Владимир Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи:

11 400 коли са на трупчета от началото на годината

Яна ЙОРДАНОВА - сряда, 15-11-2017 - 08:00

20% от младите водачи у нас предизвикват катастрофи * Добре е да се направи рейтинг на автошколите

- Г-н Тодоров, само преди няколко дни две деца загинаха при катастрофа около Ловеч, след като 15-годишно момче е шофирало и загубило контрол над колата. Защо зачестяват тези инциденти?

- Наистина тези инциденти зачестяват напоследък. Затова според мен родители, които предоставят автомобил на децата си, трябва да носят наказателна отговорност. Най-малкото, което могат да направят, е поне да скрият на подходящо място ключовете на колата си. Това е все едно да притежаваш огнестрелно оръжие и децата ти да имат достъп до него. Другият голям проблем е, че в малките населени места няма достатъчно полицейско присъствие. Там почти не може да срещнете патрули, което позволява на тийнейджърите да вършат своеволия. Това важи особено за почивните дни.

- Какви точно трябва да са санкциите за такива родители?

- Не сме дискутирали този въпрос, но според мен санкциите трябва да са ефективни.

- А има ли статистика колко са произшествията, извършени от деца от началото на годината?

- Не, за инцидентите с участието на деца няма такава. Но искам да посоча една друга статистика, която е следствие от въвеждането на една много ефективна мярка. Знаете, че от началото на годината се свалят регистрационните табели на колите, управлявани от водачи без книжка. Тогава няма значение чия собственост е автомобилът. Така от началото на годината са свалени регистрационните табели на 11 400 МПС-та, от които 7000 са за шофиране без книжки. Над 3000 са за употреба на алкохол над 0,5. 766 от водачите пък са употребили наркотични вещества.

- За какво е знак това според вас?

- Всъщност положителното е, че тази година имаме с 50 по-малко загинали на пътя в сравнение с предишната година. Това все пак е някакъв напредък. Но е важно да има ефективен контрол върху родителите и по-голямо полицейско присъствие в малките населени места. Трябва да се осигурят много повече полицаи особено в петък и събота. Това са нещата, които биха намалили произшествията.

- Споменахте за полицейското присъствие в малките населени места. Как обаче ще коментирате идеята кметове да могат да налагат глоби на шофьорите нарушители, доколко ефективно ще е това?

- Не знам доколко ще бъде ефективна такава мярка при условие, че контролните дейности по Закона за движение по пътищата се извършват от Пътна полиция. Все пак затова плащаме данъци. В противен случай ще се размият правомощията. Всичко е въпрос на организация и осигуряване на необходимия ресурс.

- Казахте, че намаляват жертвите от войната по пътя, на какво се дължи това?

- Всъщност бих казал, че има такава тенденция, но е рано все още да се говори наистина за намаляване на жертвите при ПТП-та. Остават много проблеми - относно събираемостта на глобите, некачественото обучение на водачите, остарелите автопаркове.

- Предвижда се увеличение на глобите на шофьори без книжки, както и на употребилите алкохол и дрога, какъв ще бъде ефектът от това, след като остава проблемът с несъбираемостта на санкциите?

- Затова неведнъж съм изтъквал, че размерът на глобите не е решение. Законодателството ни не бива да допуска нарушителите да не плащат санкциите си. На Запад събираемостта е 90%, а при нас едва 50%. Затова отдавна настояваме за въвеждане на ПОС терминали в полицейските патрули. Засега обаче тази идея не се приема. В момента ако ви спрат и имате неплатена глоба, ви отнемат книжката. Защо обаче трябва да се стига до това това при условие, че може да се даде възможност на хората да плащат глобите си на момента.

- А има ли много произшествия, извършени от нови водачи?

- В 19 държави от Европейския съюз младите водачи са със специален статут. След получаването на книжка, имат до 12 месеца рестриктивни норми. Например в някои страни им е забранено да шофират през нощта, да возят повече от двама души, които не са членове на семейството, задължително да са с придружител, както и трябва да спазват по-ниска скорост на магистралата. У нас подобни мерки дискутираме от години, но засега нищо не се е променило, освен че младите водачи са с по-малко контролни точки. Всъщност статистиката сочи, че 20% от младите водачи предизвикват ПТП-та.

- А в такъв случай смятате ли, че е редно да се санкционират школи, чиито обучени млади водачи предизвикат катастрофа? Знаете, че има такова предложение.

- Не смятам, че е редно. Добра идея според мен е обаче да се направи рейтинг на автошколите и да се провери колко произшествия са извършени от водачите на всяка една от тях. Така ще се види коя школа произвежда добри шофьори и коя не. И когато има база данни, хората ще знаят към кои фирми да се насочат.

- Трябва ли обаче да има промяна в провеждането на шофьорските курсове?

- Трябва да отпаднат поне 30% от въпросите в листовките, защото нямат нищо общо с пътната безопасност. Това стимулира корупция. Затова според мен тук има нужда от много сериозна реформа. Мисля, че е необходимо да се наложи и контрол върху часовете за кормуване, защото много кандидати вземат само по 10-12 часа и почти не кормуват. Има и много сериозен сив сектор - става дума за фирми, които предлагат курсове за по 200 лева, което е недопустимо.

- Често се изтъква като проблем и липсата на камери. Доколко той може да помогне за намаляване на ПТП-та? Предвижда се и до няколко месеца да бъдат монтирани 15 нови камери на възлови кръстовища и учебни заведения.

- Всъщност от пет години у нас не са купувани камери. Имайте предвид, че 148 камери контролират 20 000 километра на пътя, като не е ясно и колко от тях работят. Например страна като Франция е намалила катастрофите драстично само за две години след поставянето на 3000 камери. Това обаче е свързано и с работеща система за глобяване и обработка на електронни фишове. Затова у нас са ни необходими поне 350-400 камери, за да имам някакъв ефект. Трябва да се въведе и системата за средна скорост, която скоро въведоха в Сърбия.

 

Визитка:

Роден е на 26 октомври 1972 година

Завършил е английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет „Св. Климент Охридски” и застраховане във ВУЗФ

Носител е на голямата награда „Достоен българин” за 2009 година и на голямата награда „Златен ритон”

Присъствал е на молитвената закуска с американския президент Барак Обама

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.