното стъкло. Централният панел е леко обърнат към водача. Върху него се простира 8,8-инчов екран на навигационната система. Менюто се управлява с помощта на кръгъл джойстик. Позицията на седене зад волана е много ниска. Седалките имат добра странична опора и са удобни. Ръчната спирачка е електромеханична и това е освободило място за подлакътника, в който има отделение за дребни предмети.

Позицията на разпределение е 2+2

но на задните седалки няма достатъчно място. Особено ограничено е пространството над главите, така че тук е удобно само за деца или за хора с нисък ръст. Обемът на багажника също е скромен – само 154 литра.

Безспорно най-интересно е задвижването. Пред задната ос е разположен 1,5-литровият 3-цилиндров турбодвигател с мощност 231 к.с., който задвижва задните колела. Тягата на предната ос се предава от електромотор с мощност 131 к.с. (97 квт). Трансмисиите също са две. Отзад е 6-степенната автоматична скоростна кутия на фирмата Aisin, а отпред е поставена 2-степенна автоматична скоростна кутия, като втора предавка се включва при скорост 120 км/ч. В режим Eco Pro работи електрическият мотор и BMW i8 става модел с предно задвижване, като не се чува никакъв шум. Електроенергията в акумулаторите е достатъчна за изминаването на 37 км със скорост до 120 км/ч, а след това се включва двигателят с вътрешно горене. Разходът на гориво в този случай е само 3,3 л/100 км, но отчитайки пробега на ток се получава средно 2,1 л/100 км. Пълното зареждане на батериите може да стане за 3 часа и половина от битовата мрежа. Със специален преходник това време се съкращава до час и половина. Съвсем друг характер има автомобилът в режим Sport. В този случай заедно работят двата мотора и общата мощност е 362 к.с. Бензиновият двигател е много отзивчив и бързо се развърта до 7000 об/мин, а специалният синтезатор прави звукът му по-наситен, като редови „шестак” Тягата е огромна, като максималният въртящ момент достига 570 Нм при 3700 об/мин. При стартиране с рязко натискане на газта се задейства технологията Launch control, използвана във Формула 1, което позволява ускорението от място до 100 км/ч да стане за 4,4 секунди. Максималната скорост е ограничена електронно на 250 км/ч. Автоматичната трансмисия превключва светкавично бързо.Ниският център на тежестта и равномерното разпределение на теглото по осите (50:50) допринасят за еталонната управляемост на спортното купе. Опционалните гуми с размер 215/45 R20 отпред и 245/40 R20 отзад осигуряват най-доброто сцепление с пътя. Кормилното управление на BMW i8 е точно и много остро, а обратната връзка с пътя е типична за спортна кола. Адаптивните амортисьори помагат за комфортната возия дори и по пътища с неравности и грапава настилка, като в режим Comfort окачването е еластично, а в Sport става по-твърдо. Затова пък автомобилът почти не се наклонява в завоите. Спирането започва с помощта на електромотора, а след това се задействат дисковете и накладките. Спирачният педал е много информативен. Шумоизолацията на салона е качествена, затова при високи скорости в салона остава тихо.