Богомил Николов, председател на асоциация „Активни потребители“:

Козунаците в магазина - с евтини заместители и далеч от домашните рецепти

Яна Йорданова - сряда, 04-04-2018 - 07:00

Някои от тях имат по 12 технологични добавки * Недопустимо е храните от топлите витрини да са без етикети за състава

- Г-н Николов, изследване на „Активни потребители“ показа, че в някои от козунаците, които се предлагат на пазара, липсва мляко или пък яйца, или техен заместител. Много експерти казват, че търговците са станали по-дисциплинирани и няма проблеми в състава на продуктите, но какво все пак показа тестът ви?

- Крайно време е да разберем функциите на контролните органи, които отговарят за безопасността. Затова и казват, че търговците не са извършили нарушения. С нашите тестове обаче искаме да разкриваме качеството на продуктите и потребителите да се ориентират какво купуват. Колкото и да е безопасно, всички продукти се различават по своите качества, те се конкурират помежду си. Ако бяха еднакви, трябваше да се върнем в миналото. Оттам насетне излизат някои изводи и най-важният е, че се отдалечават от традиционните домашни, които сме свикнали да подразбираме под дадено наименование. В случая става дума за козунака. Същото видяхме при майонезите и готовите салати. Свидетели сме на едни и същи процеси. Тези продукти наподобяват оригинала, но по съдържание все повече се отдалечават от него. Това е най-важното, което видяхме в това изследване. Става дума за използване на по-малко натурални съставки - наличие на все повече технологични добавки и евтини заместители. В крайна сметка това води до снижаване на качеството на храните.

- Но според експертите няма нужда тези продукти да са със същия състав като домашните, защото се предлагат в хранителни вериги и трябва да са с по-голям срок на годност.

- Проблемът е, че на пазара не остават продукти, които са като традиционните. Половината от етикетите им са с толкова дребен шрифт, че човек няма как да прочете съдържанието в магазина, освен ако не си носи лупа. На практика ние се лишаваме от възможността да имаме натурални храни. Нека да вземем за пример майонезата. Тя има две основни съставки - растителна мазнина и яйца. Шест от изследваните марки майонеза нямаха яйца. В някои марки салата „Снежанка“ пък няма кисело мляко. В такъв случай не бива на етикета да пише, че това е „Снежанка“. Как може да наречеш продукт без прясно мляко и яйца козунак? За нас това са важните въпроси. Само в една марка козунаци от тестваните 16 тази година няма технологични добавки. Останалите си приличат - използвани са много оцветители, консерванти, емулгатори, антиоксиданти и др. подобрители. В някои продукти добавките стигат до 12.

- Но мнението е, че не са вредни, нали така?

- Те са разрешени, но относно вредността според мен времето ще покаже. Инспекторите заявяват, че няма проблем с използваните консерванти, но никой не е наясно какво количество приемаме на ден и с други храни. Не се знае в дългосрочен план как ще се отразят на организма ни, все пак не са измислени от природата.

- Как си обяснявате, че на този Великден ще заложим предимно на полските яйца и гръцки агнета?

- Това е предимството на свободния пазар. По-скоро трябва да си зададем по-важният въпрос - как нашите производители също да продават в Полша и Гърция. Няма нищо по-добро за потребителя от това да се радва на по-голямо разнообразие.

- За какво обаче трябва да внимаваме, когато купуваме такива продукти от магазините?

- Най-вече за срока на годност, за хигиената извън тези търговски обекти. Все още се предлагат меса и млечни продукти на улицата.

- Какви сигнали получихте миналата година след Великденските празници?

- Всъщност оплакванията бяха повече от туристически пътувания и неуредици около тях, отколкото за некачествени храни. Това не е учудващо, защото голяма част от проблемите с храните, за които говорим, не са толкова очевидни за самите потребители. Няма как човек с просто око да определи състава на един продукт, както може да го направи една лаборатория. Така че не можем да съдим за проблемите само по жалбите.

- Какви са най-честите оплаквания от пътуванията - че не са реализирани или по-скоро от некачествено обслужване? Знаете, че сега отново ще има българи, които ще посрещнат празника зад граница.

- Добре е, че хората имат избор и могат да изберат най-доброто за тях. Така че нашите хотелиери нека се замислят относно качеството на услугите.

- След като хората не се оплакват от некачествени храни, това означава ли, че не си търсят правата в това отношение или пък наистина търговците са станали толкова дисциплинирани и не се откриват нарушения?

- Нарушения има много. Всички продукти, които се приготвят на място в хипермаркетите, нямат хранителна информация. Масово се вижда само грамаж и цена.

- Имате предвид топлите витрини ли?

- Да, както и закуските, които се произвеждат на място. Това е масова практика, но е нарушение. Представете си, че сте алергични към някоя съставка, за която не знаете. Така че тази информация трябва да се съдържа дори в непакетираните продукти.

- Кои са най-големите грешки, които допускаме по празници като потребители?

- Общо взето Великден, подобно на Коледа, се превърна в едно голямо бързане. Гледаме да свършим всичко в последния момент и затова правим грешки. Подписваме неизгодни договори, купуваме стоки с нереални намаления - нямаме време да сравняваме и някак си очакваме търговците да бъдат дисциплинирани. Това е наивно, защото те винаги измислят трикове. Имаме права, с които можем да се противопоставим на тези хитрости. Не бива да разчитаме само на контролните органи. Ние също сме контрольори и то най-добрите.

- Друга наболяла тема е тази с провалени пътувания и забавени полети. Какво да имаме предвид - видяхте, че в случая с изгорелия влак хората ще получат като компенсация билет за пътуване в страната.

- За съжаление тук топката е в ръцете на държавата, защото има приет регламент през 2009 година. В него са дефинирани конкретните обезщетения. Всяка държава членка има право на три отлагателни периода от пет години и България се е възползвала от първите два. Така че преди 2024 година едва ли ще имаме възможност на права в това отношение.

- Мамят ли ни хотелиерите с промоции, които предлагат по празниците?

- Имаме оплаквания от това естество. Най-често са за обявяване на услуги, които всъщност не се предлагат, или пък за публикуване на стари снимки на даден хотел. Някои хотелиери преувеличават с твърдения относно мястото. Да речем, някои изтъкват, че предлагат и спортен център, а когато отидете на място се оказва, че има просто една щанга. Или пък че предлагат забавни игри, а става дума за тесте със стари карти.

 

 

Визитка:

Богомил Николов е доктор по икономика от УНСС и магистър по политология и стопанско управление от СУ „Св. Климент Охридски“ и университета „Еразмус“ в Ротердам

Изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Активни потребители“ от 1999 година насам

Член е на Икономическия и социален съвет и Европейския икономически и социален комитет


 

 

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.