Териантропите винаги са провокирали интереса на творци и изследователи.
Досиета Х

Тигъролъв или мечкозавър?

КРИСТИ КРАСИМИРОВА - събота, 11-02-2017 - 09:35

Рогати, космати и опашати – дали това са преоблечени шамани или хибриди между хора и животни?

Върви си заекът през гората и среща странно животно:

- Ти какво си?

- Мечколъв!

- Как така мечколъв?

- Ами майка ми е мечка, баща ми е лъв.

Продължава Зайо напред и вижда друго странно животно:

- Ти какво си?

- Аз съм сърнозебра. Майка ми е сърна, баща ми е зебра.

Продължава зайчето напред и чува жужене над себе си.

- Ти какво си?

- Аз съм конска муха.

- Е, ти вече ме занасяш!

 

Този брадат виц не претендира за достоверност. Древни изображения на странни същества - хибриди на хора и животни, обаче не спират да изумяват съвременните изследователи и да ги хвърлят в догадки. Много учени смятат, че това са просто преоблечени шамани и магьосници в ритуална екипировка. Но редица археологически находки , както и известни случаи на раждане на хора с характерни физически отклонения, позволяват тази трактовка да бъде оспорена.

Огромно количество рисунки с изображения на такива същества, направени преди поне 10 000 години, са открити на територията на Европа, Южна Африка и Австралия. Главите на голяма част от тях са украсени с рога с различна форма и размери. Известният специалист по праисторическо изкуство доктор Пол Тейкън, сътрудник на Австралийския музей в Сидни, в статия, публикувана в края на ноември 2001 г. в авторитетното научно списание New Scientist изказва предположението, че на споменатите рисунки са представени не хора, а „териантропи - хибриди между хора и животни, разкриващи пред нас образа на зараждането на съвременния човек”.

Заедно с друг специалист по първобитно изкуство, Кристофър Чипъндейл от Музея по археология и антропология към Кеймбриджския университет, те провели първото наистина научно изследване на древни рисунки с изображения на териантропи.

В Европа, в това число и в знаменитата френска пещера Trois Freres, а също и в Южна Африка и Северна Австралия, те успели да проучат над пет хиляди скални рисунки. Древният им произход бил потвърден от най-съвременни методи на датиране. Кой обаче е позирал на древните майстори?

Учените отдавна са достигнали до заключението, че първобитните хора са рисували върху стените на пещерите това, което са виждали в живота: бизони, коне, и, разбира се, свои събратя. Но защо тогава тези хора са нарисували толкова териантропи, болшинството от които рогати? Изучаването на този проблем, наред със споменатите по-горе учени, занимава също и полския изследовател на исторически загадки Тадеуш Ошубски.

 

Шамани в униформи

 

Общото мнение на тези специалисти се заключава в следното: до неотдавна се е смятало, че тези странни персонажи на пещерното изобразително изкуство не са никакви териантропи, а шамани в униформи, тоест в ритуалните им екипи. Що се отнася до рогата, то те в дълъг период от време са смятани за принадлежност към други светове: в разни епохи и при различни народи рогата са били атрибути на слънчеви и лунни божества на плодородието (и изобщо признаци на святост и красота), или са били отъждествявани с нечисти сили, агресивност и смърт.

Преди хиляди години рогата са се явявали обичайна принадлежност на разни породи „диви хора” и горски божества, но тези същества не са олицетворявали злото, а просто са се различавали от преобладаващите в тези времена хора с „кроманьонска външност”. В по-късни времена рогатите са били също и такива персонажи като древноегипетския бог на мъдростта и Луната Джехути (Тот) и бога Слънце и цар на всички богове Амон Ра. С рога украсявали своите шлемове гали, германци и готи. Това украшение символизирало сила, смелост и безстрашие. Но изучаването на старинните легенди и предания, исторически документи, а също така и редица детайли, открити от Тейкън, Чипъндейл и други изследователи, позволява да се оспори тази гледна точка и да се предположи, че териантропите или хибридите между животни и хора, действително са съществували като предци на човека в съвременния му вид.

Животинското или човешкото надделява у тях? Никой не ги е виждал и чувал, за да се позовем на достоверни източници.

