Прима-балерината на Софийската опера и балет Марта Петкова
Снимки личен архив
Фронтменът на „Трамвай №5“ подарява на щерка си първата пачка

Марта Петкова – на палци към върха

Ирина Гигова - събота, 10-02-2018 - 08:00

Балетната прима ще грейне в музикален клип навръх Свети Валентин

 

Мама и Борислава обичат да се разхождат, да карат колела заедно и да ядат сладолед.

Преди няколко дни 9-годишната й дъщеря я изненадва с въпроса: „Мамо, ти смяташ ли се за щастлив човек?“. В такива моменти прима-балерината на Националната опера и балет Марта Петкова си дава сметка, че е благословена от съдбата. Танцува надлъж и шир по земното кълбо: само напоследък е била гост-солист в спектакли в Далас, Саратов и Казан, Неапол... Скоро пък цялата трупа заминава на турне в Италия – от север до Сардиния, предстои и гастрол в Болшой театър в Москва през май. Междувременно, на 17 февруари, Марта ще излезе на сцената и в София в първото за сезона представление на балета „Дамата с камелиите“ по музика на Верди – ролята на Маргарита Готие в началото на кариерата й за нея е била от най-трудните, а сега я смята за една от най-силните си. Марта е щастлива и извън театъра: има дете, има любим, по-голямата й сестра, практичната Грета, винаги е готова да се притече, ако трябва да се смени крушка или да се постави радиатор, родителите й са живи и здрави. Може би всичко започва оттам, че е имала прекрасно детство и семейството й и досега е сплотено като малко други. Вярно, баща й, мустакатият фронтмен на „Трамвай №5“ Петко Петков, често й е липсвал и тя часове наред го е чакала на прозореца да се върне от поредното пътуване. Веднъж, когато той си идва от Германия, момиченцето отваря куфара му и от него се подава миниатюрна бяла балетна пачка...

Примата с баща си – Петко от „Трамвай №5“, и с майка си Ани.

Тогава Марта е едва на 3-4 години и за нея пируетите са просто игра, сериозният труд започва в четвърти клас. „В началото не ме приеха в Балетното училище – и на двата изпита

решиха, че нямам достатъчно качества

Но все пак влязох, тъй като класът се оказа малоброен и взеха още няколко момичета изпод чертата. Майка ми каза: ще изчакаме една година и ако наистина не става, ще я преместим в друго училище да не си губи времето. Влязох последна по бал, а на първата година бях с най-добри оценки“, припомня си тя. От този миг насетне родителите й не са спирали да вярват, че ще изкачи на палци върховете на високото изкуство и почти не пропускат представление с нея. „Онази вечер след „Лебедово езеро“ ми звънна мама да ми каже, че дълго не са могли да излязат от Операта – толкова много непознати хора са ги спирали да ги поздравят и да им благодарят, че са ме отгледали – усмихва се ефирната чаровница. – Чак сега сякаш осъзнах, че са горди с мен и ги правя щастливи. Доскоро мислех, че го правя за себе си“...

Марта с коронния си сценичен партньор Никола Хаджитанев.

Марта Петкова се трогва всеки път, когато зрител я посети в гримьорната или я спре на улицата, за да я похвали. „Тук публиката, естествено, е най-щедра, най-любима, най-топла: винаги те приема и те аплодира още с първото стъпване на сцената“, знае балерината и обяснява, че преди повече от 15 години, когато започвала, доста спектакли падали, понеже в залата не се събирали и 30-40 души. В момента обаче има бум на интерес към танца и билетите се разпродават месеци предварително – дори тя не успява да купи за свои познати, ако позакъснее с резервацията.

Ренесансът в балетните театри е глобален феномен, но за Марта аудиторията навсякъде се усеща от артиста по различен начин. Например във Великобритания, където с партньора й Никола Хаджитанев неотдавна участват в 8 представления на „Лебедово езеро“ и 9 на „Дон Кихот“, публиката е изключително тиха през цялото време, което в началото им създава известен дискомфорт. „Ние сме свикнали да има аплаузи между различните вариации и части. А те

избухват накрая и неистово тропат с крака

в продължение на дълги минути“, впечатлена е тя. В Royal Opera House в Лондон българската прима има възможност да танцува „Лешникотрошачката“ в дует с един от техните млади солисти, който вече е име от такава величина, че експертите го поставят в Топ 10 на най-изявените балетисти в света – Вадим Мунтагиров. Освен че са красиви като двойка на подиума, те се сприятеляват и извън него и с охота се забавляват заедно – руснакът доказва правилото, че най-големите звезди са чудесни хора извън светлината на прожекторите, а не недостъпни божества.

