лънцето е най-силният източник на витамин D.
Снимки Yandex
76% от българите страдат от недостига му

Витамин D подхранва ума и костите

Силвия Николова - събота, 06-08-2016 - 10:15

Липсата му докарва деменция без време

Витамин D се образува предимно в кожата под влияние на ултравиолетовите лъчи на слънчевата светлина. Дали организмът ни има достатъчно количество от него, зависи от сезона, колко време сме стояли на слънце, ползваме ли слънцезащитни препарати и дали консумираме достатъчно количество мазни риби, в които той също се съдържа.

Витамин D играе основна роля за поддържането на менталната жизненост.

Недостигът му увеличава рисковете от костни заболявания като остеопороза и рахит. Неотдавна американски учени откриха, че съществува

 

пряка и здрава връзка

 

между неговата липса и рака на дебелото черво, на гърдата, диабета, сърдечните заболявания, артрозата, множествената склероза, деменцията, аутизма и усложненията при раждане. Освен това недостигът му ни прави много по-уязвими за грипните вируси.

Над 76% от българите имат недостиг на витамин D. Това показва национално представително проучване на честотата на най-разпространените ендокринни заболявания и състоянието на витамин D сред населението, съобщават от Българското дружество по ендокринология.

При 21 на сто от хората е установен дефицит – тежко намаление на нивото на витамин D. Най-висок е процентът при възрастните хора (над 60 години) – 25%, следван от тези в средна възраст – 21% от изследваните. Дефицит на витамин D се наблюдава и близо два пъти повече сред жителите на градовете в сравнение с тези в селата – съответно при 23% и 12% от изследваните от хора.

Подобно съотношение се наблюдава и по отношение на

 

жените и мъжете

 

– дефицит на витамин D се наблюдава при 27% от изследваните жени и при 15% от мъжете.

Слънцето стимулира синтеза на витамин D, засилва и производството на тестостерон – хормона на мъжката потентност, и освобождава хормоните на щастието. Затова е признат сексстимулант.

Слънчевите изгаряния и алергии са само началото на дългия списък увреждания, които носи продължителното излагане под лъчите му.

Шоколадовият загар е система за индивидуална защита на всяка пигментна клетка, която се е снабдила с по-голямо количество витамин D. Меланоцитите синтезират пигмент и го доставят на всички останали в повърхностния пласт на кожата. Така „плетат“ защитния екран – нещо като „чадърче“, което се отваря върху ядрото на клетката и я пази от израждане под влияние на UV лъчите. 

Кожата на децата е несъвършена, изгаря лесно.

 

Изгарянията в детска възраст докарват меланом

Кожата на бебето и малкото дете е несъвършена. Затова изгарянията в детска възраст увеличават до 80% риска от рак на кожата в по-късна възраст, предупреждават онколози.

Слънцето е необходимо на кожата, за да синтезира витамин D.

Децата обаче не бива да бъдат излагани продължително време под лъчите му, за да не изгорят. До 3-годишна възраст е достатъчно те да прекарват по 15 минути на слънце месечно, за да си набавят ценния за костите и за растежа витамин“, обяснява дерматологът проф. Николай Цанков.

Кожата на бебето е с тънък епидермис, по-трудно задържа влагата, изсушава се повече под въздействието на слънцето и морската вода, а „системата“ за защита от слънчевите лъчи не е готова. Клетките, произвеждащи тъмния защитен пигмент меланин, започват да работят ефективно едва към края на втората и началото на третата година от живота.

Сьомгата е богата на витамин D.

 

Набавяме си го от сьомгата и гъбите

Хората с дефицит на витамин D да си го набавят допълнително под формата на капки, препоръчват дерматолози.

Той може да се набавя и в храната, но там съдържанието му е по-оскъдно. Основен източник са тлъстите риби като сьомга и в по-малка степен сардина и херинга. 100 грама скумрия, която е богата на омега-3 мастни киселини, ще ви осигури 90% от препоръчителната дневна доза витамин D. Консервираните сардини са една от най-богатите на него храни. Една малка консерва ви осигурява 70% от дневната ви доза, като освен това ви зарежда с омега-3 мастни киселини, витамин В12, протеини и селен.

Друг източник са гъбите, особено изкушените от вида шийтаки, тъй като поглъщат много слънчева светлина, както и яйцата. При дневни нужди от 800 – 1000 и повече единици чрез храната може да се набавят само около 100 единици дневно.

Естествен източник са още хайверът, телешкият дроб, млякото и сиренето.

В някои държави, например САЩ, основните хранителни продукти се обогатяват допълнително с витамин D, за да се осигури редовният му прием от населението. Вече доста лаборатории и у нас изследват нивата му чрез кръвни изследвания, така че всеки би могъл да разбере своето състояние или това на детето си.

 

 

 
 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.