СНИМКА МОНИТОР
ЕС готов да финансира транспортен коридор №8

8 часа с влак от Адриатика до Черно море

ИВАН ПЕТРОВ - сряда, 12-07-2017 - 17:00

Даваме 1,9 млрд. лв. за довършване на скоростната линия до Бургас

За около 8 часа ще може да се пътува със скоростна железница между Адриатическото крайбрежие на Албания и българските черноморски пристанища Бургас и Варна. Това ще стане възможно, след като ЕС обяви намеренията си да даде пари за строителството на коридор №8. В интервю за DW преди срещата на върха ЕС-Западни Балкани в Триест, която започна вчера, еврокомисарят по разширяването Йоханес Хан казва, че Брюксел ще предложи финансиране на 6 транспортни проекта.

Един от железопътните проекти трябва да изгради връзка изток-запад от България през Македония до Албания, уточнява Хан. Изграждането на жп линията, която политици обявяват още от 90-те години, винаги се представяше като приоритет, но до днес остава нереализирана. На срещата Брюксел ще представи нов амбициозен план за Западните Балкани, фокусиран върху два сегмента - инфраструктура и хора, казва висшият дипломат от ЕС.

За първия ЕС планира

да привлече международни финансови институции

Акцентът ще бъде на транспорта и енергетиката. Целта е да се създаде пазар от 20 млн. потребители, което ще допринесе за по-бързото развитие на региона, но и за неговото взаимно и приближаване към ЕС. Най-важната цел на ЕС сега е да убеди страните от Западните Балкани, че са част от нас, посочва още Хан.

За да стане факт коридор №8 и транспортната инфраструктура у нас по него да отговаря на съвременните изисквания, трябва на първо време да довършим скоростната линия между София и Бургас. Вече тече модернизацията на отделни, необновени още отсечки между Пловдив и Бургас.

За линията от столицата до гара Септември се предвижда основна реконструкция, а в участъка след Елин Пелин се планира изграждане на почти изцяло нова, сочат плановете на НКЖИ. Инвестицията ще възлезе на около 1,9 млрд. лв. с ДДС. За участъка от София до гара Елин Пелин вече има подписан договор с изпълнител и обществената поръчка се изпълнява. Обявен е и търгът за изграждане на линията между гарите Елин Пелин и Септември, като цената с ДДС там

се очаква да стигне 1,65 млрд. лв.

Целта е пътническите влакове да могат да се движат със скорост 160 км/ч, а товарните - със 120 км/ч.

Само за отсечката Елин Пелин до Костенец прогнозната стойност на обществената поръчка е за 1,024 млрд. лв. без ДДС. Средствата за реализацията на проекта се осигуряват по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" и по тази причина трябва да бъде завършен до края 2022 г. Последният срок за подаване на оферти е 5 октомври 2017 г. Поръчката е разделена на 3 обособени позиции и включва и изграждането на множество тунели. 2 двойни от тях ще са с обща дължина 15 342 метра, като единият ще е над 14 км и ще е най-големият в България.

Последната отворена процедурата е за новата линия между Костенец и Септември на обща стойност почти 361, 5 млн. без ДДС. Отсечката е с дължина от 24,5 км и за изграждането й ще чакаме пари по Механизма за свързване на Европа. За поръчката оферти ще се приемат до 9 октомври.

„Тясното“ място на жп инфраструктурата ни по коридор №8 остава модернизацията на линията между София и Гюешево и недостроеният участък в Македония до границата с България.

 

Подписваме с Гърция меморандум за мултимодално жп трасе

Правителството одобри проект на Меморандум за разбирателство за развитието на железопътната връзка Солун-Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Русе между България и Гърция и упълномощи министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията да подпише документа от името на кабинета, стана ясно след заседанието на кабинета днес.

Документът регламентира подготвителните работи и съвместното управление на коридора от двете държави. Проектът предвижда свързването на река Дунав, Черно и Егейско море със скоростен железопътен коридор, както и развитие на пристанищата, които са част от основната ТЕН-Т мрежа. Включено е изграждането на двойна електрифицирана жп линия с внедрена ERTMS система за управление на железопътния трафик.

 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.