Д-р Неделчо Тотев, председател на Сдружението на общинските болници и директор на болницата в Чирпан:

Половината общински болници са пред фалит

Силвия Николова - неделя, 27-08-2017 - 20:00

30 млн.лв. целева субсидия би ги спасила, Правилата за малките лечебни заведения са силно завишени

- Д-р Тотев, неотдавна заявихте, че немалко общински болници са във финансов колапс и е напълно възможно да фалират. Какво е положението в общинското здравеопазване към днешна дата?

  • - Все така е притиснато в ъгъла. Нещата вървят в посока, която ще бъде пагубна за общинските болници.

  • - Какво е най-необходимо, за да оцелеят болниците?

  • - Първоначално искахме да бъдат променени клиничните пътеки, по които имаме право да работим. Имаме редица ограничения. Вече се отказахме от искането те да бъдат увеличени, тъй като това изисква много голям ресурс – и като специалисти, и като апаратура, който ние нямаме. Късно е да говорим за промяна на правилата, след като вече сме преполовили годината. Химера е от тук нататък да си мислим, че нещата ще се променят. Все пак има едно нещо, което може да се направи.

  • - Какво е то?

  • - Искаме едно-единствено нещо. Ако държавата смята, че общинското здравеопазване е важно, нека да задели 25-30 млн. лева, които да се предоставят като целева субсидия. С нея би трябвало да се заздравят финансово общинските болници извън столицата и извън големите областни градове. Става въпрос за онези малки лечебни заведения, които са единствената възможност на хората от отдалечените райони да се лекуват. Това би могло да бъде първата мярка. Следващата стъпка обаче трябва да бъде цялостна промяна в типа на здравеопазването.

  • - Само за покриване на дълговете ли са необходими исканите 25 -30 млн. лв., или и за инвестиции в апаратура, например?

  • - Необходими са ни само за покриване на най-належащите задължения на общинските болници. Те са за онези дългове, натрупани заради несправедливия и дискриминиращ подход, който има към общинското здравеопазване.

  • - В какво се чувствате дискриминирани?

  • - Дискриминират ни правилата на играта. Когато се създават правила, трябва да се направи и анализ на постигнатото. Такъв анализ не беше направен, когато бяха подготвени и въведени медицинските стандарти. Според тях, за да изпълнява едно лечебно заведение дадена клинична пътека, трябва да разполага с определено количество лекари – специалисти, апаратура и т. н. Такова нещо не беше направено и когато се подготвяха нивата на компетентност, които също определят компетентността на едно и друго лечебно заведение за една или друга дейност. Бяха въведени такива правила, че дейността на общинските лечебни заведения стана нерентабилна. Трябва да поддържаме на щат твърде много хора. Трябваше да купим много скъпа апаратура, за да отговорим на съответните изисквания. Получи се така, че лекарите не могат да бъдат използвани рентабилно. Те не могат да натоварят графика си изцяло. За да е ефективна работата на един медик, той трябва да уплътнява работното си време над 75%. Многото длъжности, които сме принудени да поддържаме, ни вкарват в ситуацията един лекар да не може да уплътни и 25 на сто от работното си време. Болниците държат бройките лекари, защото се изисква, а не защото може да свърши много работа. Все пак общинските лечебни заведения са малки, нямат потока пациенти, като в големия областен град. Но същевременно и населението не може без тях. От друга страна по отношение на някои специалности сме изправени и пред проблема да не можем да се обезпечим със специалист от тях, тъй като в държавата са малко на брой. Всеизвестен факт е, че в България има дефицит на анестезиолози, патоанатоми и редица други. Хората просто заминават, защото търсят по-добри условия на труд, по-високо заплащане и професионално израстване. Ние тук, в общинските болници, сме принудени да въртим на празни обороти, защото нямаме достатъчно специалисти, за да изпълняваме по-сложни клинични пътеки от по-високи нива на компетентност. Така се въртим в един омагьосан кръг. Имаме обаче и известни пробиви.

  • - Какви?

  • - Например по отношение на пневмониите успяхме да договорим да не се изисква задължително лечение от пулмолог, а и от специалист по вътрешни болести. Изисква се например нефролог, за да се лекува пиелонефритите. Задължителна е и голяма бройка хирурзи за лечебно заведение от първо ниво на компетентност, което на практика не е необходимо.

  • - На каква сума възлизат надлимитните дейности, които все още не са платени на общинските болници от Националната здравноосигурителна каса?

  • - През 2015 година имаме неразплатени 50 000 лева надлимитни дейности при положение, че тогава имахме почти толкова икономии. През 2016-а те са 13 800 лева. За тази година неразплатени към Чирпанската болница остават 35 000 лева. Не е ясно какви икономии ще можем да реализираме към края на 2017-та.

  • - Какво следва оттук нататък за общинските болници?

  • - От 25 общински болници половината са пред финансов колапс. Те не могат да покриват дълговете, натрупани към доставчиците. Освен това много от тези лечебни заведения не могат да плащат реалните заплати на хората, които работят в тях. Преди давахме допълнителни материални възнаграждения на по-добре работещите. Сега вече този ресурс се изчерпа. Една част от персонала е на минимална работна заплата. Тези хора са най-облагодетелствани, тъй като техните възнаграждения се вдигат съобразно минималната работна заплата за страната. По отношение на останалите работещи – лекарите и медицинските сестри – бакалаври, нещата стоят по друг начин. Като няма пари, ние им даваме една основна заплата, но не и допълнителното материално стимулиране. Ако един специалист напусне и той е възлов, си отива цялата болница. Ако това е анестезиолог, а такива са кът, лечебното заведение най-често загива. Напусне ли един специалист по образна диагностика, например, който работи за няколко отделения, дейността се блокира.

  • - Има ли виждане сдружението за излизане от кризата на общинските болници?

  • - Трябва да се промени системно здравната ни система. Да се остойностят адекватно клиничните пътеки и да се преостойности лекарският труд.

 

 

Визитка:

 

Завършил е медицина, специалност акушерство и гинекология

 

Има над 18 години трудов стаж по специалността

 

От седем години е управител на Общинската болница в Чирпан

 

Председател е на Националното сдружение на общинските болници

 

 

 

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.