Будителите и будните граждани

КРАСИМИР КРУМОВ - вторник, 31-10-2017 - 18:08

Будни граждани от Туитър до Фейсбук и от Елин Пелин до Варна вдигнаха барикади от статуси в защита на изконно българския Ден на будителите. Оттатък барикадите с намацани бузи и с мъждукащи през избодени очи и озъбени усти фенери е враг №1 на елинпелинската селищна система и на будните граждани - маскарадът Хелоуин. "Не празнувайте чужди празници, имаме си наши!" - възкликна на червен фон в социалната мрежа шуменска учителка от Поповско. За да стане статусът й знаме, липсваха сърп и чук, но това не се оказа голям дефект - 17 го харесаха статуса, един го сподели.

Форматът "Да опазим българските празници" е традиционно силно зрелище най вече около Трифон Зарезан. Тогава натурално окосменият българин като обобщен образ на българщината излива в гърлото си за два часа трилитрова туба от минерална вода, пълна с наливно вино от 3.10 лева литъра в усилие да покаже на целия свят, че нас ни е имало, има ни и ще ни има. В същото време епилираните му българоговорящи аналози раздават валентинки на съученички, състудентки и колежки в работата по случай Деня на влюбените, колкото да развалят на нацията традицията, а на пиещите празника.

Има все още празници, на които подмолната западна цивилизация още не е направила двойници. Калоферското хоро например. Там будният български гражданин се чувства в свои води в прекия и преносния смисъл и който не е мокър, не е българин. Но пък идват да го снимат с телевизионни екипи и скоро сигурно ще ни намерят цаката.

С най-хлъзгавия инструмент за пътуване в миналото, историческата хипотеза, се опитвам да разсъждавам дали ако бяха доживели до наши дни онези, които назоваваме будители, биха се отбили в клуба навръх 1 ноември за по едно малко с приятели за Хелоуин. За будителите сме свикнали да говорим баш като за умрели - или добро по опорни точки или нищо.

За представителите на интелектуалния елит, когото обобщаваме с понятието будители, чуждите светове и култури не са били врагове, в каквито са се превърнали днес за будните граждани. Не знам колко от будните граждани биха могли да изброят половин дузина заслужени за събуждането на нацията човеци и колко виждат зад имената нещо повече от клишето будители.

Петър Парчевич, един от почитаните на 1 ноември, учи седем години в Лорето, Италия, а после става доктор по гражданско и католическо право в Рим и това се случва през 1637 година. Владеел гръцки, латински, италиански, влашки и арменски.  Първата история на България е написана от Петър Богдан, един от инициаторите на Чипровското въстание, абсолвент на училище в Анкона, Италия. Георги Раковски попива знания в гръцкото училище Куручешме в Цариград. Христо Ботев събира знание в Русия. 

В епоха без интернет, без вестници и книги даже будителите са онази социална мрежа, рехава в началото, която донася на българите думички като "Свобода, равенство, братство", идеите за национална идентичност, за собствена държава, представа за това "как го правят другите". Имало е и неразбрани, подигравки и възмущение у будните граждани са предизвиквали дрехите алафранга на бъдещите будители, облечени под влияние на чуждата култура. 

И по онова време и сега по-гласовити от будителите са били и си остават будните граждани. Онези, които донасяли, че съседката боядисва яйца и ходи на църква. Същите, които в по-нови времена гледат накриво и клеймят във Фейсбук децата ви, ако бягат по стълбищата изпонацапани и маскирани с викове "Лакомство или пакост". Ако реши, будният гражданин, облечен с власт, може да забрани празник и в цял град. Но не се отчайвайте. Ако сме продължили напред, то е благодарение на будителите и въпреки будните граждани.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.