„Двама“, 1958 г.

Константин Гърнев – един европеец в Националната галерия

Агенция Монитор - вторник, 13-02-2018 - 17:17

Голяма изложба на художника Константин (Кочо) Гърнев (1893-1966) се открива на 15 февруари, четвъртък, от 18 ч. в Двореца на пл. „Княз Aлександър I“, където ще може да се види до 25 март. Тя е подготвена от екипа на галерия „Виктория“, издирил над 100 картини на забравения голям творец, и Националната галерия.

Повече от 80 години след първата му самостоятелна изява в България и след блестяща кариера в Европа, Константин Гърнев се „завръща“ в родината със 120 маслени платна. Фактът, че той живее в Германия, а след смъртта му пластичното му наследство остава там, предопределя днес епизодичното участие на негови работи в изложби или на арт-пазара у нас. Щастливият случай картините да се завърнат в България прави настоящата изложба уникална. Тя експонира за първи път в неговата цялост творчеството на Гърнев, създадено след втората половина на 40-те. Това дава възможност на публиката и специалистите да се убедят в мощния живописен талант на един модерно формиран европейски художник, останал здраво свързан с българските си корени. Картините са реставрирани от художник реставратора Силвия Варадинова-Пападаки.

По повод на125-годишнината от рождението на Константин Гърнев собственикът на галерия „Виктория“ Павел Тодоров дарява за колекцията на НГ едно от малкото запазени ранни произведения на художника – „Октобърфест“ от 30-те.

Константин Гърнев е роден на 18 януари 1893 в благоевградското село Либяхово (днес Илинден). Между 1912 и 1921 г. учи с прекъсване в Рисувалното училище в София. По време на Първата световна война е командирован като военен художник. През 1922 г. заминава за Германия и се установява в Мюнхен, където живее до края на живота си. Там става последовател на изтъкнатите професори Херман Грьобер и Франц фон Щук. Пътува из цяла Европа, посещава и Северна Африка, Мароко, Палестина, Турция, Сирия, Ерусалим... По-голямата част от творчеството на художника е унищожено при бомбардировките над Мюнхен по време на Втората световна война, но след 1945 г. той продължава активно да рисува.

Картините на Гърнев завладяват с пищни интериори, женски образи, голи тела, градски пейзажи, натюрморти. Произведенията му са различни от всичко, което българското изкуство познава от 30 до 60-те години на миналия век. Богатството на идеи, форми и цветове, плътната, изключително колоритна живопис, сюжетното многообразие и невероятното усещане за модерно омагьосват от пръв поглед. Експозицията е съпътствана от луксозен каталог. Представянето на твореца в изданието е от доц. Ружа Маринска. Монографията започва с уводни думи от акад. Светлин Русев.

Автопортрет на художника

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.