Въвеждането на толсистемата би качило приходите от такси за ползване на пътищата до около 1 млрд. на година.
СНИМКА МНИТОР
ДО 2022 Г.

Търсим допълнително 7 милиарда за пътищата

Агенция Монитор - вторник, 03-01-2017 - 08:56

В момента от винетки събираме едва по 300 млн. на година

Почти 7 млрд. лв. е финансовият недостиг за да може България да подобри състоянието на пътищата си. Това съобщиха от АПИ, цитирайки Стратегията за развитие на пътната инфраструктура в Република България 2016-2022 г. и средносрочна оперативна програма за изпълнението й, приети през септември 2015 г.

Понастоящем, приходите от винетки са недостатъчни за поддържането на пътната мрежа, а още по-малко - за бъдещи инвестиции. В приетата от Министерски съвет на 16 септември 2015 г.

От пътното ведомство припомнят още, че в доклада за глобалната конкурентоспособност за 2013-2014 г. на Световния икономически форум България заема 102-о място от 148 държави по качество на инфраструктурата. Това е вследствие от дългосрочното хронично недофинансиране на националната пътна система. За реализирането на смислена, последователна и устойчива политика по отношение

 

на поддръжката на пътищата са нужни поне още 600 млн. лв.

 

годишно. В момента държавата събира 300 млн. лв.

Пътната агенция цитира въпросните цифри по повод интерпретациите на различни политически субекти относно възобновената обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от автомобилите над 3,5 тона. Тя бе обявена преди повече от 9 месеца на 5 април 2016 г. От стартирането й до този момент бе нeколкократно временно спирана поради обжалвания и след произнасяне на компетентните институции на Република България - Комисия за защита на конкуренцията и Върховен административен съд, съответно възобновявана. Видно от всички правови решения досега жалбите са били несъществени. Последното произнасяне в полза на АПИ е от 29 декември 2016 г. и спазвайки законите на Република България АПИ възобнови процедурата с нов краен срок за подаване на оферти, обясняват от агенцията.

Стойността на обществената поръчка е 200 млн. лв. и

 

инвестицията няма да е за сметка на държавата.

 

Предвижда се изграждането на самата система да се плати от избрания изпълнител, като едва след успешното й заработване да започне изплащането й с пари от събраните приходи.

Въвеждане на тол системата е ще даде възможност да се приложи принципът "потребителят/замърсителят плаща", така че тези превозни средства, които най-много увреждат пътищата, да заплащат повече. Пускането й в действие ще доведе до значително повишаване на събираемостта на средства за пътищата - според първоначалните изчисления годишните приходи биха достигнали близо 1 млрд. лв., които ще бъде реинвестирани в пътната инфраструктура на държавата.

Не на последно място толсистемата ще позволи на България да се нареди сред водещите страни в ЕС по повишаване на данъчния контрол, намаляване на фиктивния износ, превозите на недекларирани стоки, смятат още от пътната агенция.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.