Над панорамното задно стъкло се простира масивен спойлер, а под него се намират продълговатите светлини.
Монитор Архив

Завладяващ от пръв поглед

Денислав Стоянов - вторник, 04-08-2015 - 18:23

Кросоувърът Mazda CX-3 привлича вниманието с ярък и динамичен дизайн

Компактните кросоувъри стават все по-популярни, тъй като са удобни както в градски условия, така и извън града, не се страхуват да се разходят по черен път, а в същото време са по-икономични и по-достъпни от по-големите си братя. През последните години се образува нов сегмент на подобни автомобили, използващи платформи на модели от клас „В”. Сред тях са Nissan Juke, Opel Mokka и Fiat 500X. Сега към тях се присъединява новата Mazda CX-3. За първи път кросоувърът беше представен на автосалона в Лос Анджелис през есента на миналата година, а европейската премиера се състоя на изложението в Женева през март. CX-3 използва платформата на Mazda 2. Междуосието на двата модела е еднакво – 2,57 м, но кросоувърът е значително по-голям с дължина 4,28 м, широчина 1,77 м и височина – 1,54 м. Автомобилът е доста лек, като базовата версия с предно предаване тежи само 1155 кг.

Външният вид на новия компактен кросоувър е съобразен с последните тенденции на фирмения стил на Mazda, наречен Kodo, което в превод от японски означава „Духът на движението”. Дизайнът на Mazda CX-3 е много ярък и динамичен, и благодарение на него завладява потребителите от пръв поглед. Моделът е

с атлетичен профил с дълъг капак

висока извита линия на прозорците и къси надвеси на каросерията, а покривът е с формата на арка. Широката радиаторна решетка е заобиколена отдолу с масивна хромирана рамка, а от двете й страни започват острите и хищни фарове. Като опция светлините могат да бъдат изцяло светодиодни. В бронята е оформен голям отвор за въздух, предният капак е релефен, а в профил изпъкват изразителните предни калници. На праговете и на арките на колелата са поставени защитни черни елементи. Над задното стъкло има масивен спойлер, а под него се намират ромбоидните светлини.

В салона на Mazda CX-3 изпъкват черните лакирани вложки, както и елементи, покрити с карбон. Интериорът може да бъде украсен с кожа и велур. Формата на предния панел напомня на крило на самолет, а кръглите вентилационни отвори наподобяват на реактивни двигатели. Воланът с три спици не е голям и е много удобен за хващане. Централно място на таблото пред водача заема оборотомерът, а вътре в него се намира цифровият скоростомер. На двата екрана отстрани са изнесени останалите показания. Има опция най-важните данни да бъдат прожектирани на малък прозрачен екран, точно пред погледа на водача към пътя. Над централната конзола е поставен 7-инчов сензорен дисплей на мултимедийната система MZD-Connect, наподобяващ таблет. Бутоните на аудиосистемата и климатика са големи и удобни за ползване. Тясното задно стъкло ограничава обзора при паркиране, но за това помага камерата за задно виждане. На високия централен тунел е поставен подлакътник, в който се крие кутия за малки предмети. На втория ред мястото за краката не е много, а високите пътници могат да почувстват недостиг на пространство над главите си. Отзад е комфортно за двама пътници, но ако се наложи могат да седнат и трима. Обемът на багажника е 350 л в стандартно състояние и 1260 л със сгънати задни облегалки.

Новата Mazda CX-3 е оборудвана богато, като в базовата версия има климатик, круйз-контрол, ESP, а най-високото ниво предлага система за безключов достъп, подгряване на предните седалки, сензори за светлина и дъжд, навигация, система за автоматично намаляване и спиране, технология за наблюдаване на пътното платното и др. Стандартните джанти са 16-цолови алуминиеви, а в по-скъпите версии са оборудвани с 18-цолови. Сред опциите са аудиосистема със 7 говорителя, система за автономно самопаркиране, следене на слепите зони и управление на късите и дълги светлини.

Първоначално за задвижването на новата Mazda CX-3 се предлагат два двигателя с директно впръскване на горивото. Бензиновият мотор е 2,0-литров с два варианта на мощност – 120 к.с. за версиите с предно предаване и 150 к.с. за моделите със задвижване 4х4. Турбодизеловият агрегат е с обем 1,5 литра и развива 105 к.с. По-мощният бензинов двигател със 150 к.с. е с много висока степен на компресия 14:1 Моторът се проявява добре в средните режими на работа, защото максималният въртящ момент от 204 Нм се достига още при 2800 об/мин. Той се развърта много бързо, но след 4500 об/мин става доста шумен. Ако шофирате основно извън града, по-добре да заложите на 6-степенната механична скоростна кутия с много кратък ход на скоростния лост, което превръща превключването на скоростите в приятна игра. За градско каране по-подходяща е 6-степенната автоматична трансмисия, с която Mazda CX-3 стартира пъргаво, а разходът в градски цикъл е около 8 л/100 км. Двойното задвижване с активно управление на тягата чрез електромагнитен многодисков съединител демонстрира отлично сцепление с пътя. Възможностите на Mazda CX-3 извън пътя са ограничени от малкия просвет от 165 мм, който все пак позволява да карате по черен път. Ходовата част на автомобила е настроена за динамично шофиране. Кормилното управление с електрически усилвател е остро и точно, но малко повече обратна връзка не би била излишна. Окачването е доста твърдо и предава големите неравности на пътя, особено с 18-цоловите колела, но затова пък наклоняването на колата в завоите е минимално.