 

В развалините на град Ур, основан от шумери на територията на съвременен Ирак преди около 7000 години, археолози разкопали царски гробници, на стените на които са изобразени рогати и опашати човекоподобни същества. Подобни същества красят и китайски керамични изделия, направени около 500 г. пр. н. е.

Английските изследователи Джон и Кейтлин Матюс в книгата си „Митология на Британските острови” описват скулптурни изображения на келтското божество Сернанос, което означава „рогат”, във вид на мустакат мъж с еленови рога на главата.

Изтъкнатият представител на античната култура и наука - поетът Овидий, историците Плиний Стари и Херодот - всички те споменават в своите трудове за племето на фавните (хора, покрити с козина, с козя брада, рога и копита), обитаващи глухите горски дълбини. Римският консул и писател Филострат, живял в началото на нашата ера, в една от книгите си разказва за уловен и опитомен див фавн в Етиопия. А древногръцкият историк Плутарх подробно описва, как такъв фавн е бил подмамен по време на лов по черноморското крайбрежие близо до гръцкия град Аполония (Созопол). Странното същество било откарано в Рим, където нееднократно било показвано по време на празненства и пирове. Плутарх пише също, че според преданията, фавн, внук на Юпитер, управлявал Италия.

Данни за рогати хора има и от по-скоро. Документално е фиксирано, че в XVII век в английското графство Лестършир живяла Мари Дейвис с два овчи рога върху главата, а френският историк Колен де Планси в началото на XIX век пише за рогата монахиня от Сен-Жюстин.

Ето и още два факта. През 80-те години на XIX век в САЩ, на територията на Тиог Пойнт в окръга Брадфорд, щата Пенсилвания, експедиция под ръководството на историка, доктор Дж.П. Донахью, а също и професорите А. Б. Скинър от Американския изследователски музей и В. К. Морхеда от Академията Филипс извършвали разкопки, когато се натъкнали на останките на 68 човека, датирани около 1200 г. Ако се съди по скелетите, мъртъвците били истински великани, със среден ръст от два метра. Но повече от всичко изследователите се впечатлили от черепите с костни израстъци, тоест рога. А през 1903 г. от шахта близо до американския град Айсол, щата Канзас, на развиделяване се появило рогато и дългокосо човекоподобно същество с горящи червени очи, което предизвикало смут сред работниците от нощната смяна. Този случай е описан в книгата „Повече от...” на журналиста и писател Ричард Лазарус.

По този начин съществуването на рогатите хора може да се смята за безспорно, а що се отнася до наличието при тях на копита и опашки, то засега този въпрос остава отворен поради недостатъчна наличност на веществени доказателства.

 

В повечето случаи внушават страх.

 

Духове покровители

 

Първите европейци, заселили се в Америка, били удивени от странни обичаи на местните жители. При достигането на пълнолетие юношите се отправяли в търсене на личен дух-покровител. Оказвайки се в достатъчно безлюдна местност, младите индианци подлагали сами себе си на жестоки изпитания. Английски мисионер бил очевидец на това, как юноша пробил собствената си кожа, за да промуши през раната ремък от бизонска кожа и да се провеси на близкото дърво. В това положение юношата оставал, докато пред очите му не се появи образа на духа-покровител, обикновено във вид на някакъв силен и безстрашен звяр. От този момент между юношата и духа се установявала връзка, продължаваща чак до смъртния му одър.

Те са господари, а не слуги.

 

 

Племето шакала

 

Всяко племе, което живее в конголезките или гвинейските джунгли, от незапомнени времена си има свой покровител, най-често представящ се в образа на хищен звяр-прародител. Простосмъртните си общуват с духа по време на ритуални танци, които ръководи облечен в кожата на този звяр магьосник. Американският лекар и изследовател Хари Райт, гостувал на племето шакала, пише: „Това беше най-неприятната част от ритуала. В танца те се хвърляха едни срещу други, ръмжаха си и се душеха. Внезапно нещо тъмно влетя в техния кръг. Отначало си помислих, че това е един от танцьорите, но после видях, че е истински шакал. Той подтичваше между танцуващите и им скачаше. Всичко приключи с дива оргия”.

За да се сдобие с покровителство, всеки мъж от племето трябва да премине през обред, при който се подлага на изпитание издръжливостта му към физическа болка. Изпитанието може да включва вадене на предни зъби или обрязване.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.