По-големи са отворите за въздух в предната броня, „хрилете” на предните калници и на капака.
Монитор Архив

Най-бързият гигант в света

Денислав Стоянов - вторник, 12-05-2015 - 18:47

Range Rover Sport SVR впрегна 5,0-литров V8 компресорен двигател с мощност 550 к.с.

Преди години мощните и спортни всъдеходи бяха нещо рядко и необичайно. Това не е изненадващо, тъй като подобни модели са проектирани за да покоряват офроуда, а не за шофиране с висока скорост. Сега ситуацията се е променила и много собственици на подобни джипове не излизат извън асфалта, а в същото време се появиха няколко всъдехода с над 500 к.с. под капака, като например „горещите” BMW X5 М и X6 М, Mercedes-AMG GL, GLE и GLE Coupe, Porsche Cayenne Turbo S и др. Британците от Land Rover също решиха да се присъединят към тази група с Range Rover Sport SVR.

В основата на новия спортен модел стои второто поколение на Range Rover Sport. Гигантът е с дължина 4,85 м, тежи цели 2335 кг, но въпреки това е с 40 кг по-лек от стандартния Range Rover Sport със същия двигател. Стандартно джантите са лети, 21-цолови, а срещу заплащане се предлагат и 22-цолови с ексклузивна украса. Фирменият ъгловат дизайн е запазен, като са останали профилираните странични стени и тясната хромирана решетка, както и високата линия на прозорците. Продълговатите фарове са опънати като криле. Отворите за въздух в предната броня са увеличени сериозно за по-добро охлаждане на двигателя и спирачките. По-големи са и „хрилете” на предните калници и капака. На праговете са се появи аеродинамични спойлери. Колоните на покрива са боядисани в черно, а на върха на багажната врата има голям спойлер. Фаровете на суперспортния всъдеход са леко затъмнени и свързани с черна лайсна. От задната броня надникват четири хромирани накрайника на изпускателната система.

Салонът на новия Range Rover Sport SVR е
украсен с двуцветна перфорирана кожа,

както и повече алуминиеви вложки. Метални елементи са се появили на педалите и праговете, а срещу доплащане се предлагат и детайли от карбон. Осветлението се осъществява със светодиоди, а отопляемият волан е с четири спици. Параметрите на приборите се показват на 12,3-инчов дисплей, а могат да бъдат проектирани върху предното стъкло. При преминаване в режим Dynamic скалите на контролните уреди стават червени. Централният панел е наклонен, а на върха му е поставен 8-инчовият сензорен екран на мултимедийната система с технология Dual View - водачът и пътникът до него могат едновременно да гледат от него различна информация. Благодарение на този монитор значително е намален броят на бутоните на аудиосистемата и климатичната система. Кормилната колонка и предните седалки се регулират с електрическо задвижване. Новият Range Rover Sport SVR е получил нови спортни седалки с изразени странични опори и интегрирани подглавници. Удобните седалки разполагат с функции за отопление и вентилация. Високата позиция за сядане осигурява отлична видимост. На централния тунел има много широк подлакътник с просторно вътрешно отделение. Седалките на втория ред също са с отопление. Те могат да се местят в хоризонтална посока със 100 мм назад и да променят ъгъла на облегалките си. Пространството в салона е щедро и комфортно. Обемът на багажника на Range Rover Sport SVR е 784 л, а със сгънати задни седалки се увеличава до 1761 литра.

Петата врата е с електрическо задвижване.

Като флагман в гамата на Range Rover, спортният SVR е много богато оборудван. Има система за безключов достъп, 4-зонален климатроник, пълен електрически пакет, мощна аудиосистема, сензори за светлина и дъжд, Bluetooth, панорамен покрив, камера за задно виждане и др. Автомобилът е оборудван с адаптивен круйз-контрол със система за автоматично намаляване на скоростта и спиране, разпознаване на пътните знаци и системи за наблюдение на лентата на движение и „слепите” зони. Сред опциите са автопилот за паркиране, камери за 360-градусов обзор, вентилирани предни и задни седалки, DVD-плейър с два монитора за пътниците отзад, безжичен Интернет и др.

За да изпробвате способностите на Range Rover Sport SVR без да нарушавате правилата за движение по пътищата, най-добре го тествайте на писта или летище. От официалния вносител на марката у нас „Мото-Пфое” бяха наели за целта летище „Лесново” край София. Тук блеснаха динамичните способности на SVR, който безспорно смайва с бързината си. Под предния капак на спортния гигант е модифициран 5,0-литров V8 двигател с механичен компресор. Неговата мощност е нараснала до впечатляващите 550 к.с., а максималният въртящ момент сега достига до 680 Нм при 2500-5500 об/мин. На практика запасът от огромната тяга е на разположение на водача по всяко време, още с потеглянето. Двигателят реагира светкавично на най-малкото натискане на педала на газта. Новата изпускателна система прави рева на „осмака” още по-гърлен и по-сочен. При ускорение ясно се чува свистенето на компресора. Всъдеходът достига 100 км/ч само за 4,7 секунди и продължава равномерно да се ускорява. Ограничителят се активира едва при 260 км/ч. Разбира се, за такива характеристики трябва да се приготвите и за голям „апетит” – в градски цикъл разходът е 18,3 л/100 км, а извън града е 9,7 л/100 км. Предавките на 8-степенната автоматична трансмисия ZF се сменят пъргаво. За офроуд системата 4х4 има функция за промяна на векторната тяга. Пневматичното окачване позволява да се увеличи пътния просвет до 235 мм. Системата Terrain Response дава възможност да изберете режим за движение по асфалт, кал, камъни, пясък и сняг, а системата Hill Descent Control помага при стръмно спускане.Пътното поведение на всъдехода върху асфалта е отлично. Тежкият Range Rover Sport SVR е изненадващо пъргав и демонстрира стабилност в острите завои, благодарение на адаптивните амортисьори, които променят твърдостта си в зависимост от пътните условия и на пружините, които са станали по-твърди. Това е позволило да се намалят страничните наклонявания в завоите, като в същото време се запази високия комфорт на возене. Пневматичното окачване много плавно поглъща повечето неравности на пътя. В режим Dynamic воланът става изключително остър и точен, а адаптивните амортисьори втвърдяват окачването. Централният диференциал с електронно контролиран многодисков съединител разпределя въртящия момент към оста с по-добро сцепление, а системата Torque Vectoring балансира предаването на тягата по време на влизането в остри завои. Активният заден диференциал помага да се намали недозавиването и да се подобри сцеплението. Спирачките Brembo осигуряват дозирано намаляване и отлично спиране. В салона е много тихо поради добрата шумоизолация.