С Вадим Мунтагиров – балетист от световния Топ 10, в лондонски спектакъл.

Като дъщеря на певеца Петко Петков, от Марта логично се очаква и тя да хване микрофона. „Пробваха ме. Баща ми ме беше записал на детски хор, но не ходех с желание, напротив – чувствах се принудена заради него, а аз съм зодия Козирог и много мразя някой да ме кара насила да правя нещо. И може би това тотално ме отблъсна, така че дадох пълен отпор и казах: не искам да пея“, признава младата дама. Но историята има продължение: „След години, когато бях почнала да танцувам, се случи така, че за някакво участие на баща ми една от неговите певици се разболя. Той много се притесни и аз му

предложих да вляза на нейно място

защото знам всички парчета и хореографиите към тях“. Петко Петков първо не може да повярва, но после дори включва щерка си в малко турне на групата из България. За нея и до днес то е незабравимо преживяване. Двамата имат намерение да запишат и обща песен, но някак си все се разминават във времето.

В замяна на това обаче, без да пее, Марта ще е главна героиня в музикален клип, който ще се завърти на екран точно на 14 февруари – навръх Свети Валентин. В него тя ще играе себе си, а режисьор е човекът оркестър Ованес Торосян. Видеото е към нова любовна балада на „две момчета, страхотни бг изпълнители“, но кои са точно, музата им от клипа няма да издаде до празника...

Прима-балерината в полет.

 

И Дамата с камелиите е жертва на гафове и болежки

Преди десетина години, когато за пръв път се превъплъщава в Маргарита Готие, образът на известната куртизанка се „опъва“ на младата балетна прима, макар да е чела неведнъж романа на Александър Дюма-син „Дамата с камелиите“. Марта е почти дете и тази жена, която живее в охолство сред ухажванията на тълпи мъже, й е чужда като светоусещане. „Мъчила съм се да си представя и да имитирам поведението и позите й дори вкъщи“, смее се днес Петкова. Отделя й много време и в залата за репетиции и постепенно, с подкрепата на своя ментор Ясен Вълчанов, успява да надари персонажа с различни, отначало неподозирани нюанси и детайли. „Спектакълът е изключително емоционален и съм виждала доста разплакани зрители след него“, отбелязва тя.

За толкова сезони в Операта „Дамата...“ е имала не едно и две куриозни изпитания на сцената. „Веднъж с партньора ми Никола Хаджитанев, който е прекрасен като влюбения Арман, се закачихме костюм в костюм – мое копче влезе в неговия ръкав. Отне ни време, докато се разплетем, и публиката усети. Но когато има гаф, тя винаги е съпричастна и веднага започва да те аплодира“, казва Марта. Друг път, за важно представление на „Лебедово езеро“, на което ще присъстват импресарии от чужбина, шефката на балета Сара-Нора Кръстева предупреждава артистите, че всичко трябва да е на 100% безупречно. Така и става до последните акорди, когато на „черното“ па-де-дьо Одилия-Марта се затичва към Кралицата, подхлъзва се и с ококорени очи пада точно пред нея по дупе. Но спецовете са наясно, че това е случаен инцидент и оценяват високо майсторството на Петкова и целия екип.

От схващане на крака заради силен мускулен крамп, когато боцкането с карфичка не помага, на Марта Петкова се е налагало, с позволението на диригента, да съкрати спектакъл. Болежките, неизменно съпътстващи професията, обаче няма да я накарат скоро да свали палците. На крехките си рамене 32-годишната прима носи почти целия велик балетен репертоар – Одета-Одилия от „Лебедово езеро“, „Спящата красавица“, „Шехерезада“, „Баядерка“, „Корсар“, „Силфида“, „Жизел“... „Често плача в залата, когато нещата не се получават, но никога не ми е хрумвало да се откажа, напротив – сега са най-силните ми години и истински се наслаждавам на всеки миг и в репетиционната залата, и на сцената. Балетът е моят живот – той ме пренася в друга реалност, в която искам да остана“, категорична е тя.

 
 
 
 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.