Кичът е лъжа, дори и в църквата

Добромир Радушев - неделя, 03-09-2017 - 18:42

Стотици хиляди левове влизат в църковните каси от продажба на кичозни предмети с религиозно съдържание. Според коментар на американски анализатор - „кичът претендира, че не изисква нищо от клиентите си освен парите им – дори няма претенции да им отнема от времето“. Това напълно покрива всичко, което може да се каже и за кичозните религиозни джунджурии - парите са целта, към която средството са всички безвкусни медалиончета и иконки. Кучето касичка от „Опасен чар“ е белязало пътя и на търговците в храма, за да стигнат до порцелановите фигурки на Христос и Божията майка, които продават на поклонниците. Това са евтините и оцветени гипсови статуи на светци, герданчета, свещи с фигура на ангели и херувими, на светци и каквото човешката фантазия може да роди. Църковната сувенирна индустрия, както и туристическата, винаги са били Мека за кича.

Понякога безвкусицата е предизвиквала разбираема тревога. Като христоматиен е примерът преди години на общинският съвет на германския град Оберамергау, изготвил списък на кичозните предмети, които не би трябвало да се предлагат на територията му. В него фигурират мъжки вратовръзки с образа на Богородица, детски играчки, представляващи разпятия на колелца, както и фигурки на малкия Христос, който намига. Кичът е винаги доказателство за посредственост, обяснява румънската специалистка по църковна естетика д-р Михаела Паладе.

Днес в света на западното религиозно изкуство често се говори за феномена кич в образа на захарен Христос или в сувенири от Светото причастие, наричани “С Исус в сърцето”, където свещени предмети са трансформирани в бонбони и др.

Спомнете си какво прави Христос в първия ден при влизането си в Ерусалим - разгонва търговците от храма. Този, който казва, че християнството е овчедушна религия, той просто греши или не го познава. Христос е изгонил търговците, лихварите, всички тези, превърнали храма в сергия. Затова съм съгласен, че вкусът трябва да се култивира дори у хората със съвсем искрена вяра. Можем да допуснем, че у нас царува впечатляващо нисък вкус. Благочестието не замества културата, напротив - поставя още по-високи естетически и етически критерии. В народа ни липсва всякакво старание за лично културно израстване, затова България тъне в несъвършенство - грозни са и отношенията между хората, дори сред християните. Най-страшното е, че повечето не го забелязват! А всички тези търговски джунджурии, които представят религиозни сюжети с изразни средства, далече от истинските критерии за красота и естетика, боледуват от една от болестите на кича - лъжата. Кичозният предмет е заместител на истинския продукт или фалшификат, който се проявява в различни форми и се представя винаги като истински продукт.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.